۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۳
دخالت دولت در بورس وضعیت را بدتر می کند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دخالت دولت در بورس وضعیت را بدتر می کند

نجفی منش گفت: در حال حاضر بیشترین استفاده از بورس را دولت می کند در صورتی که بورس بیشتر برای بخش غیردولتی و بخش خصوصی است.

 بازار؛  گروه بورس:  محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار، درباره اینکه چه عوامل در بازار بورس تاثیرپذیر است پاسخ داد: متاسفانه بورس تحت هیجانات و اطلاعات غلط بالا و پایین می رود. به نظر من، بورس نباید تحت تاثیر دولت باشد. همچنین در هیچ جای دنیا ندیده ام که بورس تحت کنترل دولت باشد. مثل بقیه اقدامات اقتصادی که دولت نقش پررنگی را برای خود ایجاد می کند این مساله هم اشتباه بزرگ و حتی استراتژی هست، باید پذیرفت که اگر بورس تحت مدیریت دولت نباشد تحت یک مکانیزم مثل بقیه جاهای دنیا  آنقدر نوسانات نخواهد داشت.

او در پاسخ به این پرسش، که آیا این احتمال وجود دارد که دولت برای کنترل تورم از افت بورس استفاده کند، تصریح کرد: این استدلال کاملا غلط است. اگر دولت می خواهد تورم را کنترل کند که چنین هدفی ندارد باید حجم نقدینگی را کنترل کند. متاسفانه روزی ۲ هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می شود. اگر هدف واقعی دولت این باشد که جلوی تورم گرفته شود بایستی جلوی حجم نقدینگی را بگیرد. چرا حجم نقدینگی بالا می رود؟ برای اینکه مجلس ما بودجه نامتوازن تصویب می کند. اگر حجم نقدینگی بالا برود تورم نیز بالا می رود و افزایش قیمت خواهیم داشت.

نجفی منش با اشاره به وعده رییسی در کارزار انتخاباتی که بازار بورس را سامان می دهیم خاطر نشان کرد: مادامی که دولت بخواهد دخالت در بازارهای اقتصادی کند؛ بعید می دانم بتواند در اقتصاد موفق شود. دولت بایستی تمرکز خود را بر روی بودجه متناسب با بازار کند که بتواند جلو  حجم نقدینگی را  بگیرد.

دولت رانت توزیع نکند
رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در بورس چه تاثیری می گذارد؟ گفت: اگر منابع بلوکه شده آزاد شوند شاهد کاهش قیمت ارز در بازار خواهیم بود البته اگر ادامه نداشته باشد مجددا قیمت بالا می رود. به عنوان مثال، در قیمت گذاری خودرو، اگر دولت دست از قیمت گذاری خودرو بردارد هم شاخص های بورس و هم شاخص کل بالا می رود. به جای اینکه ۵۵ هزار میلیارد تومان در جامعه رانت توزیع شود، اجازه بدهد بورس کار خود را انجام بدهد که همین عدم دخالت می تواند کمک به بهبود بورس شود.

او با اشاره به اینکه خیلی از کشورها بورس را یک بنگاه اقتصادی معتبر و بزرگ می دانند ولی در ایران چنین نگاهی وجود ندارد پاسخ داد: در حال حاضر بیشترین استفاده از بورس را دولت می کند در صورتی که بورس بیشتر برای بخش غیردولتی و بخش خصوصی است. اگر ما مدیریت بورس را از دولت جدا کنیم آن وقت به راه رستگاری نزدیک شده ایم.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha