۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
پاسخی برای یک پرسش روز؛ بورس به سرنوشت موسسات غیر مجاز دچار می شود؟!
گزارش تحلیلی « بازار»

پاسخی برای یک پرسش روز؛ بورس به سرنوشت موسسات غیر مجاز دچار می شود؟!

علاقه مندی شهروندان به سرمایه گذاری در بورس، این روزها با سئوالاتی خاص در بین عامه و حتی متخصصین هم مواجه است؛ آیا ممکن است بورس هم به سرنوشت موسسات مالی غیر مجاز دچار شود یا ماجرا در اینجا طور دیگری است و نباید چندان نگران بود؟ً!

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- رکورد زنی روزانه بازار سرمایه و سودآوری قابل توجه معامله گران خرد و کلان از این بازار پررونق موجب شده است تا این روزها نقدینگی سرشاری توسط سرمایه گذاران جذب بورس شود. سرمایه گذارانی که بخش عمده ای از آنها با وجودی که خیلی ها حتی با نحوه معامله در این بازار کاملا بیگانه اند اما فقط به دلیل پشتیبانی دولت و سود جذاب آن راهی چنین بازاری شده اند. البته رکود در سایر بازارها چون سکه، طلا، خودرو و مسکن به دلیل بیماری کرونا و یا پرریسک بودن معامله در چنین بازارهایی در مقابل سود آوری آنی و قابل توجه بازار سرمایه، دلیل روشنی است که همه سرمایه گذاران، بورس را به عنوان بازاری پرسود و مطمئن انتخاب کنند.

نابلدهای بورس، تهدیدی برای آینده

خیلی از کارشناسان معتقدند؛ بازار سرمایه به علت حمایت های همه جانبه دولت و نیز ورود خرد خرد سهام شرکت های دولتی به این بازار مستعد تا پایان دولت دوازدهم همچنان فعال و پررونق خواهد ماند و اتفاق خاصی آن را تهدید نمی کند. اما برخی دیگر بر این باورند هرچند بازارسرمایه بازاری مطمئن، شفاف و رسمی است اما به موجب ورود بی حد و حصر سرمایه‌گذاران ناشی به این بازار، مخاطراتی را به هم راه خواهد داشت چرا که آنها در معاملات هیجانی برخورد کرده و در مواقعی بازار را به هم می ریزند از طرفی چون سود بخشی از شرکت ها کاغذی است بنابراین  معلوم نیست که عاقبت بورس به کجا ختم می شود.

بازار سرمایه بهشت سرمایه گذاری!

درواقع این روزها از بازار سرمایه به عنوان بهشت سرمایه گذاری یاد می شود چرا که این بازار به علت سودآوری و گستردگی که دارد سایر بازارها را به حاشیه برده است. کارشناسان بیم از آن دارند که مبادا این بازار که بیش از نیمی از جمعیت کشور با نام و فعالیت آن آشنا هستند با سقوط شاخص ها مشکلات بسیاری زیادی را متوجه دولت و سرمایه گذاران کند.

محمدامین صلواتیان کارشناس ارشد بورس در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره آینده بازار سرمایه با توجه به رشد روزافزون شاخص ها و نیز ورود افراد ناشی به این بازار فنی، گفت: رشد شاخص ها در این بازار تا حدی طبیعی است چرا که دولت حامی چنین بازاری است و با عرضه متناوب سهام شرکت های خود به این بازار نمی خواهد بورس ناکارآمد و یا بی تحرک شود. از طرفی نیز چون قیمت برخی سهام در معاملات بازار سرمایه اکنون حبابی بالا می رود و سرمایه گذاران ناشی نیز در این بازار حضور چشم گیر دارند، بنابراین این روند در صورت بروز اتفاقی در بازار، چشم انداز مبهمی را پیش روی آن می گذارد.

حضور سفته بازاران در بورس

وی به تشکیل صف فروش معامله گران نابلد در بازار سرمایه در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: استراتژی بازار سرمایه استراتژی میان مدت و بلند مدتی است، بنابراین سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت ها باید سرمایه گذاران را با نحوه معامله در بورس آشنا کنند تا این افراد ناشی و نابلد در بازار سرمایه با کوچکترین اتفاقی بازار به هم نریزد. چرا که این سری افراد فقط برای سود آوری شبهه سفته بازی وارد چنین بازاری شده اند و سود آنی و لحظه ای می خواهند. در حالی که بازار سرمایه جایی برای سرمایه گذاران خبره و با تجربه است.

صلواتیان با بیان اینکه تاکید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد، خاطر سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه جمع می کند، اضافه کرد: ورود سرمایه گذاران ناشی به بازار سرمایه تهدیدی برای این بازار محسوب می شود، بنابراین ضرورت آموزش لازم برای تازه کارها در بورس الزامی است چرا که اگر اتفاقی در بازار سرمایه رخ دهد بازار سرمایه به سرنوشت موسسات مالی بدون مجوز دچار خواهد شد.

در واقع این کارشناس تاکید دارد که برای فعالیت در بورس، دیدن آموزش های اساسی، لازم است و از طریق آموزش می توان امیدوار به کاستن از آسیب های احتمالی بازار و سوددهی مناسب به سرمایه گذاران بود.

وی افزود: زمانی که تغییرات جدی در نرخ ارز و ... ایجاد شود، معاملات در بازار سرمایه پیچیده خواهد شد و تاثیرآن بر بازار و نوسان رشد شاخص ها نمایان می شود.

ترقی بورس فرصتی برای جهش تولید 

البته این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: چنانچه تولید بر ریل رونق قرار گیرد، رشد شاخص ها در بازار سرمایه نگران کننده نخواهد بود چرا که برآورده کردن نیازهای بخش تولید برای جهش از طریق این بازار امکان پذیر خواهد بود.

صلواتیان با بیان اینکه اقتصاد کشور باید از طریق منابع بازار سرمایه متحرک و مترقی شود، اظهارکرد: رشد فوق العاده نقدینگی در بورس فرصت مناسبی را پیش روی بنگاههای اقتصادی قرار داده تا آنها بتوانند در مسیر توسعه مراکز تولید و خدمات از این چنین مزایایی استفاده کنند.

در واقع به اعتقاد این کارشناس، با پرداختن به آموزش و تداوم حمایت دولت، اتفاقا می توان امیدواریهای زیادی به این بازار داشت و از مزایای مناسب آن برای اقتصاد استفاده کرد.

تلاش دولت برای تامین نقدینگی!

وی علت حمایت دولت از بازار سرمایه را کسب منابع جدید و جمع آوری نقدینگی هنگفت، همچنین اجرای سیاست جلوگیری از رشد قیمت ها در سایر بازارهای موازی چون طلا و ارز عنوان کرد و افزود: ازآنجایی که کسری بودجه امسال به دلیل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی دولت، بی تحرکی تولید (ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور) و بیکاری و تعطیلی دو سه ماهه خیلی از کارگاهها و مراکز تولید فشار مضاعفی را به دولت تحمیل کرده است، بنابراین محور قرار گرفتن بازار سرمایه رویکرد درست و سیاست مطلوبی است که دولت بآن را مورد توجه قرار داده است.

این همان موضوعی است که در بین عامه نیز جریان دارد و عده ای معتقدند دولت برای جبران کسری خود، به سمت سرمایه های مردم حرکت کرده است. این در حالی است که سرمایه گذاران هم، با دیدن آموزش کار در بازار سرمایه و پرهیز از رفتارهای هیجانی، می توانند سود مناسبی را برای خود داشته باشند؛ حال اگر در چنین شرایط سوددهی، مشکلات دولت نیز حل و فصل شود، چه بهتر؛ اتفاق بسیار بهتری را هم می توان شاهد بود.

کد خبر: ۱۸٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha