۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
افت چشمگیر درآمد؛ بیمه سامان از چشم سهامداران می افتد؟| نقش پرسنل بانک سامان در کاهش سود دهی چیست؟
تحلیل جامع سهام بساما

افت چشمگیر درآمد؛ بیمه سامان از چشم سهامداران می افتد؟| نقش پرسنل بانک سامان در کاهش سود دهی چیست؟

شرکت بیمه سامان وضعیت سودسازی خوبی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ندارد و اگر با همین روال پیش برود، شرکت با مشکلات جدی تری مواجه خواهد شد و از چشم سهامداران می افتد.

هادی بهرامی؛ بازار: با تلاش‌ های شرکت‌ های بیمه، اقتصاد افراد و به طور کلی اقتصاد کشور در جریان حوادث خدشه دار نخواهد شد و همانند سایر صنایع، ورود شرکت های بیمه ای به بورس اوراق بهادار به گردش بیشتر نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک شایانی میکند؛ لذا توجه به تحرکات این صنعت و بررسی سهام شرکت های آن، حائز اهمیت میباشد که در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه سامان میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید سهام بساما کنند.


معرفی شرکت
شرکت بیمه سامان در اسفند سال ۱۳۸۳ به منظور انجام انواع معاملات مربوط به امور بیمه‌ های بازرگانی در رشته بیمه‌ های اموال، مسئولیت و اشخاص مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی گرفت و به عنوان ششمین عضو گروه مالی سامان در اداره ثبت شرکت‌ ها به شماره ۲۴۱۰۵۹ به ثبت رسید. بیمه تکمیلی درمان انفرادی و گروهی، عمر و تشکیل سرمایه، حوادث، بیمه مسافرتی، باربری، آتش سوزی، مسئولیت مدنی، مهندسی و خاص، تجهیزات الکترونیک و اتومبیل زمینه های فعالیت بیمه سامان میباشند. ارزش بازار بیمه سامان در بورس، مبلغ ۵ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۴.۱ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
شرکت توسعه سرمایه گذاری سامان با مالکیت ۶۵۰ میلیون سهم و با ۱۳ درصد از کل ۵ میلیارد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت بیمه سامان است. پس از آن، بانک سامان با مالکیت ۵۸۱ میلیون سهم و با ۱۱.۶ درصد در جایگاه دوم، شرکت یک شخص حقیقی با مالکیت ۲۳۷ میلیون سهم و با ۴.۷ درصد در جایگاه سوم و شرکت هلدینگ سرآمد با مالکیت ۲۳۲ میلیون سهم و با ۴.۶ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت بیمه سامان قرار دارد. پس از آن، سه شخص حقیقی، شرکت الین شیمی، شرکت خدماتی و کمک رسانی پیشگام الوند اتحاد، صنایع کاغذی کتیبه گستر صدرا، خدمات تجهیزات الکترونیک زبده، ایده پردازان بازار سرمایه امین، گروه توسعه اقتصادی و مالی سامان، شیشه همدان، موقوفه بنیاد وفائیان، صندوق سبدگردانی پاداش و شرکت ایران و غرب دیگر سهامداران عمده شرکت میباشند که ترکیب این سهامداران عمده نیز احتمالا در ثبت افت قابل تامل سود این بیمه موثر است.

به عبارت بهتر بیمه سامان احتمالا با ترکیب سهامدارانش و به ویژه سهامداری بانک سامان بیشتر نقش خدمات دهنده ی ویژه برای پرسنل بانک سامان را ایفا می کند. لذا ضروری است بانک سامان و بیمه سامان با شفاف سازی در این باره برای سهامداران توضیح بیشتری دهد. زیرا صورت های مالی نشان از پرداخت خسارت های سنگین و افزایش هزینه های ادارای است و سود سازی با توجهبه این موارد و نرخ تورم بیش از ۴۵ درصدی جچندان معقول به نظر نمی رسد.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های عملیاتی (حق بیمه صادره) شرکت در دوره یکساله ۱۴۰۱ به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان، خسارت پرداختی ۲۰۴۸ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۴۹۱ میلیارد تومان و در نهایت، سود خالص به مبلغ ۳۰۸ میلیارد تومان میباشد. جمع درآمد های شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۲ درصد، خسارت پرداختی ۷۷ درصد، هزینه های اداری ۴۱ درصد افزایش یافته است. در نهایت، سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۰۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ درصد افزایش و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۸۵ درصد کاهش یافته است. درآمد حق بیمه صادره شرکت بیمه سامان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۹۷۴ میلیارد تومان، خسارت پرداختی ۱۹۷۰ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۵۲۱ میلیارد تومان و سود خالص ۱۲۴ میلیارد تومان میباشد که نسبت به دوره های مشابه به ترتیب ۵۸، ۴۰، ۴۸ و ۱۸ درصد افزایش یافته است. در مجموع، با توجه به نسبت درآمد ها به هزینه ها و نرخ رشد ارقام نسبت به دوره های مشابه سال قبلشان، بنظر می آید سود خالص یکسال مالی ۱۴۰۲ کمتر از ۱۴۰۱ باشد و روند سودسازی شرکت بسیار ضعیف حرکت میکند و اگر به همین روال پیش برود، با زیان خالص شرکت و حتی بازدهی منفی سهم روبرو خواهیم شد.


نسبت قیمت به درآمد
بساما در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۶۲ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن نیز در سال جاری ۱۷.۷ است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۵ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۲ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۲۵ تومان سود را به ثبت رساند که نشان میدهد در ۹ ماهه ۱۴۰۲ سود قابل توجهی نداشته و احتمالا سودی بیشتر از سال ۱۴۰۱ با نرخ بیش از ۸۰ درصدی تورم نخواهد داشت!


تحلیل تکنیکال سهام
قیمت در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار از محدوده ۸۵۰ تومان با افزایش ۸۲ درصدی به سقف تاریخی ۱۱۵۰ تومان رسید که پس از آن ۱۷ درصد کاهش یافت و در حال حاضر در محدوده ۱۱۷۰ تومان قرار دارد. قیمت بر روی حمایت ۱۱۵۰ تومان قرار دارد که با حفظ آن می تواند تا اهداف ۱۵۵۰ و ۲۳۰۰ تومان رشد کند؛ در غیر اینصورت، اگر حمایت ۱۱۵۰ تومان از دست برود، کف قوی ۸۵۰ تومان در دسترس خواهد بود. از لحاظ سبک فراکتال شناسی، قیمت سهام بساما عملکرد ضعیفی در واکنش به رشد های بازار دارد و بازدهی کمتری را در مقابل نرخ تورم و ارزش زمانی پول نصیب سهامداران میکند؛ مدیران باید توجه کنند که قطعا بر جذب سرمایه و افزایش تقاضای حقیقی اثر منفی میگذارد.

افت چشمگیر درآمد؛ بیمه سامان از چشم سهامداران می افتد؟| نقش پرسنل بانک سامان در کاهش سود دهی چیست؟


سخن پایانی
در تحلیل های تکنیکال و بنیادی که در این مقاله صورت گرفت، متریک های کاربردی بسیاری برای بررسی دقیق تر و کامل تر وجود دارد؛ اما نوشتن همه آنها از حوصله کاربران خارج است. پس سعی بر آن بود که برخی از آن ها را بررسی کرده و نتایج مفید را در اختیار سرمایه گذاران بگذاریم تا در این آشفته بازار با آگاهی بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی با وجود افزیش نرخ فروش، میتواند هزینه خسارت ها را هم افزایش داده و برخی شرکت های بیمه ای را دچار ورشکستگی کند. پس، باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات بیمه ای به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود.

کد خبر: ۲۸۷٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha