۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
«بی برنامگی» چالشی پیش روی صنعت همدان| صنایع از جیره خواری خارج شوند
گزارش خبری؛

«بی برنامگی» چالشی پیش روی صنعت همدان| صنایع از جیره خواری خارج شوند

همدان- در حالی برنامه ریزی و تعیین اولویت در حمایت از صنایع در شرایط کنونی بسیار ضروری تر از قبل است که بزرگترین ضربه ای که صنعت ایران و به تبع آن استان همدان می خورد، ناشی از بی برنامگی است.

بازار؛ گروه استان ها: تولید و اشتغال در کشور این روزها نیازمند برنامه هایی زیربنایی و در قالب حمایت و پشتیبانی است؛ روندی که در سایه آن می توان علی رغم تحریم ها، تحرک در تولید، ارتقای کیفیت، اشتغالزایی و بهبود وضعیت صادراتی را نیز شاهد بود.

اما در این بین بخش صنعت که بیش از سایر حوزه ها می تواند در تولید و اشتغال زایی مهم باشد، با چالش هایی روبرو شده است؛ چالش هایی که گاه موجب کند شدن روند صادراتی و گاه موجب دلسردی در سرمایه گذاری ها می شود.

استانی چون همدان نیازمند به سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت است چراکه در مجموع، صنعت نقش موثری در ایجاد اشتغال مولد دارد و بر همین اساس باید از نزدیک در جریان فعالیت واحدهای این بخش قرار گرفت.

قدم گذاشتن در این مسیر ما را به همراه تعدادی از مسئولان به بازدید از شرکت «پلمپین صنعت» رهسپار کرد؛ واحدی که برای اولین بار برای انواع بست و پلمپ امنیتی و فوق امنیتی پروانه کاربرد علامت نشان استاندارد را گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان طی این بازدید با بیان اینکه وجود علامت استاندارد به مصرف کنندگان آن کالا و خدمات اطمینان داده و نشانه کیفیت آن محصولات است، اظهار کرد: امروز برای اولین بار در کشور در حوزه ای تخصصی یک واحد صنعتی در همدان موفق به نشان استاندارد شد و این روند در ارتقای کیفیت تولید این واحد اثرگذار خواهد بود.

ظاهر پورمجاهد با تاکید بر اینکه نشان استاندارد روی میزان صادرات هم اثر دارد، گفت: این روزها دولت سیزدهم موفق شده تا در ارتقای سطح صادراتی، کاهش شیب تورمی و صادرات غیرنفتی علیرغم تحریم‌های موجود خوب عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر تولید این روزها به نحو مناسبی در حال حرکت است و امیدواریم شاهد شتاب بیشتری در حوزه صادرات باشیم.

یکی از مشکلات سر راه شرکت پلمپین صنعت افزایش چند برابری نرخ برق و گاز است؛ این موضوع طبق بند ک تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است

پورمجاهد با تاکید بر اینکه محورهای فعالیت‌های استان همدان بر سرمایه گذاری و اشتغال است، گفت: یکی از مشکلات سر راه شرکت پلمپین صنعت افزایش چند برابری نرخ برق و گاز است؛ این موضوع طبق بند ک تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است.

وی در تشریح این موضوع گفت: این موضوع موجب افزایش نرخ برق و گاز شده و مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی در پی داشته است که امید به اصلاح آن داریم.

«بی برنامگی» چالشی پیش روی صنعت همدان| صنایع از جیره خواری خارج شوند

مدیرکل استاندارد استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های اثربخش در کشورهای توسعه یافته، موضوع استانداردهای حوزه زنجیره تولید است، عنوان کرد: شرکت پلمپین صنعت اولین واحدی است که موفق به دریافت پروانه کاربرد نشان استاندارد در ایران شده است.

محمد مددی با بیان اینکه آزمایشگاهی برای بررسی و آزمون این موارد در کشور نبود که خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده این آزمایشگاه بر اساس نظام استاندارد تجهیز شد، گفت: در نهایت فرآیند اخذ پروانه دنبال و در حوزه تولید بست و انواع پلمب، این واحد موفق به احذ پروانه کاربرد نشان استاندارد شد.

وی، این روند را دارای ارزش افزوده مناسبی دانست و افزود: استمرار کیفیت و برنامه نظام مند آن می‌تواند موجب ارتقای سطح صادرات و ارزش افزوده شود، بدین ترتیب بایستی این طرح مستمر دنبال و دستور کار قرار گیرد.

مددی با تاکید بر لزوم توجه به کیفیت و استانداردسازی زنجیره تولید، اظهار کرد: بحث کیفیت مهم است و مقام معظم رهبری نیز بر کیفیت تاکید ویژه ای دارند بدین ترتیب باید نشان استانداد را در خدمات و تولید مدنظر قرار داده و استمرار در این روند را دنبال کنیم.

از ابتدای سال تاکنون ۳۴ واحد در سطح استان همدان به کار بازگشته اند
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه بازگشت دوباره واحدهای صنعتی به کار از جمله اقدامات مهم و در دستور کار ما در سال جاری بوده است، گفت: در این عرصه از ابتدای سال تاکنون ۳۴ واحد در سطح استان همدان به کار بازگشته اند.

محمدرضا بادامی عنوان کرد: سعی داریم تا واحدهای فعال نیز در عرصه توسعه اقدامات و کارهای خود پیش رفته و از آن‌ها حمایت کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت نیز در ادامه با بیان اینکه شرکت پلمپین صنعت از سال ۱۳۸۰ شروع به کار کرده، عنوان کرد: این شرکت از سال ۱۳۷۷ طرح های تحقیقاتی و مطالعاتی خود را شروع کرده است.

محمدرضا اوچیان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۰ شروع به جایگزینی پلمب های قدیمی کرده ایم، اظهار کرد: در گذشته، پلمب ها از سیم و سرب تشکیل می شد و پس از مصوبه دولت، سرب به عنوان یک ماده سرطانزا ممنوع الاستفاده و پلمب ها در کشورهای مختلف در حال تغییر بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت ادامه داد: در این شرایط ما وارد قضیه شدیم و چند پلمب را طراحی و امروزه این روند را گسترش داده ایم.

اوچیان با بیان اینکه به مرور روابط ما با وزراتخانه ها و جاهایی که به این بست ها نیاز و بحث های حفاظت از بیت المال در آن ها مطرح است، مناسب پیش رفت، به وزارت های نفت، مخابرات، راه و غیره اشاره کرد.

چندین طرح و ثبت اختراع در سطح جهانی در این عرصه داریم
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم جلوی سوء استفاده برخی را در این راه بگیریم، روز به روز به دنبال پیشرفت کارمان هستیم و تکنولوژی را ارتقا می بخشیم و تاکنون چندین طرح و ثبت اختراع در سطح جهانی در این عرصه داریم.

اوچیان با اشاره به اینکه در پی این هستیم تا کیفیت کار را همواره ارتقا بخشیم، گفت: در این زمینه ارتقای کیفیت و استانداردسازی را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت با اشاره به اینکه در کشور شاهد عدم وجود آزمایشگاه مرجع در زمینه پلمب بودیم، عنوان کرد: برای این خلا، استانداردهای خارجی ترجمه و تدوین استانداردملی را در پیش گرفتیم و در نهایت، تجهیز آزمایشگاهی را برای این موارد به انجام رساندیم و روند را بومی سازی کردیم.

وی ادامه داد: در ادامه این مسیر، وارد پروسه اخذ گواهینامه استاندارد شدیم که در نهایت، اولین گواهینامه استاندارد را تشویقی پلمب را در ایران اخذ کنیم که اولین گواهینامه در عرصه پلمب در کشور است.

اوچیان با تصریح بر اینکه این روند، گامی بزرگ و رو به جلو در عرصه کیفیت است، اظهار کرد: اشتغال مستقیم ایجاد شده در این شرکت ۲۳۰ مورد است و طرح توسعه ای را نیز در پیش گرفته ایم.

وی با بیان اینکه در کشور نیاز به اشتغال وجود دارد و سعی کرده ایم به موضوع عدم تطابق حقوق کارگری و معیشت آن ها نیز توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز تا جای ممکن حداقل ها را کنار گذاشته ایم و بنابه نیاز قشر کارگری هر ماهه پرداختی ها را پیش می بریم.

ظرفیت تولید شرکت پلمپین صنعت در قسمت پلمب های پلاستیکی در این شرکت برابر دو هزار و ۵۰۰ تن و در قسمت پلمب های فلزی برابر یک هزار و ۵۰۰ تن است

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید ما در قسمت پلمب های پلاستیکی در این شرکت برابر دو هزار و ۵۰۰ تن و در قسمت پلمب های فلزی برابر یک هزار و ۵۰۰ تن است، اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد این ظرفیت ها هم اکنون، فعال است.

«بی برنامگی» چالشی پیش روی صنعت همدان| صنایع از جیره خواری خارج شوند

اوچیان با بیان اینکه این محصولات بنابه سفارش تولید می شود، عنوان کرد: بدین ترتیب محصولاتمان دپو و انبار نمی شود.

وی بابیان اینکه بزرگترین واحد تولید پلمب در خاورمیانه هستیم بدین ترتیب بازار فروش ما تمامی استان های کشور هستند، اضافه کرد: به خاطر تحریم ها، صادراتمان به مشکلاتی برخورد چراکه دولت های کشورهای دیگر به سبب تحریم تمایل به همکاری با کشور نیستند؛ بدین ترتیب شرکت ها را در کشورهای دیگر ثبت کرده ایم و تحریم ها را به نوعی دور زده ایم.

هم اکنون به اسم دیگر کشورها محصولاتمان را می فروشیم
اوچیان با بیان اینکه
هم اکنون به اسم دیگر کشورها محصولاتمان را می فروشیم، اظهار کرد: به کشورهایی چون ترکیه و ترکمنستان و تاجیکستان صادرات داریم.

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت در پاسخ به اینکه برنامه صادراتی دیگری چون ایجاد نمایندگی در دیگر کشورها را در دستور کار ندارید؟ اظهار کرد: با امید به اینکه برجام مجدد بازگشته و شرایط مناسب شود، در پی مذاکره با کشورهای عربی و دفاتر بازرگانی در کشور قطر هستیم؛ چراکه این بازار برای ما مناسب و همراه با ارزش افزوده بسیار خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت با بیان اینکه بزرگترین ضربه ای که صنعت ایران می خورد، ناشی از بی برنامگی است؛ اظهار کرد: برنامه هایی که فی البداهه ظرف چند ساعت تصویب می شود و بیرون می آید، بزرگترین ضربه ها را به صنعت وارد می کند.

چالش گاز پیش روی صنایع
اوچیان در این زمینه به افزایش قیمت گاز اشاره کرد و افزود: قیمت گازی که قرار بود از اول سال به صورت یارانه ای به واحدهای صنعتی داده شود و مبنای محاسباتی انرژی ما برای قیمت تمام شده بوده حال از ما می خواهند که در پایان سال همه آن ها را پرداخت کنیم!

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت عنوان کرد: در این زمینه افزایش چندبرابری را در قیمت گاز شاهد و به واحد ما شوک بدی وارد کرد و به راستی برای ما چالش شده است.

اوچیان با بیان اینکه یکی از موضوع هایی که در صنایع کشور ما باید حل شود، این است که صنایع از جیره خواری خارج شوند؛ ادامه داد: قیمت انرژی در ایران نسبت به باقی کشورها ارزانتر است، مواد اولیه ها و قیمت کارگری در کشور پایین است اما با این وجود یک سری صنایع رانت های عجیب و غریبی را استفاده می کنند.

وی در این زمینه به مشکلات واردات وسایل و تجهیزات مورد نیاز در این عرصه اشاره کرد و گفت: باید صنایع رقابتی وارد کار شوند و این بحث های انحصاری جمع شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت پلمپین صنعت در پایان، خواستار حمایت از صنایع قدرتمند در عرصه های مختلف شد و گفت: با این روند می توان اشتغال را ایجاد و شاهد حمایت از تولید و سرمایه گذاری بود.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha