۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
تقاضای نفت روزانه  ۲۲ میلیون بشکه کاهش می یابد
به پیش بینی ای اچ سی مارکت در فصل دوم سال جاری

تقاضای نفت روزانه ۲۲ میلیون بشکه کاهش می یابد

بسته بودن مرزها و نگرانی از همه گیری ویروس کرونا در کنار کاهش درآمد شرکتها و کاهش سفرهای کاری سبب می شود تا تقاضا برای سفر هوایی کمتر شود و به تدریج افت تقاضا در بازار نفت رقم بخورد. در فصل دوم سال جاری تقاضا برای نفت ۲۲ میلیون بشکه در روز کمتر از سال قبل خواهد بود و تمامی تولیدکنندگان برای حمایت از بازار باید تولید را کاهش دهند.

خبرگزاری بازار-کاهش تقاضای نفت در اثر همه گیری ویروس کرونا سبب شد تا  قیمت این منبع انرژی در دنیا به پایین ترین سطح خود در تاریخ دنیا برسد. با وجود اینکه در هفته های اخیر افزایش اندکی در ارزش این منبع انرژی را تجربه کردیم ولی واقعیت اینجاست که پیش بینی نمی شود به این زودی  رشد تقاضا در بازار محقق شود.

رویترز در گزارشی با عنوان پایان سفرهای تجاری که می شناختیم نوشت:«با توقف سفرها به دلیل همه گیری ویروس کرونا، وسایل مخابراتی و اپلیکشین های ارتباطی جایگزین سفرهای کاری شدند. تمامی جلسات ضروری از طریق ویدیو کنفرانس انجام می شود و حتی تصمیمات مهم هم از همین این طرق اتخاذ می شود. بعد از پایان این بحران هم ضرورت کاهش هزینه ها و رسیدن به سوداوری در کنار تغییر عادت در برقراری ارتباط باعث می شود تا میزان سفرهای کاری کمتر شود.»

جری لاف یکی از کارشناسان حوزه توریسم به این خبر گزاری گفت:«تغییر اولویتهای مسافران و افزایش تمایل برای فاصله گذاری اجتماعی باعث می شود تا مراسم ها و جلساتی که نیاز به حضور شمار زیادی از انسانها در کنار هم دارند در آینده نزدیک کم شود. به نظر من توسعه تکنولوژی و وسایل ارتباطی می تواند کاهش دایمی  نیاز به سفر را به همراه بیاورد. در واقع شرکتها متوجه می شوند که بسیاری از سفرهای کاری غیر ضروری بوده است و تنها هزینه به شرکت تحمیل می کرده است. بنابراین این سفرها برای همیشه حذف خواهند شد.همچنین شرکتها برای جبران خسارات مالی ناشی از این همه گیری باید هزینه های غیر ضروری را کاهش دهند و هزینه سفرها اولین هزینه ای است که حذف می شود.»

بازار نفت نیز پر تلاطم باقی می ماند

در شرایطی که تقاضا برای سفر در دنیا کاهش خواهد یافت، بازار نفت هم با کاهش تقاضا روبرو می شود و امیدی به بهبود قیمت آن وجود ندارد.سایت ورلد اویل در گزارش اخیر خود در این زمینه نوشت:«یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت و فراورده های نفتی در دنیا هواپیماها و صنعت هوایی در دنیا بود. با همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن مرز اغلب  کشورهای دنیا، تقاضا برای سوخت جت که اصلی ترین فراورده نفتی در دنیا است کاهش پیدا کرد.مساله مهم این است که انتظار نمی رود در آینده نزدیک تقاضا برای سفرهای هوایی به سطح قبلی باز گردد. از یک طرف به دلیل همه گیری ویروس در دنیا نگرانی در مورد شیوع آن وجود دارد و مردم تمایل کمتری به سفرهای خارجی خواهند داشت و از یک طرف دیگر کسب و کارهایی که در جریان بحران کرونا با افت میزان درآمد روبرو شده اند، اندوخته مالی کافی برای انجام سفرهای کاری ندارند. به همین دلیل تقاضا برای سفر همچنان در سطح پایینی باقی می ماند.»

مرکز مطالعاتی ای اچ اس مارکت در گزارش اخیر خود نوشت:« انتظار می رود در فصل دوم سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضا برای نفت در دنیا ۲۲ میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال قبل باشد. افت شدید میزان تقاضا برای نفت در کنار قیمت پایین این منبع انرژی و پر شدن تمامی انبارهای نفتی – اعم از انبارهای موجود در سطح زمین یا نفت کش های روی آبها- و دستور دولتها برای کاهش تولید باعث می شود تا این بازار بیش از پیش متزلزل شود.

 ضرورت کاهش تولید توسط تمامی تولید کنندگان

 جیم بورکارد رییس مرکز مطالعاتی ای اچ سی بر این باور است که تمامی تولید کنندگان نفتی در دنیا تحت تاثیر این نیروهای بی رحم در بازار نفت قرار دارند و همه آنها برای ایجاد تعادل نسبی در بازار باید میزان تولید را کاهش دهند. این سیاست نه نیازی به برگزاری جلسه دارد و نه اینکه ضروری برای ایجاد ضرب الاجل برای آن وجود دارد.

پل مارک ول بخش بالادستی صنعت نفت در این مرکز مطالعاتی در مصاحبه ای با رویترز در مورد  نحوه کاهش تولید در کشورهای مختلف گفت:« کشورهای زیادی در تولید نفت دنیا نقش دارند که هر یک ویژگی های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی متفاوتی دارند. کاهش تولید نفت هم نیازمند قوانین فنی و لوجستیکی و قراردادی و البته هزینه های مالی است. به همین دلیل نمی توان دیکته کرد که از چه زمانی و چگونه باید تولید کاهش یابد و هر کشور باید بسته به شرایط خود این قوانین را وضع کند و این سیاست را اجرا کند. نکته با اهمیت این است که تولید باید کاهش یابد و همه کشورها موظف هستند برای حفظ بازار این سیاست را اجرا کنند. در شرایط کنونی بازار نفت نمی توان تنها یک کشور یا یک گروه از کشورها را موظف به کاهش تولید کرد بلکه باید تمامی کشورهای تولید کننده وارد میدان شوند و تولید را تنزل دهند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند.»

 در انتها باید به این مساله توجه داشت که بازار نفت یکی از بازارهای بسیار مهم و استراتژیک است . بازاری که  تحت تاثیرمسایل اقتصادی و سیاسی متحول می شود و اخیرا هم افت تقاضای نفت و همه گیری ویروس کرونا چالشهای بزرگی برای  اقتصاد این صنعت به همراه آورد. با وجود افزایش اندک قیمت نفت در روزهای اخیر ولی امیدی به بهبود عملکرد این بازار در آینده نزیدک وجود ندارد.

کد خبر: ۱۸٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha