۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
انتقال آب دریا به مناطق دوردست اقتصادی نیست
معاون وزیر نیرو:

انتقال آب دریا به مناطق دوردست اقتصادی نیست

تقی زاده قاسمی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: انتقال آب دریا به مناطق دوردست اقتصادی نیست و گران درمی‌آید، مگر این که فقط برای صنعت بویژه صنایع پرآب بر استفاده شود که پیشنهاد دادیم این صنایع در سواحل مستقر شوند.

 به‌ گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، «قاسم تقی‌زاده خامسی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته صرفه‌جویی اظهار داشت: منابع آبی کشور منابع محدودی است و جمعیت کشور رو به افزایش است. منابع آبی و ذخایر زیرزمینی ما روز به روز در حال کاهش بوده و راهی جز بهره وری و خوش مصرفی نیست. خصوصا" در بخش کشاورزی که ۹۰ درصد آب کشور در این بخش مصرف می شود باید به سمت بهره وری و  الگوی کشت، آبیاری مدرن و کشاورزی گلخانه‌ای رفت.

وی خاطرنشان کرد: نمودار بارندگی تجمعی ۵۲ ساله کل کشور از سال آبی ۴۷-۴۸ تا خردادماه جاری نشان می‌دهد که پس از ۱۱ سال آبی مستمر که متوسط بارندگی کشور کمتر از متوسط بلندمدت (۲۵۰ میلی‌متر) بود، میانگین این سال‌ها حدود ۲۱۹ میلی‌متر ثبت شد.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: اما در دو سال گذشته خوشبختانه بارش‌های کشور بالاتر از میانگین شده، به طوریکه در سال آبی ۹۸-۹۷ به حدود ۳۴۲ میلی‌متر رسید. با این وجود در همین سال‌های پرآب هم بزرگترین مشکل ما پراکنش نامتوازن بارش‌ها در استان‌های کشور بوده است، به طوری که برخی استان‌ها بارش ها بسیار خوب و برخی استان‌ها بارش‌های خیلی پایینی را تجربه کردند.

معاون آب و آبفا وزیر  نیرو نامتوازن بودن پراکنش بارندگی، نامتوازن بودن استقرار جمعیت و تغییر اقلیم را موانع مدیریت منابع آب برشمرد.

وی توضیح داد: سدها یکی از منابع ماست که اکنون ۱۸۸ سد بزرگ در کشور داریم که در دوره‌های خشکسالی معمولا کمتر آب در مخازن خود دارند اما در دوره‌های پربارش، مانند سال گذشته به گونه‌ای بود که دو برابر ظرفیت مخازن سدها ورودی آب داشتیم و مجبور شدیم حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب را رهاسازی کنیم که بخشی از آن به تالاب‌ها و بخش عمده‌ای هم آب شیرین به دریا رفت. این امر نشان می‌دهد که ما از نظر مخازن سدها در کشور هنوز کسری داریم.

وی گفت: اگر در استان گلستان سد نرماب، در استان لرستان سد معشوره و در استان خوزستان سد بختیاری به اتمام رسیده بود می توانستیم بخش عمده‌ای از آب رهاسازی شده را ذخیره و برای تولید، شرب و کارهای صنعتی از آن استفاده کنیم.

تقی‌زاده خامسی همچنین با بیان این که فرهنگ استفاده از پساب در کشور هنوز جا نیفتاده است افزود: درست است که بخشی از صنایع از آن استفاده می‌کنند و در برخی صنایع بازچرخانی می‌شود اما برای جایگزینی پساب به جای آب هنوز مقاومت‌هایی وجود دارد که امید است هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و بتوانیم پساب را دست‌کم برای استفاده صنعت جا بیاندازیم.

وی به منبع آب دریا هم اشاره کرد و گفت: انتقال آب دریا برای شهرها و روستاهای ساحلی جزو واجبات است. برای شهرها و روستاهای ساحلی حداقل در فاصله ۱۰۰ کیلومتر نباید آب را از جاهای دیگر منتقل کنیم و بهتر است از آب شیرین کن استفاده و آب دریا را شیرین کرده  و در اختیار این مناطق قرار دهیم. در این زمینه تخصیص‌هایی به عنوان نمونه به استان‌های خراسان‌ رضوی، شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان،   کرمان و فارس داده شده و مشمول هستند، برخی فکر کنم به زودی به نتیجه برسد و برخی دیگر هم باید انجام شود.

برنج‌کاری در ۱۷ استان کشور معنا ندارد
تقی‌زاده خامسی گفت: در کشوری که گاهی سرانه متوسط مصرف آب به زیر ۱۵۰ میلی‌متر می‌رسد معنی ندارد که در ۱۷ استان کشور برنج کاری شود که  غالبا هم به صورت غرق‌آبی است. در برخی مناطق آب آشامیدنی کافی ندارند اما در آنها برنج‌کاری می‌شود.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی آب کشور در بخش کشاورزی است که بیشترین میزان مصرف را دارد. وقتی آبیاری را در سیستم‌های کشاورزی تغییر می‌دهیم نباید اجازه دهیم توسعه پیدا کند.

معاون وزیر نیرو در عین حال با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی گفت:  هر چند ابتدای کار بوده و به کارهای بیشتری در بخش ما و کشاورزی نیا زدارد اما شروع خیلی خوبی است. حدودا نیمی از استان‌ها برنامه‌های خود  را داده‌اند و در حال بررسی است و امید می‌رود برای بخش عمده‌ای از این‌ها تا پایان امسال مصوبه بگیریم.

وی با بیان این که کشور راهی جز صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری ندارد، خواستار رعایت مصرف آب شد.

تقی‌زاده خامسی اظهار داشت: اکنون متاسفانه در شهر تهران در یکی دو هفته اخیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته مصرف آب بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش در شهری مانند تهران یعنی ۵۰۰ هزار متر مکعب و به اندازه مصرف چند شهر است.

تقی‌زاده خامسی همچنین گفت: در زمان حاضر، ۸۰ درصد از مخازن سدهای کشور به میزان حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب پر است و تقریبا تفاوت معناداری با سال گذشته در مخازن نداریم.   حدود سه چهار درصد کاهش یافته و این در حالی است که بارندگی سال گذشته دو برابر امسال بود و پیش‌بینی می‌شود با این ذخایر امکان تامین آب کشاورزی را تا حدود ۲۰ در صد بالاتر از سنوات گذشته داشته باشیم.

وی افزود: در زمان حاضر از ۱۵۰ پهنه تالابی کشور، حدود ۴۰ تا ۱۰۰ درصد تالاب ها آبگیری شده است.  

معاون وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی ما امسال ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و در تابستان امسال حداقل ۹ هزار مگاوات – ساعت تولید خواهیم داشت که رکوردی در این حوزه است.

وی با اشاره به ظرفیت ۵۲ میلیارد متر مکعبی ۱۸۸ سد بزرگ در کشور گفت: ۱۱۹ سد دیگر در حال ساخت است، در این دولت تا امروز ۴۲ سد ساخته شده و امید است تا پایان دولت این تعداد را به ۵۰ سد افزایش دهیم.

تقی‌زاده خامسی، تعداد تصفیه‌خانه‌های آب در دست بهره‌برداری را ۱۵۵ واحد اعلام کرد که ۱۵ موراد آنها در سال گذشته ساخته شده است.

وی افزود: تعداد تصفیه‌های فاضلاب هم ۲۳۷ واحد است که ۱۸ واحد از این‌ها در سال ۹۸ احداث شد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: ما یک برنامه‌ای برای روستاها در سال ۹۳ ارائه دادیم و هدف این بود که ۲۰ هزار و ۷۷۴ روستا را با جمعیت ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر را به آب پایدار برسانیم که  تاکنون ۱۱ هزار و  ۵۱۴ روستا با جمعیت ۷.۷ میلیون نفر از این مزیت به صورت مجتمعی بهره‌مند شده اند.   امید است تا پایان دولت به هدف برسیم.

به گفته وی، ۱۶۵۰ روستا در سال گذشته از آب پایدار بهره‌مند شدند. امید است ۱۲ تصفیه‌خانه آب دیگر و ۱۵ تصفیه خانه فاضلاب امسال به نتیجه برسد.

معاون وزیر نیرو افزود: تعداد آب شیرین کن‌ها هم از ۲۳ واحد در ابتدای دولت، امروز به ۸۵ واحد رسیده است.

تقی زاده خامسی گفت: در بخش آب و فاضلاب حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی به روش‌های مختلف اعم از B.O.T سرمایه گذاری شده که بخشی به نتیجه رسیده و بخشی هم تا پایان دولت به نتیجه می‌رسد.

کد خبر: ۲۵٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha