۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
عامل موفقیت برقی سازی خودروها چیست؟| کدام قطعه سازان در برنامه برقی سازی ایران خودرو هستند؟
بازار گزارش می دهد؛

عامل موفقیت برقی سازی خودروها چیست؟| کدام قطعه سازان در برنامه برقی سازی ایران خودرو هستند؟

میرزایی متخصص استراتژی خودروهای برقی به بازار گفت: عواملی مانند ایمنی، عملکرد، کاهش هزینه و رفاه مشتریان تاثیر بسزایی در موفقیت برنامه برقی سازی خودروسازان دارد.

امید محمدی؛ بازار: فقدان زیرساخت، نبود مشوق و عدم توجه به نیاز مشتریان سبب شده تا بازار خودرو کمترین توجه را به خودروهای برقی داشته باشند. این درحالی است که عباس علی آبادی وزیر صمت با شتاب به سمت برقی سازی بدون زیرساخت حرکت می کند. رفتارها اخیر وزارت صمت در قبال برقی سازی حمل و نقل بیانگر آن است که کمترین توجه را به ایجاد بستر و احداث زیرساخت ها جهت توسعه ناوگان حمل و نقل پاک دارد. خودروسازان نیز به دلیل فقدان استراتژی در سردگمی ناشی از مونتاژ یا واردات خودرو قرار دارند، همانطور که وزارت صمت برنامه تولید خودرو را هر سال به صنایع خودروسازی ابلاغ می کند، باید برنامه برقی سازی را نیز مشخص کند. در برقی سازی حمل و نقل مولفه «اقتصاد» برای سیاستگذار صنعتی در کشور به فراموشی سپرده شده است، این مهم می تواند مانع از توسعه و رشد خودروهای پاک شود. صبح امروز در دانشگاه اما صادق (ع) سمیناری با نام «برقی شو» جهت بررسی سیاستگذاری، کسب وکار خودروهای پاک برگزار شد. علیرغم اینکه علی میرزایی، متخصص استراتژی خودروهای برقی و مجتبی رحیمی نماینده شرکت ساپکو حضور داشتند، سایر خودروسازان، وزارت صمت، شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست غایب اصلی این برنامه بودند، در ادامه بخشی از این همایش را از نظر خواهید گذراند:

رحیمی مدیر پروژه خودروهای برقی ساپکو: گروه عظام، بارز، شرکت متکو و صبا باتری در حال تحقیق و توسعه روی برخی از قطعات جهت ساخت داخل هستند

بازار باتری خودروهای برقی ۴۰۰ میلیارد دلاری شد

مجتبی رحیمی مدیر پروژه خودروهای برقی ساپکو به عنوان سخنران نخست این همایش با اشاره به عدم تفاوت چندان میان پلتفرم خودروهای برقی و بنزینی، گفت: روی پلتفرم خودروهای بنزینی می تواند قطعات خودروهای برقی نیز نصب شود. عمده تفاوت این خودروها به سیستم قوای محرکه، ترمز، انتقال نیرو و انرژی مربوط می شود.

مدیر پروژه خودروهای برقی ساپکو با اشاره به اینکه باتری مهم ترین قطعه خودروهای برقی در دنیا معرفی می شود، بیان کرد: صنعت باتری در خودروسازی هر روز پیشرفت می کند، بازار این قطعه در سال ۲۰۲۲ ارزشی در حدود ۸۵ میلیارد دلار داشت، اما امروز ارزش این بازار به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است. باتوجه به زیرساخت های موجود در کشور، زنجیره تامین خودروسازان می توانند به پکینگ باتری خودروهای برقی ورود کنند.

رحیمی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه قطعه سازان در برنامه برقی سازی خودروسازان به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو چه جایگاهی دارد، توضیح داد: گروه عظام، بارز، شرکت متکو و صبا باتری در حال تحقیق و توسعه روی برخی از قطعات جهت ساخت داخل هستند. البته برخی از شرکت ها نیز به پکینگ باتری نیز ورود کردند که در آینده می تواند به خودروسازان کمک شایانی کند.

عامل موفقیت برقی سازی خودروها چیست؟| کدام قطعه سازان در برنامه برقی سازی ایران خودرو هستند؟

میرزایی: در حال حاضر مشتریان خودروهای چینی معتقد هستند که تسلا یک خودرو برقی بروز نیست، زیرا محصولات برقی چینی مالتی مدیا و آپشن های بروزتر از تسلا دارند. سطح رقابت در تولید خودروهای برقی به نوآوری در ارائه آپشن ها رسیده است

عامل موفقیت خودروهای برقی چیست؟

علی میرزایی متخصص استراتژی خودروهای برقی به عنوان سخنران دوم این همایش با اشاره به تحول در کسب و کار خودروهای برقی و تغییر بازار، گفت: در شرایط فعلی خودروسازان داخلی جهت ورود به بازار وسایل نقلیه برقی باید محصولات خلاقانه داشته باشند. اگر خودروسازان شش مولفه ایمنی، عملکرد، کاهش هزینه، رفاه مشتریان، بهبود محیط زیست، ارجحیت های سیاسی و اقتصادی را در نظر نگیرند، موفقیت چندانی در برنامه برقی سازی کسب نخواهند کرد.

این کارشناس ارشد صنعت خودرو با بیان اینکه رشد و توسعه خودروهای برقی تابعی از زمان و جغرافیا است، توضیح داد: متولیان صنعت خودرو یا تولیدکنندگان نباید وسایل نقلیه برقی را سیستم (محصول) ببینند، بلکه وسایل نقلیه برقی را باید به عنوان یک اکو سیستم شناخت. تولید و فروش خودرو براساس جغرافیا بازار و زمان عرضه می توان اثر مهمی در رشد آن ها داشته باشد. در حال حاضر مشتریان خودروهای چینی معتقد هستند که تسلا یک خودرو برقی بروز نیست، زیرا محصولات برقی چینی مالتی مدیا و آپشن های بروزتر از تسلا دارند. سطح رقابت در تولید خودروهای برقی به نوآوری در ارائه آپشن ها رسیده است.

میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی براینکه خودروهای برقی برای مصرف شخصی یا حمل و نقل عمومی اقبال دارند، بیان کرد: در غرب موفقیت خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار بیشتر است، زیرا دولت ها یارانه های جهت توسعه این محصولات در نظر می گیرند. باتوجه به واردات تاکسی های برقی به کشور، توسعه خودروهای برقی در مقابل محصولات بنزینی را می توان قطره ای در دریا عنوان کرد.

کد خبر: ۲۸۷٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha