۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
افزایش صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و امارات
سخنگوی گمرک خبرداد

افزایش صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و امارات

لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات ۲ میلیارد و۸۱۷ میلیون دلاری کالاهای ایرانی به عراق در۴ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: صادرات ایران به این کشور از نظر ارزش۴۳.۷ درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «سیدروح الله لطیفی» در گفتگو با خبرنگار بازار سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات ۲ میلیارد و۸۱۷ میلیون دلاری کالاهای ایرانی به عراق در۴ ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: در ۴ ماهه نخست امسال در مجموع بیش از ۱۰ میلیون و ۹۴۲ هزار تن کالا ایرانی به عراق صادر شده است.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزنی ۷۰ درصد و از لحاظ ارزش کالاهای صادراتی به عراق شاهد ۴۳.۷ درصدی افزایش صادرات ایران به عراق هستیم، اظهارداشت: در ۴ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تن کالا ایران به کشور عراق صادر شده بود  اما در سال جاری به ۱۰ میلیون و ۹۴۲ هزار تن افزایش یافته است.

صادرات کالای ایرانی به افغانستان
وی با اشاره به میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان گفت: آمارها نشان می دهد که در این مدت یک میلیون و ۸۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار به افغانستان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۵ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزش ۲.۲ درصد رشد داشته است.

به گفته این مقام مسئول در گمرک جمهوری اسلامی ایران در این مدت معادل ۳۹ میلیون دلار میله های آهنی، ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار انواع شیرینی، سیب زمینی ۱۶ میلیون دلار، گوجه فرنگی ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، اوره ۱۴ میلیون دلار، سیمان ۱۲.۴ میلیون دلار و کف پوش ۱۲.۴ میلیون دلار به افغانستان صادر شده است.

همچنین در ۴ ماهه نخست امسال معادل ۱۱ میلیون دلار بیسکویت، رب گوجه فرنگی ۱۰ میلیون دلار، خامه ۲.۵ میلیون دلار، لباس ورزشی به ارزش ۷ میلیون دلار، ورق های نازک پلیمری ۶.۷ میلیون دلار و کیسه های ۵ لایه مقاوم ۶.۴ میلیون دلار، فوم ۵.۶ میلیون دلار به این کشور صادر شده است.

لطیفی بیان کرد: در این مدت ۶.۲ میلیون دلار انواع نان، هندوانه ۶ میلیون دلار، سیب تازه ۵.۹ میلیون دلار، ۵.۶ میلیون دلار پرتغال، ۵.۴ میلیون دلار آب میوه، ۴.۷ میلیون دلار پسته و ۵ میلیون دلار انواع پروفیل از کشورمان به افغانستان صادر شده است.

صادرات ایران به ترکیه
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص صادرات ایران به ترکیه نیز گفت: در ۴ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۱۳ هزار تن کالای ایرانی به ترکیه صادر شده است.

لطیفی افزود: در مدت یاد شده مجموع ارزش کالاهای صادراتی ایران به ترکیه معادل ۹۲۳ میلیون دلار بوده که در مقایسه با ۴ ماهه نخست سال گذشته از نظر وزن ۱۶ درصد و از نظر ارزش ۱۲۳ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک یادآورشد: سال گذشته در این مدت ۸۷۴ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۴۱۴ میلیون دلار به کشور ترکیه صادر شده بود.

این مقام مسئول در گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: واردات ایران از ترکیه نیز در ۴ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۱۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۳۰ درصد کمتر بوده است.

لطیفی اظهارداشت: در این مدت در سال گذشته در مجموع یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار کالا از ترکیه وارد کشور شده است که از نظر ارزش ۲۷ درصد افزایش نشان می دهد.

صادرات به امارات متحده عربی
وی به میزان صادرات کالای ایرانی به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: در ۴ ماهه نخست امسال در مجموع ۴ میلیون و ۲۷۳ هزار تن کالا به این کشور صادر شده ارزش این کالاهای صادراتی یک میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته در این مدت ۴ میلیون و ۶۳۱ هزار تن کالای ایرانی به امارات متحده عربی به ارزش یک میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار صادر شده بود که از نظر وزنی ۷.۷ درصد کاهش یافته است اما از نظر ارزش رشد نشان می دهد.

به گفته لطیفی، در این مدت ۴ میلیون و ۶۸ هزار تن کالا نیز از کشور امارات وارد کشور شده است که ارزش این کالاها به ۴ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۰۴ درصد و از نظر ارزش ۸۸ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول در گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: آمارها نشان می دهد که واردات ایران از امارات متحده عربی در ۴ ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۳۳۶ هزار تن بوده که ارزش این کالاها ۲ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار بوده است.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha