۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
دلایل عدم اقبال به بازار؛ روند بورس در هفته آتی| ۵ عامل موثر بر بازار هفته آینده
در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه مطرح شد؛

دلایل عدم اقبال به بازار؛ روند بورس در هفته آتی| ۵ عامل موثر بر بازار هفته آینده

ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه گفت: ابهام در تصمیمات اقتصادی و سیاسی از سوی دولتمردان و عدم اتخاذ تصمیمات منطقی و کارشناسی شده، مهمترین دلیل عدم اقبال به بازار سرمایه می باشد.

سمیه شوریابی؛ بازار: سعید ابراهیمی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با عوامل عدم استقبال از بازار بورس اظهار داشت: همراه نبودن اقبال با بازار مبنی بر دلایل مختلفی می تواند باشد، با گذشت نزدیک به دو سال از ریزش بازار سرمایه همچنان شاهد رکود در این بازار هستیم و با وجود ارزندگی گروه‌های مختلف، باز هم استقبالی از معاملات بازار دیده نمی شود.

عدم اعتماد
وی ادامه داد: شاید اصلی ترین دلیل این موضوع عدم اعتماد عمومی بر متولیان بازار سرمایه و تصمیم‌گیری های خلق الساعه مسئولین این بازار باشد، مسلما اظهار نظرهای غیرکارشناسی و پوپولیستی متولیان امر و مهم‌تر از آن عدم آشنایی و درک صحیح بازار سرمایه توسط تصمیم‌گیران کلان اقتصادی درگیر با بازار سرمایه از عمده دلایل ایجاد بی اعتمادی در بین سرمایه‌گذاران این بازار می تواند باشد.

بی ثباتی در تصمیم‌گیری
ابراهیمی با اشاره به ارزش معاملات پایین بازار بیان کرد: بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می برد و ارزش معاملات هر روز کف‌های جدیدتری ثبت می کنند که نشان از انفعال در فعالین و سرمایه‌گذاران بازار است چرا که ترس از تصمیمات شبانه و اظهار نظرهای متناقض مسئولین امر، امکان تحرک را از سرمایه‌گذاران گرفته است و ترجیح بر انفعال و بررسی شرایط آتی از سوی سرمایه گذاران سلب می شود.

تغییرات نرخ بهره
این کارشناس بازار سرمایه تغییرات یکباره نرخ بهره بین بانکی و عدم ثبات در این موضوع را از دیگر عواملی دانست که باعث ترس و ابهام در روند بازار سرمایه شده است که مسلما سرمایه‌گذاری پویا در اقتصاد و سیر نقدینگی در بازار را با تهدیدی جدی مواجه کرده است.

ابراهیمی روند سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران را ‌نیز متأثر از یکسری عوامل جهانی خواند و تأکید کرد: تغییر در نرخ بهره فدرال رزرو و تأثیر آن بر بازار جهانی کامودیتی‌ها و بازار انرژی از جمله عواملی است که در بازار سرمایه همیشه تأثیر گذار بوده است و بر روندهای حرکتی بازار همیشه اثرات مثبت یا منفی داشته است، سفر اخیر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه و ابهام در روند آتی برجام مخصوصاً با خروجی حاصل از این سفر نیز از مواردی است که می تواند بر بازار ما تأثیرات مهمی داشته باشد که در روزهای آینده احتمالاً شاهد آن خواهیم بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با توجه به مجامع پیش روی سهام و نیز عقب ماندگی بازار سرمایه از تورم در ماه‌های اخیر، افزود: باید دید بازار به گزارش‌ها و مجامع چه واکنشی نشان می‌دهد، در صورت ثبات نسبی عوامل تاثیرگذار، بازار سرمایه می تواند یک حرکت با ثبات و معقولی را تجربه کند و باعث جذب نقدینگی شود.

دلایل عدم اقبال به بازار؛ روند بورس در هفته آتی|۵ عامل موثر بر بازار هفته آینده

عوامل تأثیرگذار بر بازار این هفته بورس
مسعود کیامهر کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار در هفته پیش رو نیز اظهار داشت: روند حرکتی بازار در هفته‌های گذشته با توجه به اتفاقات سیاسی و اقتصادی منفی بوده است و به نظر می رسد در هفته پیش رو باید به چندین عامل توجه کافی داشته باشیم؛

۱- تغییرات نرخ بهره بین بانکی که همیشه بر بازار تأثیر داشته است و با افزایش هر چند اندک در هفته گذشته شاهد واکنش منفی در بازار بودیم و باید دید بانک مرکزی در هفته پیش رو با توجه به اوضاع اقتصادی چه تصمیماتی در این موضوع اتخاذ خواهد کرد.

۲- افزایش قیمت برخی از گروه‌ها مانند گروه دارویی که می تواند این گروه را با تحرکی همراه کند.

۳- ارزندگی سهام و عقب ماندن از تورم در ماه‌های اخیر که می تواند عاملی تأثیرگذار بر تغییرات ارزش معاملات بازار داشته باشد.

۴- تأثیرپذیری بازار جهانی کامودیتی‌ها و بازار انرژی از اوضاع اقتصادی و افزایش نرخ بهره فدرال رزور که همیشه اصولاً با یکی دو هفته تأخیر بر بازار ما هم تأثیر می گذارد.

۵- ابهام در شرایط اقتصادی و سیاسی و همچنین ابهام در عرضه خودرو در بورس کالا که بازار سهام را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

کیامهر در انتها با توجه به عوامل ذکر شده خاطر نشان کرد که بازار سرمایه در هفته پیش رو روندی همچون هفته‌های گذشته را تجربه خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha