۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
ایران جزو چهار کشور اول دنیا در حوزه سدسازی است
وزیر نیرو:

ایران جزو چهار کشور اول دنیا در حوزه سدسازی است

وزیر نیرو با بیان اینکه در زمان کنونی ۹۵ درصد از نیاز خود را در حوزه‌های سدسازی و احداث شبکه‌های آبیاری در داخل تأمین می‌کند، گفت: در این زمینه ایران جزو چهار کشور اول دنیا است.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان روز یکشنبه در مراسم بهره برداری سد قیزقلعه سی با بیان اینکه امروز، روزی به یاد ماندنی در تاریخ روابط ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان خواهد بود، افزود: دستاوردهای ایران در این زمینه، ساخت و بهره برداری از ۲۰۰ سد بزرگ مخزنی است که بیش از ۹۰ درصد از آنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار کرد: حوزه آبریز ارس با مساحت ۱۰۲ هزار کیلومترمربع و رودخانه ارس به طول یک هزار و ۷۱ کیلومتر، مشترک بین چهار کشور بوده و همواره در طول تاریخ موجب رونق و آبادانی منطقه و عامل مشترکات بین اقوام ساکن در آن بوده است.

وزیر نیرو گفت: ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان دارای منافع مشترک آبی بر روی مرز ۴۲۰ کیلومتری رودخانه ارس هستند و این رودخانه عامل توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ۵۰ سال اخیر و به عنوان نماد همکاری و دوستی و شاهرگ حیاتی مرزنشینان قلمداد می‌شود.

محرابیان، ادامه داد: زنجیره سازه‌های مشترک بین ۲ کشور با حجم سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار و سابقه همکاری بیش از ۵۰ سال در موضوع بهره برداری از منابع آبی بین ۲ کشور فرصتی برای افزایش مراودات و سایر همکاری‌های منطقه‌ای فراهم کرده است.

وی یادآور شد: سد قیزقلعه سی در ۲۰۸ کیلومتری سد ارس و ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس به منظور تنظیم حقآبه ۲ کشور و تولید برق مطالعه و جانمایی شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این سد قابلیت کنترل و مدیریت حجم بالای آب و سیلاب رودخانه را دارد، گفت: تعدد و تنوع تجهیزات هیدرومکانیاکال و خاکبرداری و سنگ برداری آن بیش از ۶ میلیون مترمکعب، خاکریزی بیش از ۲ میلیون مترمکعب و حفاری و تزریق بیش از ۴۲ کیلومتری از مشخصه‌های اجرایی این سد است.

محرابیان، افزود: این سد خاکی با هسته رسی قائم، دارای ارتفاع ۳۷ متر از پی، تراز تاج ۲۵۳ متر و طول تاج ۸۳۴ متر است و قابلیت تنظیم سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب برای مصارف ۲ کشور و محیط زیست دارد.

وی اظهار کرد: ساخت این سد دارای اهداف مشترک شامل مدیریت سیلاب و تنظیم آب برای شرایط کم آبی و خشکسالی در منطقه، تقسیم آب بین ۲ کشور و مدیریت حقابه های مرزی مطابق معاهدات فی مابین، استفاده بهینه از منابع آب و خاک با ارزش در هر ۲ کشور و منطقه و توسعه کشاورزی، توسعه اقتصادی با توسعه زیرساخت‌ها و تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به مدرن و صنعتی، توسعه گردشگری با توجه به جاذبه‌های انبوه طبیعی و تاریخی و تولید ۵۴۰ گیگاوات ساعت انرژی سالانه توسط ۲ واحد نیروگاهی است.

وزیر نیرو گفت: با تکمیل سد خداآفرین و سد قزقلعه سی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار، بهره برداری از زنجیره سدهای ساخته شده بر روی رودخانه ارس و شبکه‌های زهکشی محقق می‌شود.

محرابیان، ادامه داد: این پروژه تجربه‌ای کم نظیر در حوزه دیپلماسی آب و تحکیم اتحاد و همدلی ۲ کشور است که می‌تواند راهگشای طرح‌ها و تعاملات آبی با کشورهای همجوار باشد.

وی در این مراسم با ارائه پیشنهاد برای تشکیل کارگروه‌های مشترک بین کشورهای حوزه آبریز ارس، اظهار کرد: با این اقدام سطح همکاری‌ها برای بهره برداری مطلوب و توسعه پایدار این رودخانه ارتقا می‌یابد.

وزیر نیرو گفت: بدون شک کشورهای بالادست و پایین دست حوزه آبریز ارس نیازمند تعامل بیشتر در این خصوص هستند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا میزبان کشورهای حوزه آبریز ارس باشد.

محرابیان، افزود: ایران با کشورهای همسایه خود در شرق، غرب و شمال دارای معاهدات و تفاهم نامه‌های متعددی است که قدمت برخی از آنها به حدود هشت دهه می‌رسد.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha