۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
در بهترین حالت فشار افزایی پارس جنوبی ۳ الی ۵ سال زمان می برد| امکان ساخت سکوهای۷ هزار تنی را داریم
یک مقام مسئول در مپنا در گفتگو با بازار:

در بهترین حالت فشار افزایی پارس جنوبی ۳ الی ۵ سال زمان می برد| امکان ساخت سکوهای۷ هزار تنی را داریم

حسن نژاد معاون بخش نفت و گاز مپنا با بیان اینکه در خوش بینانه ترین حالت ممکن طرح فشار افزایی پارس جنوبی ۳ الی ۵ سال زمان می برد، گفت: امکان ساخت سکوهای ۷ هزار تنی را در داخل داریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: افت فشار در برخی از فاز های پارس جنوبی از امسال شروع شده و به اذعان گفته های کارشناسان هر سال بیشتر می شود. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سال ۱۴۲۰ احتمالاً میزان کل عرضه گاز طبیعی به ۸۹۸.۷ میلیون مترمکعب در روز برسد، این در حالی است که مصرف همه بخش‌ها برابر با ۱۴۱۰.۸ میلیون مترمکعب در رو خواهد بود، در نتیجه روزانه ۵۱۲ میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت. در باب اهمیت مساله افت فشار در پارس جنوبی باید بدانید که پارس جنوبی هم اکنون بیش از ۷۰ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد کل انرژی مصرفی کشور را تأمین می‌کند.

حالا شکاف بین تولید و مصرف گاز هم در حال بیشتر شدن است و ناترازی گازی به مهم ترین معضل اقتصادی کشور تبدیل شده است. دولت سیزدهم برای مقابله با افت فشار در پارس جنوبی و کسری گاز سال گذشته قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی را با ۴ شرکت داخلی به امضا رساند. البته مسئولین مربوطه پاسخ دقیقی درباره اینکه این پروژه قرار است چه زمانی به بهره برداری برسد، نداده اند؛ اما یکی از مسئولین در شرکت مپنا به عنوان یکی از ۴ شرکت متولی فشار افزایی، می گوید که اجرای این پروژه در خوش بینانه ترین حالت ۳ الی ۵ سال زمان می برد.

حسن نژاد معاون بازرگانی بخش نفت و گاز مپنا در گفتگو با بازار گفته که «اگر مشکلی در تامین مالی صورت گیرد اجرایی شدن فشار افزایی ۳ الی ۵ سال زمان خواهد برد.» از آنجاییکه معمولا تامین مالی در ایران دردسرهای خاص خود را دارد و در بیشتر موارد در زمان و موعد مشخص انجام نمی شود، طرح دولت سیزدهم برای مقابله با ناترازی گازی حتی تا پایان دولت چهاردهم هم عملیاتی نخواهد شد

رحیم حسن نژاد معاون بازرگانی بخش نفت و گاز مپنا در گفتگو با بازار گفته که «اگر مشکلی در تامین مالی صورت گیرد اجرایی شدن فشار افزایی ۳ الی ۵ سال زمان خواهد برد.»

از آنجاییکه معمولا تامین مالی در ایران دردسرهای خاص خود را دارد و در بیشتر موارد در زمان و موعد مشخص انجام نمی شود، طرح دولت سیزدهم برای مقابله با ناترازی گازی حتی تا پایان دولت چهاردهم هم عملیاتی نخواهد شد. متن کامل گفتگوی بازار با رحیم حسن نژاد معاون بازرگانی بخش نفت و گاز مپنا را در ادامه می خوانید:

*اسفند سال گذشته قرارداد پروژه فشار افزایی پارس جنوبی بین شرکت مپنا و شرکت ملی نفت ایران به امضا رسید. این پروژه تا حالا چه پیشرفت هایی داشته و چه اقداماتی برای آن انجام شده است؟

پروژه فشار افزایی از بیش از ۳ سال پیش در مپنا کلید خورد و انجام مطالعات آن در دستور کار مجموعه قرار گرفت. همانطور که اشاره کردید اسفند سال گذشته قرارداد با وزارت نفت در این خصوص به امضا رسید. هم اکنون مطالعات این پروژه در حال انجام بوده و اطلاعات پایه بین ۴ شرکت متولی اجرای این پروژه در حال تبادل است. همچنین مذاکره لازم برای امضای قرارداد مربوط به دانش فنی مورد نیاز این پروژه در حال انجام بوده و به زودی قرارداد آن بسته می شود.

*فکر می کنید حداقل چند سال دیگر شاهد اجرای پروژه فشار افزایی پارس جنوبی باشیم؟

باید اشاره کنم که تامین مالی نکته کلیدی این پروژه بزرگ و گران قیمت است. بنابر این اگر در تامین مالی مشکلی وجود نداشته باشد، در خوش بینانه ترین حالت ممکن فشار افزایی پارس جنوبی ۳ الی ۵ سال زمان خواهد برد. ضمن اینکه در این پروژه با ساخت سکو های جدید مواجه هستیم و این خود می تواند فرآیند کار را کمی طولانی تر کند.

*آیا برآوردی در مورد منابع مالی مورد نیاز این طرح انجام شده است؟

به طور قطع مطالعات و برآوردهای سرانگشتی در این خصوص صورت گرفته است. آنگونه که محاسبات اولیه نشان می دهد برای هر پلت فرم ۹۵۰ الی یک میلیارد دلار هزینه نیاز داریم. اگر ۲۰ تا سکوی فشار افزایی داشته باشیم این سکو حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

با سازنده هایی که در کشور وجود دارد، مذاکراتی انجام شده است. از یاردها هم بازدیدهایی به عمل آمده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد توان ساخت سکو های ۷ هزار تنی را در داخل داریم

*اما بسیاری از کارشناسان نسبت به ساخت سکوهای ۷ هزار تنی در کشور تردید دارند. آیا چنین امکانی در کشور وجود دارد؟

با سازنده هایی که در کشور وجود دارد، مذاکراتی انجام شده است. از یاردها هم بازدیدهایی به عمل آمده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد توان ساخت سکو های ۷ هزار تنی را در داخل داریم.

*چه طرح های توسعه ای دیگری در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دستور کار شرکت مپنا قرار دارد؟

در بخش نفت و گاز مپنا ۷ شرکت زیر مجموعه مشغول به فعالیت هستند. این شرکت ها زنجیره ارزش را در این مجموعه را تشکیل می دهند و در پروژه های متعددی مشغول به فعالیت هستند. از مطالعات در میادین بالادست گرفته تا شرکت حفاری، توسعه میدان و توسعه نفت و گاز و طرح های پتروشیمی و پالایشی در مجموعه مپنا در حال انجام است. به جز اینها شرکت های مشاوران مدیرت مپنا هم به ما اضافه شده است. ضمن اینکه اخیرا هم بحث تعمیرات و نگهداری کارخانه ها و پالایشگاه را نیز دنبال می کنیم.

باید اشاره کنم که یکی از پروژه هایی که مپنا درگیر انجام آن است. این پروژه یک قرارداد ۲۰ ساله به شکل BOT با شرکت ملی گاز برای ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه D است. در واقع در این طرح با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری در فصل گرم سال گاز را تزریق و در فصل سرد سال آن را برداشت می کنند. نکته کلیدی در این پروژه بسیار استراتژیک که اتفاقا پیشرفت خوبی نیز داشته، ساخت کمپرسورها است. همچنین در حوزه پتروشیمی هم ۲ طرح کوتاه مدت با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری در دستور کار مپنا قرار گرفته است. همانطور که اشاره کردم در ساخت دکل حفاری نیز وارد شده و تجهیزات، امکانات، پتانسیل ها و استعدادهایی که در مپنا وجود دارد را جمع آوری کرده تا به این موضوع هایتک دسترسی پیدا کند.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha