۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی آلودگی هوا و کنترل ترافیک
پابه‌پای تحولات جدید؛

استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی آلودگی هوا و کنترل ترافیک

با توجه به اینکه ترافیک و آلودگی هوا به معضلی در کلان شهرها تبدیل شده است؛ از این رو به نظر می رسد ابزاری برای پیش بینی و در عین حال کنترل آن لازم و ضروری باشد.

 بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: بر اساس گزارشی که در سایت «ایر کوالیتی نیوز» ارایه شده است: فناوری جدید با کمک هوش مصنوعی (AI) می تواند سطح آلودگی هوا را یک ساعت قبل و بر اساس جریان داده های ترافیک وسایل نقلیه و کیفیت هوا پیش بینی کند.

هوش مصنوعی با آنالیز داده های دوربین های مدار بسته، اندازه گیری آب و هوا، شواهد داده ای دوره ای، بلوتوث و دستگاه های سنجش آلودگی برای پیش بینی میزان ترافیک و آلودگی هوا می تواند به کار رود.

در حالی که این فناوری با ارتباط سیستمهای مدیریت جاده موجود (چراغ راهنمایی و نمایشگرهای دیجیتال) قادر است حرکت وسایل نقلیه را هدایت و کنترل کند. گفته می شود فناوری «پیش بینی آلودگی» که توسط شرکت فناوری Now Wireless توسعه یافته، دارای دقت ۹۷ درصدی است  و اولین فناوری است که داده های زمان واقعی را به ابزار ارزان قیمت  پیوند داده است.

این فناوری به دانش پیش بینی مجهز است که به طور مداوم به روز و پالایش می شود. همچنین گفته می شود، یک ساعت جلوتر، زمان ترافیک را پیش بینی کند. برای مقامات محلی که با ازدحام وسایل نقلیه رو به رشد و کیفیت نامساعد هوا روبرو هستند، ابزار پیش بینی می تواند راهکاری برای بهبود ترافیک و کنترل کیفیت هوا باشد.

این سیستم در حال حاضر در ولورهمپتون انگلستان نصب شده است و تا پایان سال به بهره برداری می رسد. اکنون Now Wireless با مقامات محلی گلاسگو، والسال و ساوت‌همپتون برای توسعه سیستم های پیش بینی و کنترل بیشتر همکاری می کند.

باید اشاره کرد که نظارت بر آلودگی هوا در حال حاضر متکی به واحدهای آنالیز نورتابی شیمیایی است، وسایلی که سطح دی اکسید نیتروزن NO۲ را اندازه گیری می کند. به طوری که هزینه خرید حدود ۵۰ هزار و هزینه نگهداری اش ۲۵۰ هزار پوند طی ۵ سال است. درحالی که هزینه خرید این سیستم پیش بینی کننده تقریباً یک دهم این قیمت است و تقریباً هیچ هزینه اجرایی سالانه را ندارد.

برایان جکسون، مدیر عامل شرکت Now Wireless گفت: این یک پیشرفت بسیار برجسته در مقابله با مشکلات مرتبط با کیفیت هوا و ترافیک در شهرها است.

 وی افزود: تحقیقات نشان می دهد که زمان سفر اغلب مهمترین عامل در مدیریت آلودگی است. اما پیش از این هیچ راهی برای پیوند دادن اطلاعات آلودگی وجود نداشت تا بلافاصله این مشکل حل شود. اما اکنون می توان با این سیستم این کار را انجام داد.

کد خبر: ۲۴٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha