۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
اثرات مالی بند «س» تبصره «۶» قانون بودجه

اثرات مالی بند «س» تبصره «۶» قانون بودجه

این بند تنها برای ۳۷شرکت بورسی، کاهش ۷۹همتی در درآمد خواهد داشت. به نظر می‌رسد با بخش‌های درگیر با این بند مشورتی صورت نگرفته است.

به گزارش بازار، علیرضا خان‌محمدی، تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی به موضوع حذف مشوق‌های مالیاتی بازار سرمایه پرداخت. در بخشی از این یادداشت آمده است: سال ۱۴۰۳ با ریسک و تنش‌های جنگی و ژئوپلیتیک در زمان بررسی قانون بودجه شروع شد. در خلال این تنش‌ها موضوع مهمی از دید فعالان دور ماند. بند «س» تبصره «۶» قانون بودجه در کمال تعجب در ۲۷ اسفند در دو روز پایانی سال به تصویب رسید و به سازمان متولی ابلاغ شد.

اگر بخواهیم تبعات آن را بررسی کنیم در ابتدا باید بگویم این موضوع از نظر کارشناسی تصمیم درستی است و در راستای اصلاح درآمدهای مالیاتی و بر مبنای پایه‌های نظام مالیاتی است، هرچند ابهامات بسیاری دارد.

زیرا در بخش سقف و کف به تمام حقوقی‌ها اشاره شده است که این یعنی حذف معافیت‌ شرکت‌های بورسی که به آنها به دلیل ورود به بازار شفاف داده شده بود.

این بند تنها برای ۳۷شرکت بورسی، کاهش ۷۹همتی در درآمد خواهد داشت. به نظر می‌رسد با بخش‌های درگیر با این بند مشورتی صورت نگرفته است.

پول در بازار سرمایه در عین هوشمندی، نااطمینانی بالایی دارد و با اجرایی شدن این بند به‌سرعت رقم بسیار بزرگی از بازار خارج خواهد شد.
▫️۱۹۰شرکت از ۳۰۰شرکت و صندوق‌های بیش از ۸همت و -اگر تفسیر غلط صورت گیرد- صندوق‌های بیش از ۲همت هم با احتمال خروج پول روبه‌رو هستند. تنها ۵۰همت پول برای ازهم پاشیدن یک بازار کافی است و ما در کوچک‌ترین اتفاق منفی بازار شاهد خروج پول سنگین بودیم.

این سرمایه خارج شده اگر سمت بازارهای موازی مثل طلا، مسکن، خودرو و ارز برود که هر کدام از دردسرهای حال حاضر دولت برای کنترل بازار و ایجاد ثبات هستند، کار دولت در مدیریت بازارهای مذکور را سخت‌تر می‌کند.

کد خبر: ۲۸۷٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha