۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
آغاز به کار سازمان توسعه سواحل مکران| ورود بانک ها با ایجاد صندوق های بزرگ محلی
دبیر شورای توسعه سواحل مکران اعلام کرد

آغاز به کار سازمان توسعه سواحل مکران| ورود بانک ها با ایجاد صندوق های بزرگ محلی

دهقان، نماینده ویژه رییس جمهور با بیان اینکه سازمان توسعه سواحل مکران شروع به کار خواهد کرد گفت: پیشنهادهای زیادی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در سواحل مکران دریافت شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حسین دهقان امروز در جمع خبرنگاران در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: در بودجه ١۴٠٢ بودجه مجزایی برای سازمان توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده و این خود نشان دهنده شروع به کار این سازمان است. به همین دلیل سازمان توسعه سواحل مکران در دوره اول ریاست جمهوری رییسی شروع به کار خواهد کرد.

وی در حالی از تصویب اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران در آخرین جلسه هیات دولت خبر داد که معتقد است اولین اقدام علمیاتی در توسعه سواحل مکران در دولت آقای احمدی نژاد انجام شد.

دهقان خاطر نشان کرد: بازه زمانی طولانی در قبال توسعه سواحل مکران پشت سر گذاشته‌ایم چرا که برای اولین بار در سال ٧٨ توسط مقام معظم رهبری توسعه سواحل مکران مطرح شد. به همین دلیل اقدامات علمیاتی توسعه سواحل مکران در سال ٩١ شروع و همان الزامات در دولت آقای روحانی انجام و در سال ٩۵ قانون مهمی در این باره مصوب شد.

مقرر است که سازمان توسعه سواحل مکران در قالب شرکت دولتی تشکیل و وظیفه طراحی و نظارت بر اجرای تمام پروژه‌ها را داشته باشد

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران اضافه کرد: بعد از آن مجلس هم در این باره کمک خوبی در احکام برنامه توسعه‌ای داشت که نمونه آن ماده ۶٨ قانون برنامه توسعه بود. اساسنامه تنظیم شده و قرار بر این است که به مجلس منتقل شود. مقرر است که سازمان توسعه سواحل مکران در قالب شرکت دولتی تشکیل و وظیفه طراحی و نظارت بر اجرای تمام پروژه‌ها را داشته باشد.

دهقان تاکید کرد: طبق اساسنامه تمام پروژه‌ها و دارایی‌ها در این منطقه به این سازمان منتقل می‌شود و در این سازمان درباره آن تصمیم گیری خواهد شد و این سازمان جنبه حاکمیتی دارد و یک نظام جدید است. البته بنا نداریم در مقابل دستگاه‌های اجرایی قرار بگیریم یا اینکه به این دستگاه ‌های اجرایی مرخصی دهیم.

تاکنون از کشورهای مختلف پیشنهاد دریافت کردیم که یکی از این کشورها چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل، نفت و گاز است

دهقان در پاسخ به این سوال که آیا در سواحل مکران سرمایه‌گذاری های خارجی صورت خواهد گرفت؟ و اینکه جذب کشورها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه صورت گرفته است؟ گفت: تاکنون از کشورهای مختلف پیشنهاد دریافت کردیم که یکی از این کشورها چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل و نقل، نفت و گاز است.

وی ادامه داد: به هر حال در اقدام نخست در این منطقه باید به ایجاد زیرساخت‌ها توجه ویژه ای شود که ساخت و احداث زیرساخت‌ها و فراهم کردن زیربناها برای ورود سرمایه‌گذاران بر عهده دولت است و این اقدام خوشبختانه در منطقه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری خواهند کرد درباره نحوه تامین مالی در این منطقه نیز گفت: مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده‌ایم و تمام این منطقه از میناب تا چابهار مشمول قوانین مناطق آزاد خواهند شد. بدین شکل که معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد در این محدوده نیز به اجرا در خواهد آمد. اما مانند مناطق آزاد محصور نخواهند شد.

در خصوص سرمایه گذاری بانک‌ها در منطقه مکران اقدامات خوبی انجام خواهد شد و صندوق‌های بزرگ محلی برای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی خواهد شد و با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صورت BOT همکاری خواهیم داشت

نماینده ویژه رییس جمهور و دبیر شورای توسعه سواحل مکران ادامه داد: در خصوص سرمایه گذاری بانک‌ها در منطقه مکران اقدامات خوبی انجام خواهد شد و صندوق‌های بزرگ محلی برای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی خواهد شد و با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صورت BOT همکاری خواهیم داشت.

او ادامه داد: کشورهای مبدا و مقصد در این کریدور نسبت به ورود به پروژه‌های سواحل مکران ابزار استقبال کردند و با وجود تحریم‌ها پیشنهادهای زیادی مطرح شده‌ است اما باید توجه داشت که هر کشور و شرکتی نه اینکه دلشان برای ما سوخته باشد بلکه برای انتفاع خود وارد مشارکت می‌شوند.

دهقان تاکید کرد: منطقه مکران موتور محرکه و پشتیبان توسعه ملی است چرا که این منطقه ظرفیت کریدوری و ترانزیتی دارد و ما را به اروپا و آسیای مرکزی و افغانستان و سایر کشورهای همسایه متصل می‌کند و اگر کریدور شمال -جنوب فعال شود، حمل و نقل ترکیبی این منطقه هم فعال خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این یک نگاه جدید حکمرانی است و می دانیم که در این پروسه و فرایند اجرای این برنامه‌ها مشکلاتی وجود دارد که این سازمان برای رفع این مشکلات ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۲۲۵٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha