۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
سیاست‌های اقتصادی را بر فرض تداوم تحریم‌های فعلی تدوین می‌کنیم
وزیر اقتصاد:

سیاست‌های اقتصادی را بر فرض تداوم تحریم‌های فعلی تدوین می‌کنیم

قم- وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه دولت برای کاهش خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، گفت: ما برای اینکه متوقف نشویم سیاست‌های خود را بر فرض تداوم تحریم‌های فعلی، تدوین می‌کنیم.

به گزارس خبرنگار بازار، سید احسان خاندوزی عصر پنجشنبه در نشست با اندیشمندان اقتصاد اسلامی که در جریان سفر رئیس جمهور و اعضای دولت به قم برگزار شد، اظهار داشت: در سه سال اخیر اتفاق جدیدی که در دولت رخ داده این بوده که تلاش کردیم نظام انگیزشی تولید کنندگان را تشویق به فاصله گرفتن از خام فروشی کنیم و در این راستا برای صادرات مواد خام و نیمه خام در تکالیف برنامه ۵ ساله هفتم عوارض صادراتی وضع شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حمایت و آموزش پژوهشگران و کارشناسان اقتصادی، گفت: برای برگزاری دوره جدید مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی، کارشناسان می‌توانند پیشنهادهای جدید خود را مطرح کنند.

وی همچنین با اشاره به استفاده از اوراق قابل تبدیل به سهام، افزود: این طرح از ابزارهای خوب برای مشارکت دادن مردم در اقتصاد است که بر این اساس از مدیران ذی‌ربط خواسته‌ایم از سرمایه‌های خرد مردم بدین شیوه استفاده شود.


رونق تجارت خارجی کشور در ۳ سال اخیر

خاندوزی با اشاره به رونق تجارت خارجی کشور در ۳ سال اخیر گفت: با وجود اینکه دیپلمات‌ها برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کنند، اما ما برای اینکه متوقف نشویم سیاست‌های خود را بر فرض تداوم تحریم‌های فعلی، تدوین می‌کنیم.

وی اضافه کرد: فعال شدن ایران در پیمان‌های شانگهای و بریکس و پیمان‌های دوجانبه از برنامه‌های دولت سیزدهم بوده که دستگاه‌های اجرایی با شتاب در این مسیر فعالیت می‌کنند.

وزیر اقتصاد درباره شیوه‌های کمک کارشناسان و اقتصاددانان اسلامی به دولت گفت: از جمله شیوه‌های کمک این است که لایحه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که تهیه شده‌اند مورد ارزیابی کارشناسان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه البته نباید به این ارزیابی‌ها و توصیه‌های موردی اکتفا کرد، ادامه داد: باید توجه داشت که اصلاحاتی که انجام می‌شود محصول ایجاد یک فضای سیاست گذاری است و نه ناشی از یک حرکت انفرادی.

خاندوزی خاطرنشان کرد: سیاست گذاری، میدان بازی جمعی بازیگران سیاسی و نظری و منتفعان اقتصادی است.

وی ادامه داد: درخواست دارم که نگاه‌ها را تغییر دهید، اکنون در سایه جمهوری اسلامی فرصتی برای ارتقا نظام معرفتی و پژوهشی فراهم شده است.


باید جریان سازی نظری ایجاد کرد تا ایده‌ها مورد توجه گیرند

وی با بیان اینکه باید جریان سازی نظری ایجاد کرد تا ایده‌ها مورد توجه گیرند، گفت: اگر ما بخواهیم که سیاستگذار به یافته‌های پژوهشگران توجه کند باید همکاری جمعی در حوزه سیاست گذاری شکل بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: اجرای این طرح در ۱۰ سال قبل امکان‌پذیر نبود، در واقع به دلیل جریان سازی نظری و سیاست گذاری که از دهه ۸۰ به این سو ایجاد شد فضایی را فراهم کرد تا انتظارات برای اجرا و پیشبرد این طرح بزرگ فراهم شود.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب به تدریج این موضوع به قانون تبدیل شد و موج بزرگی در بین کارشناسان، سیاستگذاران و افکار عمومی برای اجرای این طرح شکل گرفت.

اساتید و کارشناسان و اندیشمندان اقتصاد اسلامی نیز در این نشست به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

احترام به محیط زیست، توسعه صنایع پایین دستی، لزوم تسهیل بیشتر فضای کسب و کار و لزوم استفاده دستگاه‌های اجرایی از راهکارهای کارشناسان از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

همچنین بررسی ابعاد مختلف مشارکت مردم در عرصه اقتصاد و تحقق شعار سال از موضوعات دیگر مطرح شده در این نشست بود.

اصلاح برخی رویه‌های بانک‌ها برای همراهی بیشتر با نظام تولید، مشکل تورم و نقدینگی، عدم تامین منابع اولیه برای برخی صنایع و لزوم توجه به بانکداری اسلامی نیز از موضوعات دیگری بود که در این نشست بدان پرداخته شد.

کد خبر: ۲۸۶٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha