۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
رشد شاخص کل بورس در گرو دلار نیمایی است
کارشناس بورس در گفتگو با بازار:

رشد شاخص کل بورس در گرو دلار نیمایی است

کارشناس بازار سرمایه معتقد است عوامل بیرونی اقتصاد همچون دلار نیمایی بر رشد شاخص کل بورس تاثیر مستقیم دارد.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: بورس در روز شنبه از سقف تاریخی خود عبور کرده و توانست برگ دیگری از رشد بازار سرمایه را رقم بزند، فعالان بازار این روزها به بازار به دقت نگاه کرده و حتی عامه مردم نیز این روزها را بورس را به دقت رصد می کنند، برخی کدهای بورسی را گرفته و تمام مقدمات را انجام داده اند تا هر وقت بازار صعودی شد به بازار ورود کنند، برخی حرفه ای های بازار نیز که در هفته های گذشته با مبالغ پایین معامله می کردند، پول های میلیاردی خود را باز به سمت بورس آورده تا بتوانند سرمایه خود را حداقل در آخر سال دو برابر کنند، بورس امروز برای بسیاری از مردم به کعبه آمال تبدیل شده و این مورد هم جذاب و بسیار شیرین بوده و هم می تواند خطرناک باشد، برای اینکه بتوانیم ارزیابی از آینده بورس داشته باشیم بازار قصد دارد از این به بعد در گفتگوی تخصصی با کارشناسان این حوزه وضعیت کلی بازار سرمایه را تحلیل و بررسی کند.

بورس در گرو دلار نیمایی
اشتیاقی، کارشناس بازار بورس در گفتگو با بازار کلیت این بازار را این‌گونه ارزیابی می‌کند: «با توجه به وضعیت کنونی بازار بورس و مجموع اتفاق‌های صورت گرفته از جمله افزایش نرخ دلار نیمایی، متصور می‌شود که مطابق این افزایش، شاخص‌های بازار بورس نیز به صورت تدریجی رشد کند. اگر شرکت‌های بزرگ، تجدید ارزیابی کنند و دلار نیمایی به صورت تدریجی به ۱۸ هزار تومان افزایش یابد، در پایان سال می‌توانیم شاخص ۱ میلیون ۷۰۰ هزار واحد را داشته باشیم.»

با دلار ۱۶هزار تومانی، عدد منطقی که می‌توان برای شاخص‌های بنیادی در نظر گرفت، یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است.  گفتنی است که اگر قدرت پول بتواند مانند گذشته به بازار ورود پیدا کرد، شاخص‌های بازار نیز افزایش می‌یابد

افزایش نرخ دلار نیمایی به تدریج شاخص‌های بورس را نیز افزایش می‌دهد
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار بورس در تشریح وضعیت کنونی و عامل تحرک بیش از پیش این بازار به سایت بازار گفت: «با توجه به وضعیت کنونی بازار بورس و مجموع اتفاق‌های صورت گرفته از جمله افزایش نرخ دلار نیمایی، متصور می‌شود که مطابق این افزایش، شاخص‌های بازار بورس نیز به صورت تدریجی رشد کند. اگر دلار نیمایی با توقف رو به رو شود بازار بورس می‌تواند تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رشد کند.»

وی افزود: «اکنون با دلار ۱۶هزار تومانی، عدد منطقی که می‌توان برای شاخص‌های بنیادی در نظر گرفت، یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است. گفتنی است که اگر قدرت پول بتواند مانند گذشته به بازار ورود پیدا کرد، شاخص‌های بازار نیز افزایش می‌یابد.»

بنابر EPS سال ۹۹، قیمت سهام‌های موجود از لحاظ P/E  نباید بالاتر از ۱۰ واحد قرارگیرد. نقطه تمرکز قیمت سهام‌ها می‌تواند P/E ده باشد و مطابق آن قیمت سهام را مورد ارزیابی قرار داد

افزایش شرکت های تجدید ارزیابی شاخص‌های موجود را بیشتر می‌کند
این کارشناس بورس همچنین ادامه داد: «بنابر EPS سال ۹۹، قیمت سهام‌های موجود از لحاظ P/E  نباید بالاتر از ۱۰ واحد قرار گیرد. نقطه تمرکز قیمت سهام‌ها می‌تواند P/E ده باشد و مطابق آن قیمت سهام را مورد ارزیابی قرار داد.»

او تصریح کرد: «اگر قیمت سهامی کمتر از P/E ده باشد، ارزنده و مناسب خرید است و اگر بالاتر از ده باشد از ارزش ذاتی خود عبور کرده و مناسب خرید نیست. این مثال به صورت عام و شرکت‌هایی که دارایی‌های بسیار خوب با ارزش جایگزینی دارند، از این قاعده مستثنی هستند.»

اشتیاقی در ادامه خاطرنشان کرد: «روند بیان شده می‌تواند بدون در نظر گرفتن تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگ و سودبخش باشد. اگر موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌های سود ده و بزرگ اجرایی شود، بازار می‌تواند با یک گام افزایشی مواجه شود و شاخص را از یک میلیون و ۴۰۰ عبور دهد. هرچه تعداد شرکت های تجدید ارزیابی بیشتر شود شاخص‌های موجود نیز بیشتر می‌شود که این روند، اثرات بسیار خوبی خواهد داشت.»

افزایش قدرت پول و دلار نیمایی، گامی برای تحرک بازار بورس
او بیان کرد: «اگر شرکت‌های بزرگ تجدید ارزیابی کنند و دلار نیمایی نیز به صورت تدریجی به ۱۸ هزار تومان افزایش یابد، می‌توانیم در پایان سال شاخص یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد را هم  داشته باشیم.»

کارشناس بازار بورس در پایان این گفت‌وگو عوامل افزایش شاخص‌های بازار بورس را این چنین دانست: «از جمله عامل‌هایی که می‌تواند شاخص‌های بازار بورس را با افزایش مواجه کند به جز جریان قدرت پول، افزایش تدریجی نرخ دلار نیمایی و تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگ است.»

کد خبر: ۲۲٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha