۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
فعالیت پررنگ سفته بازان در بازار مسکن| حذف واسطه گران کار راحتی نیست
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فعالیت پررنگ سفته بازان در بازار مسکن| حذف واسطه گران کار راحتی نیست

گرگان- زهتابیان، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه فعالیت سفته بازان در ماه های پایانی سال پررنگ شده است، گفت: حذف واسطه گران کار راحتی نیست.

دانیال زهتابیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سفته باز یک اصطلاح رایج در بازارهای مالی و سرمایه گذاری بوده و سفته بازان طبیعتاً افرادی هستند که با مطالعه دقیق این بازارهای مالی و سرمایه گذاری و الگوریتم های خاصی که از قبل پیش بینی و طراحی کرده اند، نسبت به بازار مالی و روانشناسی مردم، به معاملات بازار مسکن ورود کرده تا بتوانند در کوتاه ترین مدت سود بالایی را کسب کنند.
این کارشناس بازار مسکن افزود: در اصل سفته بازان کسانی هستند که معاملات پرریسک انجام می‌دهند و در کوتاه مدت این معاملات برای آنها پایدار است.
وی با بیان این که سفته بازی به یک جریان سازی فیزیکی و خبری نیاز دارد، ادامه داد: سفته بازی در بازار مسکن ممکن است مشخصاً افراد حقیقی را شامل نشود و امکان دارد شرکت ها و نهادها به این بازار ورود یابند.
زهتابیان با توضیح این که اقدامات سفته باز، پایه‌گذاری قیمتی است، اضافه کرد: سفته بازان معاملاتی را با قیمت‌های مدنظر خود، بین خودشان پخش و معاملات بازار مسکن را تثبیت می کنند و خریداری که نه با دید سرمایه‌گذاری بلکه با دید مصرف کنندگی به کالای خود نگاه می کند؛ در دام سفته باز قرار می گیرد.
این کارشناس بازار مسکن گفت: آن ها، قیمت هایی که خودشان بر مبنای الگوریتم خود پایه‌گذاری کرده‌اند را به خریدار مصرفی تحمیل می کند و اینگونه می‌شود که قیمت در بازار مسکن نسبت به آن سودآوری که سفته باز مد نظر دارد، افزایش می یابد.
زهتابیان ادامه داد: حذف سفته بازها از بازارها علی الخصوص بازار مسکن که یک بازار پر پتانسیل و کمترین نوسان را در بین بازارهای موازی دارد، بسیار سخت به نظر می رسد.
وی گفت: هدف اصلی بسیاری از برنامه‌ها مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی، حذف سفته باز و واسطه گری در بازار است اما لازمه آن نظارت کافی بر اجرای این طرح ها است زیرا طبق آمار هم اکنون ۶۱ درصد معاملات در حوزه مسکن توسط سفته بازها انجام می‌شود که این عدد بسیار بالا بوده و حذف این ۶۱ درصد نیازمند نظارت جدی و قدرتمند است.
این کارشناس بازار مسکن با بیان این که ممکن است جریان سازی در سفته بازی یک روزه، یک ماهه و یک ساله نباشد و ممکن است دو یا سه سال باشد، عنوان کرد: سفته بازان فضا را ملتهب کرده و قیمت های مد نظر خود را در روان مردم تثبیت کنند تا به یکباره افزایش قیمت را رقم بزنند.
زهتابیان گفت: در حال حاضر با توجه به روند مذاکرات در برجام و روند نرخ صعودی دلار که دور از انتظار نیست، سفته‌بازان هم وارد بازار مسکن شود که اگر مذاکرات در آینده تیره شود بتواند از این فضای ملتهب استفاده کند.
وی توضیح داد: سفته‌باز از هم اکنون جریان‌سازی خبری انجام داده و ترس هایی را بر دل مردم غالب می کند و این جریان‌سازی خبری باعث می‌شوند تا فروشندگان به زیر قیمتی که مد نظر سفته باز است، ملک را بفروشند و سفته باز در پایین ترین قیمت ممکن آن را از فروشنده بخرد و در بالاترین حد ممکن هم در سال آینده به‌همین فروشنده واگذار می کند.
این کارشناس بازار مسکن توضیح داد: هم اکنون فروشنده تصور می‌کند که ارزش سرمایه خود را حفظ کرده اما در حالی که در دام سفته باز افتاده است.
وی تصریح کرد: سفته‌بازی یک شیوه است و ممکن است در خبر، در پلتفرم های مجازی و در سایت ها (قیمت گذاری های بدون نظارت) اتفاق بیفتد و اگر بخواهند جلوی سفته‌بازی در بازار مسکن را بگیرند باید نظارت های بسیار قدرتمندی نسبت به تمام ارکان قیمتی که منتشر می‌شود، روی دهد که این امر نیازمند یک زیرساخت بسیار جدی بوده تا اینکه بتوان سفته بازی را از بازار مسکن حذف کرد و این اتفاق به راحتی رخ نخواهد داد.
کد خبر: ۱۲۷٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha