۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
آتشکده زرتشتیان یزد کجاست؟

آتشکده زرتشتیان یزد کجاست؟

شهر یزد را می‌توان به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین و کهن‌ترین شهرهای ایران معرفی کرد که زیبایی‌های آن بی‌شمارند.

به گزارش بازار، شهر یزد را می‌توان به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین و کهن‌ترین شهرهای ایران معرفی کرد که زیبایی‌های آن بی‌شمارند. اگر یک بار به شهر قنات و قنوت و قناعت سفر کنید، تا همیشه شیفته و مجذوب آن خواهید بود؛ به‌طوری‌که، تصویر طلوع و غروب خورشید در بافت سنتی آن از ذهن‌تان پاک نخواهد شد. این شهر همچنین به آتشکده‌های متعدد خود شناخته می‌شود. ازآنجاکه در گذشته زرتشتیان در این شهر ساکن بودند، این روزها یادگاری‌های متعددی از آن‌ها در شهر باقی مانده است. اگر بلیط قطار اردکان را تهیه کنید، امکان بازدید از این جاذبه‌های تاریخی را خواهید داشت. در ادامه، به معرفی معروف‌ترین آتشکده یزد خواهیم پرداخت.

معرفی آتشکده زرتشتیان شهر یزد

پیش از حمله اعراب مسلمان به ایران، عده زیادی از ایرانیان پیرو آیین زرتشت بودند. آن‌ها خداوند را می‌پرستیدند و آتش را نمادی از خداوند بر روی زمین می‌دانستند. همچون مسلمانان‌ که در مسجد به عبادت خدا می‌پردازند، زرتشتیان نیز مکانی به نام آتشکده داشتند. در این آتشکده‌ها، طبیعتا آتش‌هایی برافروخته می‌شد که دائما روشن بودند. زرتشتیان این آتش‌ها را مقدس می‌دانستند و برای روشن نگه‌داشتن آن‌ها تلاش می‌کردند. آتشکده‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، آتشی به‌قدمت هزار ‌و پانصد سال را در دل خود جای داده است.

وقتی صحبت از آتشکده یزد به‌میان می‌آید، منظورمان آتشکده‌ای است که آتش مقدس را در دل خود نگهداری می‌کند. آتشکده را با نام «آذرکده» نیز می‌شناسند. باید گفت در شهر یزد چندین و چند آتشکده مختلف وجود دارند که در نقاط مختلف شهر پراکنده شده‌اند؛ اما اغلب آن‌ها دیگر محل نگهداری آتش نیستند و تنها بنای تاریخی آن‌ها برای بازدید انتخاب می‌شود. آذرکده برخلاف سایر آتشکده‌ها، بیش از ۱۵۰۰ سال است که از آتشی در قلب خود مواظبت می‌کند. البته این آتش توسط هیربد نگهداری می‌شود تا خاموش نشود.

تاریخچه سازه آتشکده و آتش مقدس

یک نکته مهم که باید درباره آتشکده یزد بدانید این است که سازه آتشکده در مقابل آتش مقدس، قدمت چندانی ندارد. درواقع آتش چندین مرتبه جابه‌جا شده تا نهایتا به مکان فعلی خود رسیده است. این آتش از دوره ساسانیان برجای‌مانده و حتی ازحمله اعراب مسلمان نیز حفظ شده است. این آتش متعلق به آتشکده‌ای به نام «آذرفرنبغ» در استان فارس بود. پس از حمله اعراب، آتش مقدس در یک غار در نزدیکی کوه «اشکفت یزدان» نگهداری می‌شد تا از دست متجاوزین در امان بماند. روستایی به نام «عقدا» پذیرای این آتش بود و همگی از آن مواظبت می‌کردند.

پس از آن، آتش را در ترک‌آباد نگه‌داشتند و ۳۰۰ سال بعد، مجددا مجبور شدند آن را جابه‌جا کنند. این بار شریف‌آباد پذیرای آتش مقدس بود. با افزایش سخت‌گیری‌ها و فشارها برای ساخت آتشکده، آتش به منزل یکی از موبدان زرتشتی منتقل شد. این موبد، «تیرانداز آذرگشسب» نام داشت. در دوره رضاشاه، ساخت آتشکده آزاد شد و به‌همین‌خاطر زرتشتیان هندوستان، سرمایه ساخت یک آتشکده در یزد را فراهم کردند؛ به‌این‌ترتیب، آتشکده یزد برای نگهداری از آتش مقدس در سال ۱۳۱۳ ساخته شد. اگرچه آتش مقدس بیش از ۱۵۰۰ سال است که شعله می‌افروزد، اما بنای آتشکده کمتر از ۱۰۰ سال قدمت دارد؛ بااین‌حال، می‌توان آن را به‌عنوان یک بنای تاریخی، حائز اهمیت دانست.

آتشکده زرتشتیان یزد کجاست؟

با بخش‌های مختلف آتشکده یزد آشنا شوید

علاوه‌بر آتش مقدس، سازه آتشکده قسمت‌های مختلفی دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند جذاب باشد. به‌طورکلی، معماری آتشکده یزد همچون سایر آتشکده‌ها بسیار ساده و بی‌آلایش است. برعکس مساجد و کلیساها که از تزیینات مختلف در آن‌ها استفاده می‌شود، آتشکده‌ها در اوج سادگی ساخته شده‌اند.

درحال‌حاضر، آتشکده یزد دو بخش دارد. بخش اول تالاری است که با نام تالار «ورجاوند» شناخته می‌شود. این تالار در ابتدا به‌دست جمشید امانت ساخته شد. بعدها یک خانواده بااصالت زرتشتی به همین نام، تالار را مرمت کردند و نام خود را روی تالار نهادند. یک بخش دیگر هم همان محل نگهداری از آتش ۱۵۰۰ساله است. هنگامی‌که می‌خواهید وارد عمارت شوید، نماد فروهر را بر روی سردر سازه می‌بینید. این نماد در تمام بناهای زرتشتیان دیده می‌شود. کاشی‌کاری و تزیینات این نماد، کار دست هنرمندان یزدی است. همچنین بر روی دیواره‌های آتشکده می‌توانید تصاویری از اوستا و زرتشت را مشاهده کنید.

نکات جالب‌توجه درباره آتشکده یزد

چند نکته جالب درباره آتشکده وجود دارد که بد نیست آن‌ها را بدانید. با خرید بلیط قطار اردکان این امکان را خواهید داشت که به‌صورت حضوری از مواردی که گفته می‌شوند، دیدن کنید. نخستین چیزی که باید بدانید این است که به آتش اصلی یک آتشکده، آتش «وهرام» یا بهرام گفته می‌شود که به معنای پیروزی است. آتش مقدس، آتش وهرام آتشکده آذرفرنبغ بود. برای آن‌که این آتش روشن بماند، باید شرایط خاصی برایش فراهم شده و به آن رسیدگی شود.

فردی که تحت عنوان «هیربد» شناخته می‌شود، وظیفه رسیدگی به آتش را دارد و روزانه چندین مرتبه به این آتش سر می‌زند. هر بار تکه چوب‌های خشکی از جنس درخت زردآلو یا بادام را درون این آتش می‌ریزند تا شعله‌ور بماند. هیربد باید با یک ماسک یا روبند مخصوص برای مواظبت از آتش وارد آتشکده شود؛ چون معتقدند نفس انسان نباید به آتش مقدس بخورد. همچنین باید بدانید که به‌جز موبدان زرتشتی و هیربد، کسی اجازه ورود به آن قسمت از آتشکده را ندارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از پشت شیشه شاهد عبادات موبدان و اعمال هیربد باشند. همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل، از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۱ می‌توانید از آتشکده دیدن کنید. در حیاط آتشکده، نمایشگاهی برای آشنایی با آیین زرتشتی نیز برگزار می‌شود.

آتشکده زرتشتیان یزد کجاست؟

خرید بلیط قطار اردکان از پلتفرم فلای تودی

برای آن‌که بلیط قطار اردکان یا یزد را خریداری کنید، نیاز به یک پلتفرم جامع و معتبر دارید تا بلیط را با قیمتی اقتصادی و کیفیتی مطلوب ارائه کند. فلای تودی همان مرجعی است که به‌دنبال آن هستید. این پلتفرم از نخستین مراجعی است که به‌صورت اینترنتی و آنلاین، فعالیت در حوزه ارائه خدمات گردشگری را آغاز کرد. از سال ۱۳۹۵ تابه‌حال، فلای تودی به‌عنوان بهترین مرجع خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل شناخته می‌شود. اخیرا پیش فروش بلیط قطار نیز به خدمات مجموعه اضافه شده و می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. شما می‌توانید همین‌حالا از فرصت پیش فروش قطار یزد استفاده کنید.

کد خبر: ۲۸۷٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha