۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
سوق دادن زنبورداران به سمت تولید سایر فرآورده ها| افزایش ارزش افزوده با تولید ژل رویال و زهر
به بهانه روز زنبورداران؛

سوق دادن زنبورداران به سمت تولید سایر فرآورده ها| افزایش ارزش افزوده با تولید ژل رویال و زهر

گرگان- کتوک، رئیس ایستگاه نژاد ملکه جهاد کشاورزی گلستان گفت: سیاست گذاری جهاد کشاورزی به سمت ترغیب زنبورداران به تولید سایر فرآورده های زنبور مانند ژل رویال، زهر زنبور و غیره است.

شهرام کتوک در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۱۵۹ هزار کلونی زنبور با دو هزار و ۵۶۴ بهره بردار در گلستان وجود دارد که سالانه تولید آنها به ۸۹۴ تن می رسد.

رئیس ایستگاه نژاد ملکه و کارشناس مسئول زنبور عسل جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به این مسئله که در گلستان دو بار در سال برداشت عسل انجام می شود، افزود: زنبور دارن به منظور استفاده از بهاره باغ مرکبات کندو های عسل را در استان مازندارن مستقر می کنند و برداشت اول در این زمان انجام می شود و برداشت دوم عسل در اواخر خرداد تا تیر ماه که عسل نمدار و خار شتر تولید شده، انجام می شود.

وی با اشاره به مشکلات این صنف با بیان اینکه مشکل اصلی زنبوردارن در بازار فروش است، گفت: با توجه به اینکه قیمت عسل بالاست و غذای لوکس محسوب شده، مردم توانایی خرید ندارند.

کتوک ادامه داد: بر همین اساس سیاست گذاری جهاد کشاورزی به این سمت است که زنبورداران تنها تولید عسل نداشته باشند و فرآورده های دیگر مانند ژل رویال، زهر زنبور، گرده گل و دیگر فرآورده های وابسته را تولید کنند که برخی مواقع ارزش افزوده آنها بیش از عسل است.

وی با بیان اینکه در گلستان به اندازه نیاز مردم عسل تولید می شود، خاطرنشان کرد: به علت گرانی این کالا مردم قدرت خرید ندارد و از طرفی دیگر با توجه به هزینه های تولید برای زنبوردارن نیز اقتصادی نیست که بخواهد عسل را با قیمت پایین عرضه کند.

نبود بازار، گلایه همیشگی زنبورداران

رئیس ایستگاه نژاد ملکه زنبور جهاد کشاورزی گلستان گفت: هر زنبور دار باید به ازای ۷۰ کلونی یک کارگر داشته باشد و از طرفی هزینه های کوچ و نهاده سرسام آور است، همچنین از آنجایی که داروهای مورد نیاز از خارج وارد می شود هزینه های دارو با بالارفتن قیمت دلار افزایش می یابد.

وی با تاکید به اینکه زنبورداران همیشه به دلیل نداشتن بازار فروش با مشکل مواجه هستند، بیان کرد: صندوق توسعه کشور نیز عسل خریداری می کند اما به دلیل اینکه این خرید با قیمت پایین و بسیار محدود انجام می شود، برای زنبور دار به صرفه نیست.

کتوک خاطرنشان کرد: در گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود باغات فراوان و جنگل های انبوه بیشتر عسل طبیعی تولید می شود اما در برخی استان ها زنبورداران اذعان دارند که عسل حاصل از تغذیه است.

وی افزود: عسل های بی کیفیت و گاها تقلبی که سایر استان ها وارد می شود در فروشگاه های استان با قیمت پایین عرضه می شود.

کد خبر: ۲۸۷٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha