۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
خانه مسافرهای غیرمجاز و اقتصاد زمین خورده گردشگری در همدان
یادداشت؛

خانه مسافرهای غیرمجاز و اقتصاد زمین خورده گردشگری در همدان

همدان - کولیوند، پژوهشگر و فعال رسانه ای طی یادداشتی برای رسانه «بازار» به مشکلات خانه مسافرهای غیرمجاز و وضعیت اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان پرداخته است.

شکیبا کولیوند؛ بازارمحل اسکان همواره یکی از نخستین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران محسوب می‌شود؛ زمانی که فردی برای یک سفر چه بلندمدت و یا کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی می‌کند برایش اقامت از همه‌چیز حیاتی‌تر و البته اساسی‌تر است؛ حال اگر این سفر به‌صورت خانوادگی باشد قطعاً این مهم اهمیت بیشتری خواهد داشت بهخصوص اگر مقصد یک شهر تاریخی و فرهنگی باشد بیشک انتظارات گردشگر متفاوت و بالاتر خواهد بود.

محلی که بتوان در کنار ایمن بودن به لحاظ امنیتی، بهداشتی و مناسب و دارای مجوز باشد و در عین حال قیمت آن با جیب مسافر هم همخوانی داشته باشد اما این روند، مربوط به دوران پیش از کرونا بود...

وضعیتی که در آن هتل ها و هتل آپارتمان ها، خانه مسافرهای مجاز، خانه های بوم گردی و غیره همه و همه باز بودند و مسافران از بین آن ها حق انتخاب داشتند؛ وضعیتی که علی رغم آن شرایط هم نظارت های مناسبی را به خود ندید و بارها شاهد اسکان مسافران همدان و چالش های آن و البته بحث های امنیتی و اخلاقی در این مسیر بودیم.

اما به راستی حال که هتل ها، هتل آپارتمان ها، مکان های اقامتی و در مجموع سفر و اسکان به واسطه کرونا محدود شده و تا حد زیادی زیر سوال رفته است، وضعیت به چه صورتی است؟

مسئولین استان همدان تاکید دارند از اسفندماه ۱۳۹۸ تاکنون هیچ خانه مسافری مجوز نگرفته و پروانه آن ها تمدید نشده است و هر خانه مسافری این روزها فعالیت داشته باشد غیرمجاز است

مسئولین استان همدان تاکید دارند از اسفندماه ۱۳۹۸ تاکنون هیچ خانه مسافری مجوز نگرفته و پروانه آن ها تمدید نشده بدین ترتیب هر خانه مسافری که در این روزها فعالیت داشته باشد، غیرمجاز است و عملاً روی آن هیچ گونه نظارتی هم نیست!

حال با این روند سری به میادین اصلی همدان به ویژه میدان باباطاهر که همواره مامنی برای کارتن به دستان و بازاریابان خانه مسافرهای همدان بوده می زنیم؛ هم چنان شاهدیم که این افراد باز هم در مسیر جلب مسافرین قدم بر می دارند و باز هم نظارت ها علی رغم شیوع کرونا جایی ندارد.

به راستی باید گفت این وضعیت نه تنها بحث های اخلاقی و امنیتی سابق را بر تن خود نظاره گر است بلکه بحث های بهداشتی هم به آن اضافه شده و از سویی دیگر، دردی بر تن اقتصاد زمین خورده گردشگری همدان شده اند چراکه با همین محدودیت های سفر و تاکید بر لغو سفرهای غیرضروری و عدم برگزاری تورهای گردشگری، عملاً شاهد سیطره کسادی بر هتل ها و مکان های اقامتی هستیم تا آنجاکه ضریب اشغال آن ها گاه در حد صفر هم رسیده و حال، همین خانه مسافرهای غیرمجاز و بدون نظارت رخ نمایی می کنند و همان چند مسافر هم از این فعالین حوزه گردشگری می گیرند.

اما به راستی چه زمانی قرار است بر این روند نظارتی صورت گیرد و شاهد برخورد جدی مسئولین استانی باشیم؛ وضعیتی که هنوز پس از سال ها نامشخص است!

به سبب رقم‌های نامتعارف در اجاره‌بهای آن‌ها، به‌نوعی تعادل بازار نیز به هم می‌ریزد و از سویی دیگر داد هتلداران بلند می‌شود و تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش نیز به حداقل ممکن می‌رسد

با این تفاسیر باید گفت خانه‌های مسافر علاوه بر موازی کاری با هتل‌ها و مکان های اقامتی، در ایجاد برخی چالش‌های اصلی‌تر چون عدم رعایت مباحث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش اصلی دارند و به سبب این موضوع می‌توان از آنها با عنوان آفت‌های گردشگری یادکرد چراکه خاطراتی بد برای مسافران ایجاد کرده و آن‌ها تمایل به اسکان بیشتر و یا بازگشت مجدد به همدان را نخواهند داشت.

از سویی به سبب رقم‌های نامتعارف در اجاره‌بهای آن‌ها، به‌نوعی تعادل بازار نیز به هم می‌ریزد و از سویی دیگر داد هتلداران بلند می‌شود و تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش نیز به حداقل ممکن می‌رسد؛ وضعیتی که شیوع کرونا و کسادی سفرها نیز به آن دامن می زند و در صورت عدم نظارت و اقدام به موقع باید فاتحه این حوزه از گردشگری را نیز برای دوران پساکرونا خواند...

این اواع در وضعیتی رقم می خورد که شیوع کرونا و زمین گیری اقتصاد گردشگری ادامه دارد و مسئولین استان همدان در بهمن ماه سال گذشته به خسارت های ۲۴۸ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری این استان اشاره کرده اند یعنی این روند هم چنان ادامه دارد و ما دست های پشت پرده را هم جمع یا قطع نکرده ایم!

 به راستی که نباید در سایه بی‌توجهی‌ها از نقش صنعت گردشگری در پیشرفت یک استان غافل بود، چراکه با سامان‌دهی وضعیت اقامتی مناسب می‌توان مسافران را جذب و عامل ماندگاری آن‌ها شد و بدین واسطه اقتصاد در آن استان یا شهر به جریان درمی‌آید.

بااین‌حال توجه به صنعت هتلداری و بهبود استانداردهای لازم آن‌ها می‌تواند رونقی برای اقتصاد استان‌ها باشد چراکه قرار نیست شیوع ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده در امتداد آن ماندگار باشد!

حل مسئله ساماندهی خانه مسافرها و به‌تبع آن کارتن به دست‌ها یکی از آن مسائلی است که بایستی بیش‌ازپیش مدنظر مسؤولان مربوطه قرار گیرد تا بدین‌سان شاهد جلوگیری از سیر تکراری این نابسامانی‌ها در همدان به عنوان یکی از شهرهای توریستی کشورمان و کوتاهی دست افراد سودجو در این راه باشیم تا مسائل امنیتی، اخلاقی، بهداشتی و اقتصادی در امتداد آن نیز حل و از تبعات نامناسب بعدی آن جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha