۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
احراز هویت بورسی بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان؛ به زودی/ سبدگردانی فقط با کارگزاری
مدیر بورس منطقه‌ای اردبیل مطرح کرد

احراز هویت بورسی بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان؛ به زودی/ سبدگردانی فقط با کارگزاری

اردبیل- مدیر بورس منطقه‌ای اردبیل، سبدگردانی سهام توسط افراد حقیقی را جرم دانست و گفت: مجوز این کار در دست کارگزاری‌ها است.

محمد روحنواز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بازار سرمایه یا بورس اوراق بهادار بازار مالی متشکل، نظام‌مند و ساختارمحور است که سلسله مراتب نظارت و عملیات پولی در آن به دقت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این بازار دارایی مالی و سهام شرکت‌ها عرضه شده و متقاضیان می‌توانند با خرید سهم نسبت به مشارکت در این بازار و افزایش سبد دارایی خود با یک نگاه بلندمدت اقدام کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که دیدگاه کوتاه مدت دارند بهتر است به جای بورس در بانک سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت‌هایی که توان رقابت در بورس را ندارند در فرابورس فعالیت کنند
مدیر بورس منطقه‌ای اردبیل افزود: شرکت‌هایی که توان مالی و رقابت در بازار بورس را ندارند می‌توانند در فرابورس به فعالیت خود ادامه دهند تا با احراز شرایط مورد نظر فعالیت خود را در بازار اصلی انجام دهند.

روحنواز تصریح کرد: در بازار بورس که شامل تابلوهای اصلی و فرعی است براساس رتبه شرکت‌ها و توان مالی آنها سودشان مورد معامله قرار می‌گیرد و هر فرد با مشاهده شاخص‌ها می‌تواند خرید و فروش روزانه خود را در این بازار به صورت شفاف انجام دهد.

وی گفت: سرمایه‌گذاران در بازار بورس باید در گام اول کد بورسی و یا شناسه ورود به بازار سهام را دریافت کنند تا براساس آن خرید و فروش سهام و کلیه فعالیت‌های مالی و اقتصادی در آن انجام شود.

مدیر بورس منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: تمام افراد حقیقی و حقوقی با مراجعه به سامانه سجام می‌توانند با وارد کردن اطلاعات خود احراز هویت کنند که در این زمینه ثبت شماره شبا و دریافت کد ۱۰ رقمی پیگیری از طریق دفاتر پیشخوان به منزله احزار هویت در این بازار است.

روحنواز اضافه کرد: قرار است در روزهای آینده با رفع مشکلات فنی امکان احراز هویت و ثبت اطلاعات به صورت فردی و در منازل نیز انجام شود که در این صورت دیگر نیازی به مراجعه دفاتر پیشخوان نیست.

وی فعالیت ۴۹ شرکت سودده سهام عدالت را در استان‌ها یادآور شد و بیان کرد: افرادی که روش غیرمستقیم را در مدیریت سهام عدالت قبول کرده‌اند باید سود خود را از طریق فعالیت این شرکت‌ها به صورت سالانه دریافت کنند که ۳۶ شرکت از این تعداد وارد بورس و فرابورس شده است.

مدیر بورس منطقه‌ای اردبیل به آزادسازی سهام عدالت در هفته آینده و به شکل محدود ۱۰ درصد اشاره کرد و گفت: افرادی که خودشان مدیریت خرید و فروش سهام عدالت را عهده‌دار می‌شوند باید کد بورسی دریافت کرده و با ثبت شماره شبای حساب بانکی خود سود مورد نظر را از این طریق دریافت کنند.

معاملات برخطی تقویت می‌شود
روحنواز ترافیک کاری را در کارگزاری‌ها یادآور شد و اظهار کرد: معاملات برخط که از طریق دفاتر پیشخوان انجام می‌شود، قرار است توسعه یافته و خود افراد در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی به فروش سهام سه بانک و دو شرکت بیمه‌ای در قالب صندوق سرمایه‌گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: هر فرد تا ۲۰۰ واحد و به ارزش دو میلیون تومان امکان خرید از طریق صندوق و یا سامانه بانکی را داشت که این روند دیروز به اتمام رسید.

مدیر بورس منطقه‌ای اردبیل افزود: تا یک ماه آینده قرار است سهام این شرکت‌ها اعم از بانکی و بیمه‌ای وارد بازار بورس شده و ارزشگذاری آن به شکل به روز انجام شود.

روحنواز از صاحبان سهام عدالت خواست تا نسبت به ثبت شماره شبا اقدام کنند که این کار به منزله احراز هویت بوده و سود سهام نیز از طریق پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت تاکنون ۳۷ میلیون نفر شماره شبای خود را ثبت کرده‌اند و قرار است تا ۶ ماه آینده ۲۰ درصد سهام عدالت قابلیت خرید و فروش داشته باشد.

مدیر بورس منطقه‌ای اردبیل در پایان گفت: بازار سرمایه و بورس بازار دارای نوسان و فراز و فرود است و افراد نباید از بالا رفتن و یا پائین آمدن شاخص‌ها ناامید و یا خرسند شوند بلکه بهتر است به صورت منطقی و با افق دید بلند به این حوزه ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر: ۲۰٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha