۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
وضعیت قرمز مالی واحدهای صنفی رستوران دار
رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس اعلام کرد

وضعیت قرمز مالی واحدهای صنفی رستوران دار

میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس، گفت: وضعیت رستوران‌ها از نظر مالی و نیروی کار به خط قرمز رسیده است و اصلا وضعیت خوبی ندارند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی اصغر میرابراهیمی، افزود: با شروع کرونا از اول اسفندماه، تمام رستوران‌ها به دلیل اعلام اینکه این واحدها پرخطر هستند، تعطیل شدند.
وی گفت: این در حالی بود که خیلی از واحدهای صنفی پرخطر تعطیل نشده بودند، اما همه رستوران‌ها تعطیل شدند.

میرابراهیمی افزود: در سال ۹۸ با اعلام گران شدن قیمت بنزین، رستوران‌ها با افت مشتری روبرو شدند و درست بعد از اعلام گرانی بنزین بحث کرونا پیش آمد که در واقع تا به امروز حدود شش ماه است که واحدهای صنفی رستوران دار مشغول ضرردهی هستند و همکاران ما خسارت‌های بسیار سنگینی را متحمل شدند.
رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس، گفت: در اتحادیه رستوران داران، یک سامانه تعریف شد تا تمام همکاران ما در واحدها خسارت‌های وارده را در آن سامانه اعلام کنند تا بتوانیم پیگیری‌های بعدی را ادامه دهیم.

میرابراهیمی افزود: امروز میزان خسارات اعضای این صنف به خط قرمز رسیده و واقعا در این ایام در فشار بوده اند و خیلی از واحدها حتی هزینه کارگر را در شب عید نتوانستند پرداخت کنند و جنس و مواد اولیه‌ای که خریداری کرده بودند تا برای شب عید بتوانند به مردم خدمت کنند، به نصف قیمت به همکاران دیگر مثل کبابی‌ها و واحدهای بیرون بر فروختند.

وی گفت: متاسفانه در زمانی کرونا بر واحدهای ما تاثیر منفی گذاشت که اوج کار رستوران داران بود، چرا که در فروردین ماه مردم به مسافرت می‌روند و مسافرت مساوی است با رفتن به رستوران و استفاده از این واحدها، که تمام آن‌ها در فروردین ماه تعطیل بودند.

رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس افزود: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد واحدها مغازه‌های خود را باز کردند و الباقی هم در حال تهیه مواد اولیه و آماده سازی رستوران‌های خود هستند، تا بتوانند به مردم سرویس دهند.

میرابراهیمی در خصوص مسائل بهداشتی و رعایت آن در رستوران‌ها هم گفت: در این مدت که بیماری کرونا واحدهای ما را تعطیل کرد، اتحادیه مرتب با اعضای صنف خود به صورت پیامکی و تلفنی در تماس بوده و تمام نکات بهداشتی را به آن‌ها گوشزد می‌کردیم و در حال حاضر هم با ضدعفونی رستوران‌ها و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجازه فعالیت دارند.

وی گفت: به همکاران مان گفته ایم که اگر مثلا در رستورانی صد صندلی وجود دارد، باید از ۵۰ درصد ظرفیت آن استفاده شود و حتما از ماسک، دستکش و سفره‌های یکبار مصرف استفاده کنند و بازرسان اتحادیه هم به طور دائم و دوره‌ای تقریبا هر یک ماه تا ۴۵ روز از تمام رستوران‌ها بازرسی به عمل می‌آورند. رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس، افزود: این بازرسی‌ها در خصوص بهداشت محیط کار، بهداشت فردی و بهداشت تمامی مواد اولیه خریداری شده است که حتی ماشین‌های حمل مواد اولیه هم برای جابجایی گوشت و مرغ و جوجه و مواد مصرفی دیگر مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد و تمام مستندات این بازرسی‌ها وجود دارد.

میرابراهیمی از وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار و رفاه اجتماعی طلب یاری و کمک کرد و گفت: تا این لحظه کسی برای ما کاری نکرده، قرار بود به ما وام دهند با بهره ۱۲ درصد و به ازای هر کارگری که بیکار شده ۱۲ میلیون تومان به واحد صنفی وام پرداخت شود که تا این لحظه هم به کسی وامی پرداخت نشد.

وی گفت: قرار بر این شد که وزارت کار به کارگرانی که بیکار شدند، بیمه بیکاری پرداخت کند و آمارشان را به ما بدهند، تا الان که رستوران‌ها باز شده اند، بتوانیم از این نیروهای بیکار در واحدهای صنفی استفاده کنیم که این اتفاق هم نیفتاده است.

رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس از اداره مالیات گله کرد و گفت: امروز از ما مالیات بر ارزش افزوده زمستان را می‌خواهند، این در حالیست که زمستان ما ضربه شدید خوردیم و واحدها اصلا مشتری خاصی نداشتند و سه ماه هم هست که تعطیل بوده ایم، ولی حالا می‌گویند باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنید.

میرابراهیمی افزود: همه مطلع هستند که رستوران‌ها تعطیل بودند و خیلی به ندرت برخی از واحدها غذای بیرون بر را تامین می‌کردند و این در حالی بوده که باید شب عید حقوق کارگر، عیدی کارگر و سنوات و پاداش آن‌ها را پرداخت می‌کردیم.

وی از شهرداری هم گله کرد و گفت: تقاضا داریم شهرداری عوارض پسماند را از ما نگیرد، چرا که واحدها مشتری نداشتند که پسماندی داشته باشند. رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سلف سرویس در پایان افزود: به مردم عزیز اطمینان خاطر می‌دهیم که تمام مواد مصرفی واحدها روزانه خریداری می‌شود و جای نگرانی از این نظر وجود ندارد که مواد اولیه رستوران‌ها مانده باشد و یا غیرقابل مصرف و دانشگاه شهید بهشتی همکاری‌های لازم را با ما دارد و مرتب از واحدهای ما بازدید به عمل می‌آید و هیچ واحدی در حال حاضر بدون گرفتن کد رهگیری از وزارت بهداشت اجازه کار ندارد.

کد خبر: ۲۲٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha