۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
تداوم افزایش قیمت انرژی در سایه بحران اوکراین؛ صعود بهای جهانی نفت به ۱۱۰ دلار
تحلیل بازار نفت؛

تداوم افزایش قیمت انرژی در سایه بحران اوکراین؛ صعود بهای جهانی نفت به ۱۱۰ دلار

با ادامه جنگ در اوکراین و تحریم های اقتصادی وضع شده علیه روسیه، بهای جهانی نفت خام دریای برنت به ۱۱۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش بازار، با تشدید حملات روسیه علیه اوکراین و ادامه روند جنگ در این کشور، بهای هر بشکه نفت برنت در روز سه شنبه به ۱۱۰ دلار افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، این نرخ بالاترین قیمت ثبت شده برای نفت از سال ۲۰۱۴ به این سو بوده و این در حالیست که وزیر صنایع ژاپن از تصمیم آژآنس بین المللی انرژی برای عرضه ۶۰ میلیلارد بشکه از ذخایر نفتی خود به منظور جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خبر داده است.

گفته می شود با گسترده شدن تحریم های اقتصادی وضع شده غرب علیه روسیه، احتمال اتخاذ تصمیم کشورهای غربی مبنی بر عدم خرید نفت این کشور بالا بوده و همین موضوع می تواند به چالشی بزرگ در تامین نیازهای نفتی در کشورهای صنعتی جهان تبدیل شود، موضوعی که نهایتا منجر به افزایش بیشتر بهای جهانی نفت خواهد شد.

لازم به ذکر است، روسیه یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان است که روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند؛ اختلال در عرضه نفت روسیه می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت نفت هم منجر شود.

از ابتدای سال جاری میلادی نرخ نفت شاهد افزایش بوده است که علت بالا رفتن تقاضای جهانی این کالا، تنش روسیه و اوکراین، اختلال در عرضه کشورهایی نظیر لیبی و افزایش تولید کشورهای موسوم به اوپک پلاس بوده است.

با آغاز همه‌گیری شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ و کاهش تقاضای جهانی که به افت قیمت نفت منجر شد، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندکان بزرگ غیر عضو تصمیم گرفتند تولید روزانه خود را حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش دهند که با بهبود تقاضا، تولید این کشورها بصورت تدریجی افزایش یافت.

بعضی پیش‌بینی‌ها حتی پیش از آغاز جنگ روسیه با اوکراین حاکی از افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار بود؛ گلدمن ساکس، موسسه خدمات مالی و بانک آمریکایی پیش‌بینی کرده بود ذخایر نفتی تا تابستان امسال به کمترین میزان از سال ۲۰۰۰ میلادی برسد.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha