۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
بازار پولی و بازار مالی رقیب شده اند| بی عدالتی مالیاتی بازار بورس را به هم ریخته است
یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری بازار مطرح کرد؛

بازار پولی و بازار مالی رقیب شده اند| بی عدالتی مالیاتی بازار بورس را به هم ریخته است

عبدالمجید شیخی گفت: در حال حاضر کشور با فرار مالیاتی روبرواست، به همین دلیل دولت به جای اینکه بودجه را از این طریق تامین کند از روش های دیگر استفاده می کند و همین مساله هم روی بازار تاثیر گذاشته است.

وضعیت بورس ایران همچنان نگران کننده است و بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر اعلام سیاست های جدید دولت در قبال بورس هستند، اما تاکنون اقدام مثبتی در این بخش انجام نشده و بسیاری فعالان اقتصاد معتقدند که در شرایط کنونی بین بازار پولی و بازار سرمایه رقابت ایجاد شده و از طرف دیگر دولت هم برای تامین بودجه از بازار سرمایه استفاده می کند در حالی باید از سایر ابزارهای مالی استفاده می کرد.

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بورس شامل بازار اولیه و بازار ثانویه است، گفت: بازار ثانویه که همان معاملات است بیشتر کاذب بوده و توسط عده ای سرمایه دار مدیریت می شود، از این رو دولت باید بازار اولیه را فعال کند که این مساله از طریق ورود شرکت های جدید به بورس محقق می شود.

فعالسازی موثر بازار اولیه
عبدالمجید شیخی با بیان اینکه فعالسازی موثر بازار اولیه کمک می کند تا سرمایه های سرگردان ازباار ثانویه خارج و جذب بازار اولیه شوند، افزود: بازار سرمایه واقعی باید نرخ سود منطقی داشته باشد و خرید و فروش سهام خارج از این چهارچوب است.

او با تاکید بر اینکه دولت باید شرکت های جدید حتی برای مجوزهای بازارگانی ثبت کند، تصریح کرد: در سال های گذشته عده ای مجوز انحصاری دریافت کرده و از منافع آن سود برده اند، این در حالی است که دولت می تواند با ثبت شرکت برای آن و در اختیار قراردادن این مجوزها به این شرکت ها منافع واردات را عاید همه سهامداران کند.

 وقتی که سهام یک شرکت عرضه می شود و مردم به عنوان سهامدار خرد سهام این شرکت را می خرند در مرحله بعد زمانی که خریداران همان سهام را دوباره عرضه کردند سهامدار حقوقی باید سهام را از مردم بخرد و نه شخص دیگری

شیخی درباره چگونگی مکانیسم فعالسازی بازار اولیه در بورس گفت: وقتی که سهام یک شرکت عرضه می شود و مردم به عنوان سهامدار خرد سهام این شرکت را می خرند در مرحله بعد زمانی که خریداران همان سهام را دوباره عرضه کردند سهامدار حقوقی باید سهام را از مردم بخرد و نه شخص دیگری.

نرخ سود و بازدهی باید متعادل باشد
این استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه یک طرف معامله در بوس باید همیشه سهامداران حقوقی باشند، اظهار کرد: در این حالت نرخ سود از نظر بازه زمانی و ... بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود به همین دلیل نرخ سود همواره متعادل و بازدهی واقعی خواهد بود.

شیخی با تاکید بر اینکه دولت کنونی تبعات سیاست های دولت قبل در بورس را می دهد، گفت: در حال حاضر کشور با فرار مالیاتی روبرواست، به همین دلیل دولت به جای اینکه بودجه را از این طریق تامین کند از روش های دیگر استفاده می کند و همین مساله هم روی بازار تاثیر گذاشته است.

بانک ها به عنوان یکی از بخش های تاثیر گذار در اقتصاد کشور این روزها به دلیل اینکه در بخش های بنگاه داری هم نقش ایفا می کنند در تورم هم موثر هستند، بنابراین دولت باید ابتدا اصلاحات را از نظام بانکی آغاز کند

این استاد اقتصاد با بیان اینکه نرخ بازدهی سرمایه شرکت ها باید از دل تولید دربیاید، گفت: رقابت شدیدی بین بازار سرمایه و بازار پولی وجود دارد و همین مساله هم تاثیرهای منفی بر وضعیت بازار گذاشته است.

شیخی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست های اصلاحی را آغاز کند، گفت: بانک ها به عنوان یکی از بخش های تاثیر گذار در اقتصاد کشور این روزها به دلیل اینکه در بخش های بنگاه داری هم نقش ایفا می کنند در تورم هم موثر هستند، بنابراین دولت باید ابتدا اصلاحات را از نظام بانکی آغاز کند تا از این طریق بتواند تورم و جریان نقدینگی را در کشور کنترل کند.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha