۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
فاصله معنادار گرگان با افق ۱۴۰۴ | پارلمان شهری درجا زد
بازار گزارش می‌دهد؛

فاصله معنادار گرگان با افق ۱۴۰۴ | پارلمان شهری درجا زد

گرگان- طبق تعاریف چشم انداز افق ۱۴۰۴ گرگان و همچنین با توجه به نارضایتی شهروندان، متاسفانه پارلمان شهری مرکز استان در سال های اخیر و به خصوص در دوره ششم کارنامه خوبی را از خود جای بر نگذاشته است.

نجمه جهان تیغ, بازار؛ شوراهای اسلامی شهر یک نهاد محلی به حساب می آیند که توان تاثیر بر سیاست گذاری شهری را دارند. معرفی شهردار، پیگیری اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی در حوزه انتخابیه و ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها، نارسایی ها و نیازها به مقامات ذیربط را می توان از مهمترین وظایف شوراهای شهر نام برد.

از بُعد نظارتی این پارلمان محلی نیز نباید غافل شد زیرا نظارت بر ارائه خدمات شهری و همچنین نظارت و پیگیری بر حسن اجرای مصوبات و پروژه ها از وظایف اصلی این نهاد است. شورای شهر گرگان در دوره ششم با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بود و اکنون که در سال سوم به سر می برد دستاوردی که رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته باشد در چنته ندارد.

وجهه پارلمان محلی در گرگان مخدوش شد

دستگیری دو نفر از اعضای شورای شهر در دوره ششم و در ادامه دستگیری شهردار و برخی مدیران و کارمندان شهرداری و پس از آن استعفای یکی دیگر از اعضا به منظور شرکت در انتخابات مجلس، بنیان مدیریت شهری را در گرگان متزلزل کرد. همچنین حرف ها و رفتارهای نسنجیده از سوی برخی از اعضا به کلی وجهه این پارلمان محلی را در بین شهروندان مخدوش کرد.

یک کارشناس: شوراهای شهر در تمام کشور و به خصوص در شهر گرگان تبدیل به شورای شهرداری شده اند

در گفت‌وگو با شهروندان متوجه می شویم که تخلفات پر تکرار، این نهاد محلی را بی اعتبار کرده و پروژه های ناتمام و بلاتکلیف سطح شهر نیز مزید بر علت شده است. با توجه به اینکه در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ اقداماتی برای توسعه شهر گرگان تعریف شده اما امروز نه تنها پیشرفت چشمگیری در این خصوص حاصل نشده بلکه وضعیت فعلی در مرکز استان با چشم انداز موجود بسیار فاصله دارد.

شورای شهر یا شورای شهرداری؟

کارشناس حوزه توسعه پایدار شهری در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: وظایف شوراهای شهر بیشتر جنبه برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت دارد که در این راستا اهرم های مختلفی برای شورا پیش بینی شده که بررسی و تصویب بودجه شهرداری، عضویت اعضا در کمیسیون های مرتبط، نظارت بر معاملات، سوال، تذکر و استیضاح شهردار از جمله این وظایف است.

علی نصیبی بر این باور است که متاسفانه شوراهای شهر در تمام کشور و به خصوص در شهر گرگان تبدیل به شورای شهرداری شده اند با بررسی اجمالی باید گفت در این زمینه نیز موفقیت لازم حداقل در شهری با پیشینه و ظرفیت گرگان حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ارتباط مستقیم عملکرد شهرداری با شورای شهر، بررسی میزان موفقیت شهرداری نقش مستقیمی در ارزیابی مثبت یا منفی بودن عملکرد شورا دارد گفت: متاسفانه در سالهای اخیر اجرای پروژه های کلان و متوسط عمرانی شهرداری اعم از پروژه های مرتبط با بهبود عبور و مرور شهری، ارتقای فضای سبز، پارک های محله ای، هدایت آبهای سطحی و پروژه های تفریحی بسیار کمرنگ بوده و بهسازی بافت تاریخی و شهربازی مدرن، بازار هفت موزه و غیره هم به سرانجام نرسیده است.

کارشناس حوزه توسعه پایدار شهری می گوید: مسلما در وضعیت کنونی شورای شهر گرگان، عدم بهره مندی اعضا از نظرات کارشناسان متخصص و علاقمند به همکاری حتی در قالب مشاور افتخاری، عدم شفافیت، درگیر شدن به فعالیت‌های سطحی و نبود مطالبه گری شهروندان را باید در رقم خوردن شرایط فعلی موثر دانست.

فاصله معنادار گرگان با افق ۱۴۰۴ | پارلمان شهری درجا زد

شهروندان مطالبه گر نیستند

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان در گفت‌وگویی با خبرنگار بازار ریل گذاری درست در امور شهری را یکی از وظایف شورا عنوان و اظهار کرد: تدوین طرح بلند مرتبه سازی، معافیت ۱۰۰ درصدی برای احیای ساختمان‌ها در بافت فرسوده و بافت تاریخی، افزایش صرفا ۱۰ درصدی بهای عوارض به منظور حمایت از تولید مسکن، راه اندازی اولین پاتوق دخترانه با مشارکت دستگاه‌ها در شمال کشور، تعامل با سایر دستگاه ها، راه اندازی مرکز شوق زندگی برای زنان بد سرپرست و کودکان کار و بازگشایی برخی معابر مانند معبر طبیعت از جمله اقداماتی است که در این دوره از شورا محقق شده است.

مقسم با بیان اینکه ارزشیابی ما ناظر بر اهداف و راهبردهای ما است، گفت: با ورود سید النگی به عنوان شهردار و ارائه برنامه از سوی وی نتیجه این شد که گرگان به سمت شهر خلاق و هوشمند برود و اکنون زیرساخت آن با اجرای پروژه فیبر نوری که شهرداری نقش اساسی در ایجاد آن داشت به وجود آمده است.

عقب ماندگی از پروژه های نیمه تمام و وعده داده شده، نقدی است که برخی از اعضای شورا به تیم شهرداری دارند

وی ادامه داد: عقب ماندگی از پروژه های نیمه تمام و وعده داده شده، نقدی است که برخی از اعضای شورا به تیم شهرداری دارند که البته ممکن است دلیل آن قوانین و مصوبات بوده و یا شاید در حوزه اجرایی و نظارتی مانعی وجود داشته باشد.

قوی ترین دوره شورا از بُعد نظارتی هستیم

این عضو شورای شهر گرگان با بیان اینکه در یکسال گذشته این شورا قوی ترین دوره از بُعد نظارتی و مطالبه گری را طی ادوار گذشته تجربه کرد اما اقدامات انجام شده به خوبی منعکس نشده است، گفت: ضعف جذب سرمایه گذار برای توسعه شهر گرگان مشهود است از سوی دیگر ایجاد فضای امن برای سرمایه گذار تنها برعهده شورا و شهرداری نیست و باید سایر دستگاه ها نیز همکاری کنند همچنین شهرداری به تنهایی توان راهبری کارگروه توسعه شهر گرگان را ندارد.

از آنجا که فرمانداری به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان و ناظر بر عملکرد مدیریت شهری به حساب می آید، خبرنگار بازار به سراغ فرماندار گرگان رفت تا نظر وی را در خصوص عملکرد مدیریت شهری در گرگان جویا شود. اسماعیل نادری اظهار کرد: شورای ششم به موضوعات فرهنگی و اجتماعی که در دوره های پیشین مغفول مانده بود توجه ویژه ای داشته است. انتظار است مدیریت شهری گرگان زین پس به انجام اقدامات بزرگ در سطح شهر بیشتر توجه کند و به هر نحوی که شده در سال جاری حداقل باید دو فاز از شهربازی گرگان را به سرانجام برساند همچنین فرمانداری ۹۹ درصد مصوباتی ارسالی به کمیته انطباق را با دید باز و مثبت بررسی می کند.

نادری در پاسخ به خبرنگار بازار که توسعه شهری در برخی کلان شهر ها را مثال زده و عنوان کرده که چرا مدیریت شهری گرگان از این شهرها الگو برداری نمی کند، می گوید: توان هر شهر با سایر شهرها متفاوت است، توان گرگان قابل مقایسه با کلان شهرهایی مانند تبریز نیست و حداکثر می تواند دو پروژه را مدیریت کند.

برخی خواسته های سرمایه گذاران برای ما پذیرفتنی نیست

فرماندار گرگان با بیان اینکه بلند پروازی مسئولان مدیریت شهری دوره‌های گذشته چند پروژه ناتمام روی دست ما گذاشته است. به عنوان مثال می توان به شهربازی مدرن اشاره کرد که کل املاک و درآمد های شهرداری را می بلعد، گفت: شهرداری ۸۰ درصد اعتبارات را صرف امور جاری می کند و چه انتظاری وجود دارد که با ۲۰ درصد اعتبار باقیمانده پروژه های کلان انجام دهد.

نادری با اشاره به حوزه سرمایه گذاری شهری گفت: سرمایه گذار سعی دارد صفر تا صد پروژه را به عهده بگیرد و در برخی مواقع در پروژه های نیمه کاره مطالبه امتیاز بیشتر دارد که منطقی و پذیرفتنی نیست زیرا منافع مردم هم برای ما اهمیت دارد.

به گزارش بازار، آنچه از این گزارش بر می آید این است که نارضایتی از عملکرد مدیریت شهری در توسعه گرگان طبق سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ صرفا در سخنان مردم نمایان است و سایر مسئولان توجهی به روزهایی که بر این شهر می گذرد ندارند. ظرفیت های مغفول مانده شهر در حوزه گردشگری و بروکراسی های اداری و فهم نادرست مسئولان از حضور سرمایه گذار که البته صرفا مدیریت شهری در آن وظیفه مندی ندارد، گرگان را هر روز بیش از گذشته از قرار گرفتن در فضای گردشگری کشور دور می کند که این مسئله بر درآمد شهروندان و افزایش آسیب های اجتماعی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۲۸۴٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha