۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای ارتباطات با کشور ترکیه
در جلسه با سرکنسول ترکیه در مشهد مطرح شد؛

ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای ارتباطات با کشور ترکیه

بیرجند- ظرفیت های خراسان جنوبی برای ارتباط گیری با ترکیه در جلسه ای با حضور فعالان اقتصادی استان با سرکنسول ترکیه در مشهد مطرح شد.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا خامه زر صبح دوشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان با سرکنسول کشور ترکیه در مشهد (سینان جم باش) با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد، اظهار کرد: این استان ۱۰ درصد از مساحت و یک درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه مرز رسمی ترانزیتی ماهیرود در خراسان جنوبی فعال است، افزود: در سال‌های گذشته حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار صادرات از این مرز به کشور افغانستان انجام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه حدود یک سوم از کالاهای صادراتی کشور ایران به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می‌شود، گفت: خراسان جنوبی به لحاظ جغرافیایی در مسیر دو کوریدور شرق و شمال به جنوب قرار دارد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تا کنون ۵۸ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی یافت شده است، عنوان کرد: خراسان جنوبی پذیرای سرمایه‌گذار خارجی به ویژه در حوزه فراوری سنگ‌های معدنی و کانی‌های فلزی و غیرفلزی است.

صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری

خامه زر با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند سرمایه‌گذاری است، بیان کرد: با توجه به اینکه کشور افغانستان در حوزه تولیدات ضعف‌هایی دارد لذا خراسان جنوبی با وجود نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند سرمایه‌گذاری را جهت تولید کالاهایی که در افغانستان مصرف دارد داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقلی و تجارت خراسان جنوبی آمادگی برقراری ارتباط کشور ترکیه با افغانستان را از مرز خراسان جنوبی دارند، اظهار داشت: خراسان جنوبی همچنین قابلیت انتقال کالاهای کشور افغانستان در قالب حمل ترکیبی و زمینی را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات خراسان جنوبی قابلیت صادرات به کشور ترکیه را دارند، افزود: در حال حاضر امکان صادرات مواد معدنی از داخل استان به کشور ترکیه فراهم است.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی استانی مصرفی در حوزه نهاده‌های دام و خوراک دام است، گفت: اگر در کشور ترکیه قابلیت صادرات نهاده‌ها وجود داشته باشد می‌توانیم زمینه واردات آن را فراهم کنیم.

خامه زر ادامه داد: سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن ذرت برای تولید خوراک دام در استان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های بوم گردی بسیار بکری در خراسان جنوبی وجود دارد، عنوان کرد: خراسان جنوبی سالانه بیش از ۳۰۰ روز تابش مستقیم آفتاب را دارد و اگر کسی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در استان سرمایه‌گذاری کند و برق خورشیدی را بگیرد دولت به مدت ۲۰ سال خرید تضمینی انجام می‌دهد و دوره بازگشت سرمایه در این پروژه‌ها حدود سه تا سه سال و نیم است.

آمادگی خراسان جنوبی برای عقد خواهر خواندگی با ترکیه

وی با بیان اینکه تا کنون در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری‌های خارجی زیادی به ویژه در حوزه معدن انجام شده است، اظهار داشت: اتاق بازرگانی بیرجند آمادگی دارد با استان‌هایی که فرآوری صنایع معدنی در کشور ترکیه را دارند عقد خواهرخواندگی منعقد کند.

احسان بیکی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از لحاظ منابع آبی دچار محدودیت‌هایی است اما توانسته در تولید برخی از محصولات کشاورزی رکورددار باشد.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی زنجیره کامل طیور را دارد به صورتی که به عنوان قطب پرورش طیور کشور شناخته می‌شود، افزود: یکی از بزرگترین کارخانجات خوراک دام و طیور کشور در خراسان جنوبی مشغول به فعالیت است.

ظرفیت‌های خراسان جنوبی در حوزه کشاورزی

بیکی با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ گیاهان دارویی در کل کشور حرف برای گفتن دارد، گفت: بیش از ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در استان وجود دارد که تمامی آنها قابلیت صادرات دارند.

وی با اشاره به اینکه سه محصول استراتژیک زرشک زعفران و عناب در خراسان جنوبی تولید می‌شود، عنوان کرد: سالانه حدود ۹۷ هزار و ۵۰۰ تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی در خصوص محصول زعفران رتبه اول از نظر کیفیت و رتبه دوم از نظر کمیت را دارد، افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی قابلیت سرمایه گذاری خارجی را دارد.

وی بیان کرد: با توجه اینکه تنها تولید کننده زرشک بی دانه در دنیا خراسان جنوبی است لذا این محصول جای سرمایه گذاری بسیار خوبی را دارد.

بیکی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که محصول زرشک را به صورت تازه به سمت فرآوری ببریم، گفت: بعد از برگزاری جشنواره‌های ملی زرشک در خراسان جنوبی درخواست بسیار زیادی در خصوص واردات زرشک بیدانه استان برای کشور ترکیه داشته ایم.

وی با بیان اینکه در گذشته تجار ترکیه زرشک را از دیگر استان‌ها تهیه می‌کردند و در نتیجه زرشک نامرغوب و دست دوم وارد می‌کردند، عنوان کرد: باید در حوزه محصول زرشک ارتباطی برقرار شود که تجار ترکی به صورت مستقیم از استان محصول با کیفیت با قیمت بسیار مناسب‌تر تهیه کنند.

آذرکار، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار کرد: خراسان جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری آن بکر و دست نخورده باقی مانده است.

وی با بیان اینکه منطقه خراسان جنوبی زادگاه فیلسوفان و منجمانی بوده که مایه افتخار ایران و کل جهان هستند، افزود: ابنیه و فرهنگ به جا مانده از گذشتگان و فرهیختگان در استان مایه مباهات است.

آذرکار با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد و ارزشمندی یافت می‌شود، گفت: مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات استراتژیک استان بسیار دیدنی است و گردشگران می‌توانند در فصل مناسب از این مهم دیدن کنند.

وی با بیان اینکه مزارع بزرگ زرشک در روستای افین جاذبه مسحور کننده‌ای برای گردشگران دارد، عنوان کرد: برداشت زعفران که آمیخته با فرهنگ مردمان این منطقه است بسیار دیدنی است لذا امیدواریم شرایطی فراهم شود که خراسان جنوبی میزبان گردشگرانی از کشور ترکیه باشد.

محمداحسانبخش، نائب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود تفاهمنامه ای مشترک منعقد و کارخانه‌ای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بودجه اولیه ۲۰ هزار میلیارد تومان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه بازار گوهری ترکیه بازار بسیار خوبی برای فروش است، افزود: معادن معدنی عقیق که مشتمل بر ۲۷۵ نوع رنگ مختلف است می‌تواند زمینه ارتباط مشترکی بین خراسان جنوبی با کشور ترکیه برقرار کند.

سینا سرحدی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به تامین پنل‌های خورشیدی در خراسان جنوبی، اظهار کرد: کشور ایران در حال حاضر به ۱۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تقاضا داریم کشور ترکیه به صورت مستقیم و بدون واسطه با خراسان جنوبی ارتباط بگیرد، افزود: با توجه به نیاز جدی کشور افغانستان امکان صادرات برق به این کشور از خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی: بنتونیت پرکاربردترین ماده معدنی در دنیا است و قابلیت صادرات به کشورهای گوناگون از جمله ترکیه را دارد.

آریافر، مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: استان خراسان جنوبی در چند نوع ماده معدنی از جمله بنتونیت، منیزیت، ذغال و طلا جزو استان‌های برتر در کشور است.

وی با بیان اینکه باید صنایع مرتبط با مواد اولویت دار استان را راه اندازی و توسعه دهیم، افزود: بنتونیت پرکاربردترین ماده معدنی در دنیا است و قابلیت صادرات به کشورهای گوناگون از جمله ترکیه را دارد.

آریافر ادامه داد: علی رغم وجود ذخایر زغالی در استان خراسان جنوبی اما به اندازه نیاز فولاد کشور کنسانتره زغال وارد نمی‌شود.

وی گفت: کشور ایران از نظر تنوع رنگ در سنگ‌های ساختمانی بعد از برزیل رتبه دوم را به خود اختصاص داده است اما متاسفانه در این حوزه مشکل تکنولوژی فرآوری وجود دارد.

محمد حسین اکبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به خواص دارویی محصول زرشک، اظهار کرد: تصفیه خون، کاهش فشار و چربی خون و همچنین پاکسازی کبد از جمله خواص دارویی این محصول است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کارخانه کنسانتره زرشک توسط سرمایه گذار ترکی در خراسان جنوبی راه اندازی شود، افزود: می‌توانیم سالانه حدود ۲۰۰۰ تن زرشک تازه در اختیار کشور ترکیه قرار دهیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری در خراسان جنوبی برای سرمایه گذار ترکی قطعاً سودآور خواهد بود.

قدمگاهی، فعال اقتصادی در این جلسه اظهار کرد: یکی از بزرگترین مزیت‌های خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری وجود مرز مشترک با کشور افغانستان است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم ثبات اقتصادی و امنیتی در کشور افغانستان، خراسان جنوبی می‌تواند مکان جذابی برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای کشور ترکیه بحث شمش روی است که از استان زنجان به کشور افغانستان صادر می‌شود، افزود: آماده همکاری سرمایه‌گذاری و مشارکت با تجار ترکیه در خصوص ایجاد کارخانه فرآوری شمش روی هستیم.

آمادگی ترکیه برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی

سینان جم باش، سرکنسول ترکیه در مشهد در این جلسه اظهار کرد: خراسان جنوبی یکی از مناطق مد نظر سرکنسولگری کشور ترکیه جهت سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه بازدید از ظرفیت‌های استان بسیار ارزشمند و مفید بوده است، افزود: خراسان جنوبی ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی یک منطقه بسیار استراتژیک است.

وی با اشاره به اینکه مایل به همکاری و سرمایه گذاری در خراسان جنوبی هستیم، گفت: خراسان جنوبی اگر توسعه تجاری و گردشگری می‌خواهد باید یک پرواز مستقیم از بیرجند به استانبول و بالعکس برقرار شود که در این زمینه تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

وی بیان کرد: در کنسولگری یک رایزنی تجاری وجود دارد که هدف اصلی آن‌ها ارتباط دادن شرکت‌هایی هست که می‌خواهند با کشور ترکیه همکاری داشته باشند.

مهدی جعفری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به اینکه ارزش مبادلات تجاری کشور ترکیه در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۱۸ میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: از این میزان سهم واردات کشور ایران ۳ درصد و سهم صادرات به کشور ایران ۱.۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم خط هوایی از کابل به بیرجند و سپس به استانبول برقرار شود، افزود: کشور ترکیه موضوع سرمایه‌گذاری در خصوص گیاهان دارویی و مواد معدنی داخل استان را تایید کرده است.

وی با اشاره به تسهیل صادرات و واردات مواد معدنی و کشاورزی بین دو کشور بر اساس نیازمندی‌ها و علاقه مندی ها، گفت: در خصوص برقراری ارتباط بین دانشگاه‌ها در حوزه همکاری‌های علمی و دانشگاهی قول‌های بسیار خوبی داده شده است.

وی با بیان اینکه باید مراودات هیئت‌های تجاری و علمی بین خراسان جنوبی و استان‌های ترکیه برقرار شود، عنوان کرد: ترانزیت کالای کشور ترکیه از مرز ماهیرود مورد پذیرش تجار ترکی قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۸۸٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha