۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
ساماندهی مالکیت و آمایش سرزمین از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند
رئیس سازمان امور اراضی کشور:

ساماندهی مالکیت و آمایش سرزمین از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: لازم است برنامه مدونی در زمینه ساماندهی مالکیت و آمایش سرزمین در کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم از خرد شدن آن جلوگیری کنیم و اراضی باارزش کشاورزی را حفظ کنیم.

به گزارش بازار، رضا افلاطونی صبح امروز در نشست بررسی پیامدهای خرد شدن اراضی کشاورزی و راهکارهای آن ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: ۹۵ درصد اراضی در مالکیت وزارت جهاد کشاورزی است و مدیریت آن بسیار مهم است.

وی افزود: پیامدهای خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور نیازمند آسیب‌شناسی و رسیدن به راهکارهایی برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: مدیریت زمین پیشران توسعه کشور است و اگر این مدیریت به درستی انجام شود بقیه امور هم به درستی انجام خواهد شد.

وی افزود: لازم است مردم و مسوولان را از اهمیت حفظ زمین‌های کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت زیستی و غذایی در کشور آگاه کنیم.

افلاطونی خاطرنشان کرد: طرح هر شهرستان یک پایلوت تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی در کشور در حال اجرا است و با جدیت پیگیری خواهد شد.

نگاه سنتی به بخش کشاورزی باید تغییر کند
معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت: نگاه سنتی به بخش کشاورزی باید تغییر کند، زیرا تولید و افزایش بهره‌وری اصل کار وزارت جهاد کشاورزی است.

علیرضا مهاجر افزود: زمین‌های زیر پنج هکتار به ۷۵ درصد رسیده است و این خرد شدن اراضی مغایر قانون بهره‌وری است.

وی بیان کرد: باید همه اقشار جامعه و دستگاه‌های ذی‌ربط را نسبت به پیامدهای خرد شدن اراضی کشاورزی آگاه کنیم.

مشارکت و همراهی دستگاه‌های اجرایی در یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: لازم است از نظرات کارشناسان و دانشگاهیان در یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی استفاده شود.

صفدر نیازی افزود: موضوع یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به دلیل هزینه بالا در کشور مغفول مانده است، باید به دنبال افزایش بهره‌وری باشیم و به اولویت‌بندی در موضوع منابع لازم برای بهره‌وری توجه شود.

وی بیان کرد: باید اهمیت موضوع یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برای همه دستگاه‌های اجرایی کشور برای مشارکت و همراهی بیشتر آنان تبیین شود.

استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی در این نشست گفت: خرده‌مالکی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است و باید از ظرفیت قوه قضاییه و تصمیم‌سازان برای رفع این مشکلات استفاده شود.

ایوب فصاحت افزود: توانمندسازی و پایداری نظام‌های بهره‌برداری بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی است و برنامه عملیاتی هم برای آن تدوین شده است.

وی با بیان این که قانون ارث مبنای خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور است، ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی باید مانع خرد شدن اراضی کشاورزی شویم.

اهتمام ملی برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: در اراضی کشاورزی درجه یک و دو نباید تغییر کاربری ایجاد شود و باید زنگ خطر را برای خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور را به صدا درآورد.

محمدمهدی برومندی، بر اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و اهتمام ملی در این خصوص تاکید کرد و افزود: لازم است همه دستگاه‌های دولتی و مجلس شورای اسلامی را برای همکاری در این زمینه همراه کنیم.

وی بیان کرد: لازم است قانونی تصویب شود تا پس از فوت مالک اراضی کشاورزی تقسیم نشود و به یکی از وارثان یا به فردی که صلاحیت کشاورزی دارد، واگذار شود تا تغییر کاربری صورت نگیرد.

برومندی ادامه داد: در این زمینه لازم است از تجربیات بین‌المللی هم استفاده شود، باید ببینیم دنیا برای حل این مشکلات چه کرده است.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha