۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
تعطیلی پروژه ها و اخراج کارکنان بزرگترین شرکتهای نفتی امریکا
شرکتهای نفتی چاره ای جز کاهش هزینه ندارند

تعطیلی پروژه ها و اخراج کارکنان بزرگترین شرکتهای نفتی امریکا

شرکتهای نفتی امریکایی در نتیجه افت قیمت نفت با بحران های زیادی روبرو شدند و شمار زیادی از آنها نمی توانند برای ادامه بقا اقدام به تعدیل نیرو کردند. تعدیل نیرو و تعطیلی پروژه های نفتی اولین و اصلی ترین سیاستی است که شرکتهای نفتی در پیش گرفته اند.

خبرگزاری بازار- پس لرزه های افت قیمت نفت در بازار جهانی و همه گیری ویروس کرونا دامن شرکتهای نفتی امریکا را گرفت. طبق گزارشهای منتشر شده از بزرگترین شرکتهای نفتی فعال در امریکا، این شرکتها نه تنها در فصل اول سال جاری زیان اقتصادی را تجربه کردند بلکه  برای ادامه حضورشان در بازار چاره ای جز کاهش هزینه های خود ندارند. کاهش هزینه ها هم از محل تعدیل نیرو و توقف برخی ازپروژه ها امکان پذیر است.

بلومبرگ در گزارش اخیر خود با اشاره به ورشکستگی شمار زیادی از شرکتهای نفتی امریکا در صورتیکه بحران کرونا در دنیا ادامه داشته باشد، نوشت:« دنیا با چالش بزرگی روبرو است. چالشی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا و ناتوانی انسانها برای مقابله با این ویروس ایجاد شد. در نتیجه این همه گیری و افت تقاضا برای نفت و فراورده های نفتی، شرکتهای فعال در این صنعت با زیان های کلان  روبرو شدند که نتیجه ای جز ورشکستگی شماری از آنها نداشت.»

شماری از شرکتهای نفتی رسما فعالیت خود را تعطیل کردند و تعدادی هم سیاست کاهش هزینه ها را در پیش گرفتند تا بتوانند از این بحران گذر کنند.  نتیجه این سیاست تعطیلی پروژه های نفتی و اخراج صدها و شاید هزاران کارمندی است که در این شرکتها کار می کنندو اغلب بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند. افرادی که در طبقه متوسط و بالای اقتصادی قرار دارند و بدون شک نمی توانند با استفاده از دستمزدهای بیکاری دولت امریکا گذران زندگی کنند. اما شرکتهای نفتی هم راه دیگری در پیش رو ندارند.

شرکتهای نفتی متحمل زیان شدند

 اما این بحران های مالی تنها دامن گیر شرکتهای نفتی کوچک نشده است بلکه شرکتهای بزرگ هم وضعیتی مشابه دارند. در روز گذشته شرکت اگزون موبیل امریکا گزارشی از عملکرد مالی خود در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ ارایه داد و اعلام کرد که برای اولین بار از سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون شاهد زیان اقتصادی بود. طبق این گزارش اگزون موبیل در فصل اول سال جاری زیان ۶۱۰ میلیون دلاری را تجربه کرده است و دلیل آن کاهش ارزش دفتری حسابهای مالی این شرکت به اندازه ۲.۹ میلیارد دلار به دنبال افت قیمت نفت در بازارهای جهانی بود.

اگزون  که همیشه بزرگترین شرکت نفتی امریکا بود و در نوامبر سال ۱۹۹۹ با موبیل ادغام شد، هیچ گاه در طول تاریخ فعالیتش زیان را تجربه نکرده بود زیرا با توجه به بزرگی شرکت و حجم بالای پروژه ها همیشه می توانست هزینه را در سطحی کمتر از میزان درآمد و فروش خود حفظ کند ولی این بار وضعیت فرق می کند و نه شرکت بزرگ اگزون و نه هیچ یک از شرکتهای فعال در صنعت نفت قدرتی برای اثر گذاری روی بازار و میزان درآمد خود ندارند. 

شرکت چورون چه کرد

شرکت نفتی چورون امریکا هم وضعیتی مشابه دارد و در فصل اول سال جاری زیان را تجربه کرد. در فصل اول سال جاری درامد این شرکت۳۱.۵ میلیارد دلار تنزل پیدا کرد و چورون مجبور شد تا برای حفظ بنیان مالی خود سیاست تازه ای در پیش بگیرد.این شرکت برای اینکه بتواند از بحران مالی این روزها عبور کند بخشی از دارایی های خود را فروخت. 

شرکت چورون در گزارشهای رسمی خود اعلام کرد جریان نقدینگی  حاصل از اجرای پروژه های مختلف در فصل اول امسال ۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴.۷ میلیارد دلار رسید. چورون که در گزارش اخیر خود از برنامه های تازه اش برای کاهش هزینه های جاری شرکت پرده برداشته بود رسما اعلام کرد چاره ای جز توقف پروژه ها و تعدیل نیرو ندارد. مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت:« به نظر می رسد شرکتهای نفتی سال سختی در پیش داشته باشند و این سختی و بحران تا زمانی که بازار نفت پر تنش و پر چالش باشد و بحران ناشی از همه گیری کرونا برطرف نشود، ادامه خواهد داشت.»

کاهش هزینه ها اولین سیاست شرکتهای نفتی است

سی ان ان هم گزارش مفصلی در مورد وضعیت شرکتهای نفتی تهیه کرد و در این گزارش به بیانیه اخیر مدیر عامل شرکت اگزون موبیل اشاره کرد. دارن وودز مدیر عامل اگزون موبیل رسما اعلام کرد که هزینه های این شرکت در سال جاری ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و به ۲۳ میلیارد دلار می رسد. این شرکت در نظر دارد هزینه های اجرایی خود را نیز ۱۵ درصد کاهش دهد که این کار را از طریق توقف پروژه ها انجام خواهد داد. به دنبال انتشار این گزارش ارزش سهام این شرکت بزرگ نفتی در وال استریت بالغ بر ۴ درصد تنزل پیدا کرد. وی در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: « با تجربه گذر از بحران های مختلفی را داشتیم و از این بحران هم گذر می کنیم و همچنان در بازار خواهیم ماند.»

 شرکت چورون هم در همین مسیر حرکت می کند. این شرکت بزرگ نفتی اعلام کرده است در سال جاری هزینه های خود را تا سقف ۲ میلیارد دلار کاهش می دهد و این سیاست باعث می شود تا بودجه عملیاتی شرکت در سال جاری  تا ۳۰ درصد نسبت به برآوردهای قبلی کاهش یابد. البته هزینه های اجرایی این شرکت هم تا سقف ۱ میلیارد دلار تنزل خواهد یافت.

  سایت اویل پرایس سیاستهای اجرا شده توسط این دو شرکت نفتی در شرایط کنونی را مشابه سیاستهای اجرا شده توسط شرکتهای دیگر دانست و نوشت:« اغلب شرکتهای نفتی برای اینکه بتوانند از این دوره گذر کنند، سیاست مشابهی در پیش گرفتند که نتیجه ان توقف اجرای شماری از پروژه ها و اخراج شماری از نیروهایشان است.»

 در پایان باید گفت بازار نفت دنیا به دلیل افت بی سابقه تقاضای نفت در دنیا که ناشی از همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و بسته شدن مرزهای  کشورها به روی مسافران خارجی بود، دچار تنش شد. البته در طرف عرضه هم جنگ نفتی ایجاد شده بین عربستان و روسیه و عرضه نفت مازاد به بازار باعث شد تا فشار مضاعفی به قیمت وارد شود وتنش در بازار افزایش یابد.

کد خبر: ۱۷٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha