۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
روابط خوب با همسایگان چگونه به کمک تحریم زدایی و سیاست تثبیت آمد
به بهانه اقدامات بانک مرکزی در بازارهای ارزی همسایه

روابط خوب با همسایگان چگونه به کمک تحریم زدایی و سیاست تثبیت آمد

توافقاتی که میان مقامات اقتصادی ایران با مقامات کشورهای همسایه صورت گرفته زمینه ساز مداخلات ارزی بانک مرکزی ایران در بازار درهم و دلار سلیمانیه بوده که نتایج آن ها در کاهش قیمت ارز ملموس بوده است

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تمرکز بر تنش زدایی با همسایگان و تلاش برای برقراری روابط خوب و مستحکم با آن ها به رغم اختلاف افکنی ها و سیاست ایران هراسی ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در دولت ابراهیم رییسی نتایج خوبی به دنبال داشته است. از ویژگی های سیاست همسایگی مستحکم کردن روابط سیاسی از مسیر توسعه روابط اقتصادی بوده است.

طبق آخرین آمار منتشر شده در سال گذشته تجارت ایران با کشورهای همسایه به بیش از 60 میلیارد دلار در سال رسید که سهم قابل توجهی از تجارت خارجی ایران را به خود اختصاص داده است. این وضعیت در کنار نیاز طبیعی همسایگان به یکدیگر و به ویژه نیاز کشورهای منطقه به ایران و نقش ایران در ثبات و امنیت منطقه باعث شده است تا برخلاف دهه گذشته چشم انداز مثبتی در روابط منطقه ای ایران شکل بگیرد.

یکی از نتایج بهبود روابط منطقه ای تلاش دو سویه برای تحریم زدایی از روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای همسایه بوده است. سفرهای متعددی که مقامات اقتصادی ایران در یک سال گذشته به کشورهای همسایه داشته اند ذیل این توسعه روابط قابل بررسی است. توافقنامه هایی که میان وزاری اقتصاد ایران و رییس کل بانک مرکزی ایران با مقامات کشورهایی چون امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عراق و ... در این مدت رد و بدل شده همگی به نوعی در مسیر تحریم زدایی از روابط دوجانبه بوده است. همین توافقات زمینه ساز مداخلات ارزی اخیر بانک مرکزی ایران در بازار درهم و دلار سلیمانیه بوده که نتایج آن ها در کاهش قیمت ارز و افزایش قدرت پول ملی در سال جاری ملموس بوده است.

درواقع سرمایه گذاری کوتاه مدت بر روابط همسایگی نشان داده که کارآمدی بیشتری از مذاکرات طولاتی مدت با کشورهای غربی داشته است و در صورت استمرار و پافشاری بر این سیاست می توان به دستاوردهای اقتصادی چشمگیرتری نیز رسید. به عقیده بسیاری از کارشناسان ایجاد بستر و زیرساخت مراوادت مالی با استفاده از پول های محلی به جای دلار و یورو می تواند نقطه عطفی در کند کردن شمشیر تحریم بر سر ایران باشد و این از مسیر تقویت و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان در دسترس تر است.

کد خبر: ۲۸۷٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha