۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
تبریز قطب میوه و تره بار کشور/ نظام توزیع محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی متحول می‎شود
بازار گزارش می‌دهد؛

تبریز قطب میوه و تره بار کشور/ نظام توزیع محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی متحول می‎شود

تبریز- با احداث میدان بزرگ میوه و تره بار بزرگ تبریز، شاهد تحول اساسی در نظام توزیع و فرآوری محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی خواهیم بود.

بازار، گروه استان‌ها- بیت اله احمدی؛ احداث بازار بزرگ عرضه محصولات کشاورزی زمینه انتقال فرآورده های کشاورزی اعم از محصولات زراعی، دامی، سردرختی و... از مراکز تولید به مراکز مصرف را فراهم می کند، فاصله و دوری تولید کنندگان و مصرف کنندگان از یکدیگر از نظر زمان یا مکان، رسالت سنگینی را به عهده شبکه توزیع می گذارد.

خرد بودن واحدهای زراعی، پراکنده بودن مراکز تولید، فسادپذیر بودن بیشتر فرآورده های کشاورزی، فصلی بودن عرضه محصولات، عدم قدرت کنترل تولید کننده در عرضه محصولات جزو عواملی هستند که حجم عملیات بازاررسانی و هزینه های مربوط به آن را افزایش می دهد ولذا گسترش و تکامل یک نظام صحیح بازاررسانی را ایجاب می کند.

میادین میوه و تره بار، شبکه گسترده توزیع محصولات کشاورزی است که با هدف تنظیم عرضه بازار محصولات کشاورزی و فراهم کردن امکان دسترسی ارزان و سریع تر شهروندان به میوه و تره بار در کشور شکل گرفته و هم اکنون در بیشتر شهرهای بزرگ کشور، زیر نظر سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری ها و با مجوز وزارت کشور فعالیت می کنند.

از آن جا که استان آذربایجان شرقی از مناطق فعال در زمینه کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی است، احداث یک میدان بزرگ میوه و تره بار با چشم انداز تبدیل به یک هلدینگ و مرکز عرضه و صادرات ملی و بین المللی، یک ضرورت برای کلانشهر تبریز محسوب می شود که براین اساس، میدان میوه و تره بار شهریار تبریز با وسعت ۱۰۰ هزار متر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتری تبریز و در مجاورت اتوبان پیامبر اعظم(ص) در دست احداث است، ۶۰ درصد فاز اول این مجموعه به پایان رسیده است، فاز اول و دوم این میدان بزرگ، طی یکسال آینده به بهره برداری می رسد.

ایجاد ۵ هزار فرصت شغلی با افتتاح میدان میوه و تره بار بزرگ تبریز

پروژه میدان میوه و تره بار بزرگ تبریز از سال ۹۲ شروع شده که به دلایل متعدد بسیار کند پیش رفته است، پیش از این اعلام شده بود تا پایان سال ۱۳۹۶ این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

این پروژه در ۷ فاز با در نظرداشتن صنایع تبدیلی، بسته‌ بندی و فرآوری‌ های لازم در شرق تبریز در دست احداث است، با افتتاح این میدان بزرگ، کلانشهر تبریز به عنوان نخستین شهر کشور خواهد بود تحول اساسی را در نظام کلان توزیع میوه و تره‌ بار ایجاد خواهد کرد.

این مجموعه در ۴۵ هکتار احداث می شود که با تحقق آن، نظام یکپارچه عرضه محصولات کشاورزی ایجاد شده و صادرات و توزیع داخلی محصولات کشاورزان، رونق خاصی می گیرد، ضمن اینکه ۵ هزار فرصت مستقیم شغلی ایجاد خواهد شد.

میدان میوه و تره بار غرب تبریز سال هاست که فعالیت می کند اما با توجه به اینکه از شمال و جنوب کشور محصولات متنوع کشاورزی جهت عرضه در بازار داخلی و صادرات به کشورهای همجوار به میدان تره بار تبریز می رود همین موضوع باعث ایجاد معضل جدی ترافیک در منطقه غرب تبریز شده است.

با افتتاح میدان میوه و تره بار بزرگ تبریز، بار ترافیکی شرق تبریز به این میدان سوق داده می شود که منجر به حل معضل ترافیک و کاهش مصرف در سوخت خواهد شد.

پیش بینی راه اندازی کارخانه های صنایع تبدیلی در فازهای بعدی، مزیت بسیار بزرگی برای اشتغال، صرفه جویی در هزینه و زمان نقل و انتقال و همچنین ارتقای ارزش افزوده خواهد بود.

رعایت تمامی استانداردهای لازم در میدان میوه و تره بار جدید

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در گفتگو با بازار، با اشاره به اینکه تبریز قطب میوه و تره بار کشور است و نیاز دارد که یک بستر خوب برای صادرات و نمایشگاه میوه و تره بار در این مجموعه فراهم شود، اذعان داشت: با توجه به مشکلات ترافیکی ایجاد شده و نارضایتی شهروندان از میدان میوه و تره بار تبریز احداث یک میدان میوه و تره بار جدید و استاندارد برای کلانشهر تبریز الزامی بود.

شهرام دبیری دسترسی به اتوبان پیامبر اعظم و جاده قدیم تهران – تبریز را از جمله مزیت های این پروژه دانست و افزود: خوشبختانه میدان میوه و تره بار جدید تبریز با رعایت تمامی استانداردهای لازم ‌و با پیشرفته ترین امکانات به زودی به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد: این پروژه به صورت فازبندی پیش بینی شده و شهرک صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نیز یکی از مهم ترین فازهاست تا جلوی فروش خام محصولات کشاورزی گرفته شده و به ارز تبدیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در پایان ابراز امیدواری کرد: سال آینده شاهد افتتاح فاز اول میدان میوه و تره بار جدید تبریز باشیم.

تحقق یکپارچه سازی عرضه محصولات کشاورزی در تبریز

مدیرعامل سازمان میادین و تره بار تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به ضرورت احداث میدان بزرگ میوه و تره بار در این شهر گفت: میدان تره بار صاحب الامر تبریز با ۴۸۰ غرفه به دلیل ایجاد ترافیک شهری برای جمعیت روبه افزایش این شهر کافی نیست.

ابراهیم محمدی افزود: این طرح با توان بخش خصوصی از سال ۱۳۹۲ پیگیری شده تا با توجه به توسعه شهری و نیاز به ساخت میدان تره بار وسیع، به سراسر کشور خدمات ارائه شود.

وی ابراز امیدواری کرد: شهر تبریز به عنوان اولین کلانشهر کشور در جهت تحقق نظام یکپارچه سازی عرضه محصولات کشاورزی گام موثری بردارد.

اما سرمایه گذار پروژه میدان بزرگ میوه و تره بار تبریز به خبرنگار بازار گفت: در ابتدای این پروژه حدود ۲۵۰ مترمربع خاک برداری شده، وسعت این پروژه در کل حدود ۸۰ هکتار می باشد که ۴۵ هکتار آن متعلق به صنایع تبدیلی و بقیه تجاری است.

غلامرضا اتکالی با بیان اینکه برای اتمام این پروژه اعتباری بیش از هزار میلیارد تومان نیاز است، افزود: این پروژه در ۷ فاز اجرا خواهد شد که وسعت فاز اول آن حدود ۱۲ هکتار شامل میدان تره بار با ۳۲۰ غرفه و دفتر است.

به گفته وی متراژه غرفه های در دست احداث میدان بزرگ میوه و تره بار، ۹۰، ۱۸۰ و ۲۵۰ مترمربع است.

اهمیت تجهیزات و صنایع جانبی میوه و تره بار

میادین میوه و تره بار رویکرد مهمی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی به شمار می روند، این میادین  نقش حمایتی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی هستند و از طرفی سبب به تعادل رسیدن قیمت‌ ها و عرضه محصولات با قیمت‌ های مناسب برای مصرف کنندگان می‌ شوند.

در شرایط کنونی، آرامش بازار از هر موضوع دیگری مهم‌ تر است و باید از ظرفیت مجموعه‌ های خدمات رسان مجموعه هایی مانند میادین و بازارهای میوه و تره بار برای استمرار توزیع کالا و ایجاد آرامش در بازار استفاده کرد.

سازمان میوه و تره بار یکی از بزرگ ‌ترین شبکه‌ های توزیع محصولات در هر شهری به شمار می رود که از این طریق با حذف واسطه‌ ها، فاصله تولید تا مصرف را کاهش داده و ضمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مایحتاج مورد نیاز شهروندان را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب عرضه می کند.

همچنین روزانه مقادیر زیادی از میوه‌ و تره‌ بار عرضه شده در این میادین از چرخه مصرف خارج می‌ شود که ایجاد صنایع جانبی در این میادین مانع هدررفت این سرمایه‌ ها می شود که به گفته متولیان پروژه بزرگ میدان میوه و تره بار تبریز، چنین تجهیزاتی در این پروژه پیش بینی شده است؛ می توان در مجاورت این میدان، مکانی را برای استقرار صنایع تبدیلی از قبیل سورتینگ میوه، بسته‌ بندی، تهیه کنستانتره‌ ها، سردخانه و به طور کلی استفاده از روش‌ های علمی برای توزیع و همچنین پایانه صادرات میوه و تره بار فراهم آورد.

کد خبر: ۱٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha