۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
رشد ۳۴.۵ درصدی بورس در ماه نیمه تعطیل !
بورس به رغم دو ترمز بخشنامه ای در فروردین غوغا کرد

رشد ۳۴.۵ درصدی بورس در ماه نیمه تعطیل !

بورس در پایان اسفند ۹۸ به میزان ۵۱۲۹۰۳ واحد رسیده اما بورس در پایان فروردین ماه در جایگاه ۶۹۰۱۴۷ واحد ایستاد که رشد ۱۷۷۲۴۴ واحدی را نشان می دهد که بسیار کم نظیر است.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_  بورس در فروردین ماه سال ۹۹ یکی از پربازده ترین ماه های خود را سپری کرده و رشد زیادی را عاید سهامداران کرد. شاخص کل در پایان تعطیلات نوروزی توانست با رشد ۶.۶۱ درصدی در جایگاهی بسیار مناسب قرار بگیرد، این مقدار بازدهی در بازار بورس در هیچ تاریخی از بازار سرمایه دیده نشده بود و در شرایطی که کرونا دید و بازدیدهای ایام نوروز را به قرنطینه برده بود اما نتوانسته بود حریف بازار سرمایه ایران شده و این بازار رشدی خوب را در ایام نوروز ۹۹ سپری کرد، نکته قابل توجه دیگر در ایام نوروز رشد ۹.۸ درصدی شاخص کل قیمت هم وزن بوده که این رفتار شبیه رفتار سنوات قبل در بازار سرمایه ایران بود.

نکته دیگری که در ایام نوروز اتفاق افتاده و قابل توجه بود، ارزش معاملات بالای ۶۰۰۰ میلیارد تومان بوده که برای ایام نوروز بسیار قابل توجه است، شاخص کل در پایان معاملات نوروز ۹۹ به کانال ۵۴۷۶۶۱ واحد رسید، شاخص کل بورس در پایان اسفند ماه ۹۸ به عدد ۵۱۲ هزار واحد رسیده بود که این میزان رشد در ایام نوروز قابل توجه است.

با پایان یافتن تعطیلات نوروز بورس باز هم روند صعودی خود را ادامه داده و اولین رکورد را در صعود جابجا کرد، این در حالی بود که شاخص کل در پنج روز کاری در ایام نوروز توانسته بود رشدی ۶ درصدی داشته باشد اما در یک روز توانست رشدی ۳.۶۵ درصدی را کسب کندکه مقداری قابل توجه است، رشد نمادهای بزرگ پتروپالایشی در روز اول معاملات بعد از نوروز امیدوارکننده بوده و نشان داد بورس می تواند باز هم رشدی قابل توجه داشته باشد، پمپاژ پول ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در روز اول معاملات بعد از نوروز نکته دیگری بود که چراغ امید را در دل فعالان بازار روشن کرد.

در پایان معاملات سومین هفته فروردین ۹۹ بازار سرمایه باز هم روند رشد خود را حفظ کرده و به جایگاه ۵۹۷۰۹۴ واحد رسید که جایگاه بسیار خوبی است، در این هفته دو قانون جدید باز هم سرمایه داران را آزرده خاطر کرد.

کاستن اعتبارات از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد

یکی از قوانینی که در این هفته اعتراض سهامداران را به همراه داشت کاستن اعتبارات اعطایی به سهامداران از ۴۵ درصد سرمایه به ۳۵ درصد بود، تا قبل از این قانون سرمایه گذاران می توانستند با ۴۵ درصد از پول خود در کارگزاری ها اعتبار خرید سهام بگیرند و سهام را خرید و فروش کنند که با این قانون این میزان به ۳۵ درصد رسید، تصویب این قانون برای شک منفی دادن به بازار بود که البته نتوانست جلوی روند بازار را بگیرد.

قوانین جدید باز هم در چهارشنبه دیگر 

یک قانون دیگر در این ایام خبرساز شد، تغییرات ۲۰درصدی قیمت در ۵روز کاری کماکان مشمول شفاف سازی خواهد بود، اما در شرایط جدید دیگر نماد مذکور همان  روز بازگشایی نشده و بازگشایی به روز بعد موکول می شود و در صورتیکه ناشر دلیل خاصی برای رشد یا افت اعلام نکرده باشد. تا قبل از آن نماد تنها ۶۰ دقیقه بسته شده و بعد به معاملات ادامه می داد. در قانون جدید حجم مبنای نماد مذکور به مدت ۱۰روز بعدش به  دو برابر افزایش خواهد یافت و در صورتیکه که در این ده روز کمتر از ۲۰درصد رشد کند به روال قبل بر میگردد وگرنه مجددا فرایند تکرار خواهد شد.   

بحث دیگر مربوط به تغییرات ۵۰ درصدی در یک نماد است،  تغییرات ۵۰درصدی قیمت در ۱۵روز کماکان مشمول کنفرانس اطلاع رسانی هستند ولی در قوانین جدید نمادی که برای کنفرانس بسته می شود حداکثر ۴روز کاری بسته خواهد ماند و در صورتیکه ناشر به سوالات مطرح شده پاسخ ندهد و یا دلایل مشخصی را عنوان نکند. حجم مبنای نماد مذکور برای یک دوره ۱۰روزه به  سه برابر قبل افزایش خواهد یافت و در صورتیکه تغییرات قیمت نماد مذکور با اعمال حجم مبنای جدید در دوره ۱۰روزه کمتر از ۲۰درصد باشد به روال قبل بر میگرددو در غیر اینصورت مجددا فرایند فوق تکرار خواهد شد و اینبار ناشر موظف است اطلاعات حاصل از کنفرانس را هم بروی کدال و هم سایت شرکت منتشر کند و هم برای سهامدارانش بصورت پیام ارسال کند.

عرضه اولیه شستا گامی مهم برای عمق بخشیدن به بورس 

عرضه اولیه شستا را یک اقدام بی نظیر و بسیار قابل تقدیر از طرف دولت باید دانست که می تواند به عمق بخشیدن به بازار بورس ایران کمک شایانی کند، عرضه شستا توانست ۵۰ هزار میلیارد تومان بر عمق بازار ایران اضافه کند، بسیاری از فعالان در این اندیشه هستند که شستا بزرگترین شرکت بورسی ایران است که این واقعیت نداشته و شستا سومین شرکت بزرگ بورسی ایران است، استقبال از این عرضه اولیه نیز بسیار مناسب بوده و بیش از ۲ میلیون کد بورسی سهام این شرکت را معامله  کردند.

تغییر رئیس سازمان بورس و صعود به ابر کانال ۶۰۰ هزار واحدی 

در هفته چهارم فروردین بورس باز هم روندی صعودی داشته و توانست باز هم صعودی خوب را تجربه کند، بورس در این هفته دو عامل مهم را تجربه کرد که می تواند در آینده این بازار تاثیرگذار باشد، ابتدا صعود و فتح قله ۶۰۰هزار واحدی بود که در این هفته رخ داد و دومین عامل نیز جابجا شدن رئیس سازمان بورس در این هفته. شاپور محمدی رئیس سابق این سازمان اعتقاد راسخ بر عوامل بنیادین داشته و تا جایی که می توانست ترمز بازار را با شک دهی به بازار کشید اما باز هم حریف نقدینگی نشده و چون بازار را حبابی می دانست از سمت خود استعفا داد، اما بسیاری از کارشناسان بورس اعتقاد دارند بازار تغییر یافته و دیگر نمی توان با عوامل قدیمی بازار را تحلیل کرد و  مدیر جدید اعتقادی بر حباب بودن بازار نداشته و معتقد است رشد بازار پرقدرت و ادامه دار است.

 شاخص کل در این هفته که اخرین هفته فروردین به شمار می رفت،  با رشدی بی نظیر در پایان هفته قله ۶۴۰ هزار واحدی را فتح کرد تا به مقداری مناسب برسد، مقاومت در کانال ۶۳۰ هزار واحد باعث منفی شدن در بازار شده که این عامل نیز نتوانست جلوی روند صعودی بازار را بگیرد.

اما بازار در دو روز کاری در  هفته پنجم فروردین باز هم رشدی قابل توجه داشت و توانست در یک قدمی فتح کانال جدید قرار بگیرد، بورس در معاملات آخرین روز فروردین ماه نیز به شدت صعودی بود، نکته قابل توجه در این روز معامله ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار در یک روز بورس تهران است که این عامل نیز در بورس تهران بی سابقه است.

بورس در پایان اسفند ۹۸ به میزان ۵۱۲۹۰۳ واحد رسیده اما بورس در پایان فروردین ماه در جایگاه ۶۹۰۱۴۷ واحد ایستاد و رشد ۱۷۷۲۴۴ واحدی را نشان می دهد که بسیار کم نظیر است. این میزان رشد ۳۴.۵ درصدی بورس را در پایان فروردین ماه ۹۹ نشان می دهد.

کد خبر: ۱۵٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha