۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۹
 مالیات بر ارزش افزوده، هزینه بیشتری به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند
عضو شورای عالی مشاوران مالیاتی کشور:

مالیات بر ارزش افزوده، هزینه بیشتری به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند

حیدری کرد زنگنه، عضو شورای عالی مشاوران مالیاتی کشور گفت: در ایران که کنترلی روی قیمت ها نیست و بازار رقابتی نمی باشد، مالیات بر ارزش افزوده تحمیل بیشتری روی مصرف کننده دارد.

به گزارش بازار، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، عضو شورای عالی مشاوران مالیاتی کشور گفت: مالیات بر ارزش افزوده برای دولت ها درآمد زیادی دارد دارند اما از نظر عدالت مالیاتی، این نوع مالیات دارای مشکل است به همین متخصصان این حوزه، آن را ناعادلانه می دانند.

حیدری کرد زنگنه افزود: در کشور ما متاسفانه، برای این مالیات زنجیره ای که لازم بوده از تولید تا مصرف کننده نهایی وجود داشته باشد رعایت نشده که موجب مشکلات متعدد شده است. در کشورهایی مانند ایران که کنترلی روی قیمت ها نیست و بازار رقابتی نمی باشد، این مالیات تحمیل بیشتری روی مصرف کننده دارد چرا که باید به صورت زنجیره ای از کسانی که قبلا این مالیات را پرداخت کرده اند کم شود و تولیدکننده ومصرف کننده بخشی از مالیات را پرداخت کنند در حالی که از هر دوی آنها کل مالیات دریافت می شود.

عضو شورای عالی مشاوران مالیاتی کشور در رادیو گفت و گو اظهار کرد: مالیات تجمیع عوارض که پیش از این وجود داشت بهتر بود اما در حال حاضر به دلیل آنکه مالیات های پیشین کسر نشده و زنجیره رعایت نمی شود، تمام مصرف کنندگان مالیات را پرداخت می کنند که در درازمدت بار تورمی خواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در اصلاحات قانون سعی شده عدالت بیشتری رعایت شود، اما دید دولت بیشتر درآمدزایی است و دید ارتقاء اشتغال و رونق تولید و رشد اقتصادی وجود ندارد و متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده تاثیر چندانی نخواهد داشت.

حیدری کرد زنگنه در ادامه بیان کرد: تا زمانی که تورم اصلاح نشود سیستم مالیاتی و پولی اصلاح نخواهد شد. ریشه تورم در کشور، بازارهای انحصاری است.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha