۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کرونا با آمریکایی‌ها  چه کرد؟!
ثروتمندان، ثروتمندتر شدند و فقرا، فقیرتر

کرونا با آمریکایی‌ها چه کرد؟!

در شرایطی که بحران همه‌گیری کرونا ادامه دارد، آمارها از افزایش ۱۹ درصدی ثروت ثروتمندترین افراد امریکا می گوید. این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که بالغ بر ۴۰ میلیون امریکایی طی چند ماه اول امسال رسما به جمع بیکاران اضافه شدند.

بازار؛ گروه بین الملل: سه ماه گذشته برای اغلب آمریکایی، ماههای سختی بود و بسیاری به دلیل از دست دادن شغل خود توان امرار معاش را از دست دادند اما میلیاردرهای امریکایی نه تنها در اثر این بحران آسیبی ندیدند بلکه بر میزان ثروت آنها نیز اضافه شده است. از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در امریکا و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی، این کشور با چالشهای بزرگی روبرو شده است. چالشهایی که هر روز با افزایش شمار بیماران بیشتر می شود و وجهه امریکا را در عرصه بین المللی تخریب می کند.

طبق گزارش منتشر شده  توسط موسسه مطالعاتی سیاستهای اقتصادی امریکا در سه ماه منتهی به ۱۸ مارس سال جاری میزان ثروت میلیاردرهای امریکایی ۵۶۵ میلیارد دلار اضافه شد. هم اکنون ارزش ثروت این افراد در امریکا بالغ بر ۳.۵ هزار میلیارد دلار است که ۱۹ درصد بیش از میزان ثروت آنها قبل از همه گیری ویروس در دنیا است. این در حالیست که ظرف همین سه ماه بالغ بر ۴۳ میلیون امریکایی برای  دریافت دستمزد بیکاری ثبت نام کرده اند و کارگران کم درآمد  و افرادی که در بخش های خدماتی و گردشگری فعالیت می کردند بیشترین زیان را متحمل شدند. بخش حمل و نقل و گردشگری اصلی ترین قربانیان همه گیری کرونا در دنیا بودند و تعداد زیادی از افراد شاغل در این حوزه های کارشان را از دست دادند. از طرف دیگر تعطیلی رستوران ها هم تعداد زیادی از فرصتهای شغلی را از بین برد.

در همین دوره بود که جف بزوس میدرعامل و بنیانگذار شرکت آمازون شاهد افزایش ۳۶.۲ میلیارد دلاری ارزش ثروت خود بود. کارشناسان بر این باورند که بحران ناشی از همه گیری کرونا باعث افزایش اختلاف طبقاتی اقتصادی در امریکا  می شود و میزان ثروت  میلیاردرهای امریکایی بیشتر می شود در حالیکه شمار بیشتری شاهد کاهش میزان درآمد خود خواهند بود.

رشد بازار سهام باعث شد تا ارزش ثروت میلیاردهای امریکایی هم به سرعت افزایش یابد در حالیکه هنوز مردم عادی برای تامین هزینه های جاری زندگیشان با چالش روبرو هستند

رشد بازار سهام  به افزایش ثروت ثروتمندان کمک کرد
سی ان ان در گزارشی به بررسی دلیل افزایش ثروت میلیاردهای امریکایی در دوره همه گیری کرونا پرداخت و نوشت: «کرونا باعث شد تا بازارهای مختلفی آسیب ببینند و در ابتدا هم بازار سهام به این بحران عکس العمل نشان داد. اما به سرعت بازار سهام اصلاح شد و حتی در روزهای اخیر ما شاهد افزایش ارزش بی سابقه ای در این بازار هستیم. رشد بازار سهام باعث شد تا ارزش ثروت میلیاردهای امریکایی هم به سرعت افزایش یابد در حالیکه هنوز مردم عادی برای تامین هزینه های جاری زندگیشان با چالش روبرو هستند.»

 از طرف دیگر تزریق های دولتی به اقتصاد و سیاستهای وضع شده توسط فدرال رزرو امریکا برای حمایت از اقتصاد این کشور هم عامل مهمی در افزایش ارزش بازار سهام امریکا بود و به افزایش ارزش بازار سهام در این کشور کمک کرد.  

کریستینا کوپر استراتژیست ارشد در موسسه مطالعاتی اینوسکودر این مورد می گوید: «بازار سهام در امریکا به رشد رشد کرده است و راه خود را از اقتصاد جدا کرد. در روزهایی که اقتصاد امریکا در رکود قرار دارد و مردم با بحران های مالی دست و پنجه نرم می کنند، ارزش سهام شرکتها در بازار سهام رشد می کند و ثروت میلیاردرها هر روز بیشتر می شود. این دو گانگی در دو حوزه مهم اقتصادی باعث می شود تا اختلاف طبقاتی هر روز بیشتر شود و ثروتمندان  ثروتمند تر شوند.»

وضعیت در حال تغییر 
البته شرایط در امریکا در حال تغییر است و برخی تصور می کنند که اقتصاد امریکا روند بازسازی را آغاز کرده است. هنری وایت یکی از تحلیل گران مرکز مطالعات بازار سهام  امریکا در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: «هم نرخ بیکاری در امریکا کاهش یافته است و هم بازار سهام رشد سریع را از سر گرفته است. هر دو نشان می دهد که اقتصاد با سرعت در حال بازسازی است. یک دلیل مهم بازسازی سریع اقتصادی را می توان تزریق های زیاد به اقتصاد امریکا و دانست. وضعیتی که کشور را به سمت روزهای بهتری هدایت می کند.»

 آمارها نشان می دهد در ماه می سال جاری نرخ بیکاری در امریکا کاهش یافته است. کاهش بی سابقه نرخ بیکاری در این کشور  برخی را به این فکر واداشته است که آیا اقتصاد امریکا روند بازسازی V شکل را آغاز کرده است یا خیر.

وایت در این مورد گفت: «از نظر علمی و تجربی در وضعیت کنونی رشد سریع اقتصادی غیر ممکن است زیرا در اثر همه گیری کرونا بخشهای مختلف اقتصاد آسیبی جدی را متحمل شده است و به سرعت نمی تواند بازسازی شود. اما مشاهدات این روزها نشان از اصلاح سریع اقتصاد دارد. کاهش سریع نرخ بیکاری و رسیدن آن از حدود ۲۰ درصد به ۱۳.۳ درصد اولین نشانه اصلاح وضعیت است. از طرف دیگر ارزش بازار سهام هم به سرعت رشد کرد که آن هم نشانه مثبت دیگری بود.»

کد خبر: ۲۲٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha