۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
صنایع انرژی‌بر ۱۸۷۱ مگاوات برق وارد مدار می‌کنند| احداث ۹ نیروگاه خودتامین توسط صنایع انرژی‌بر
مجری احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع:

صنایع انرژی‌بر ۱۸۷۱ مگاوات برق وارد مدار می‌کنند| احداث ۹ نیروگاه خودتامین توسط صنایع انرژی‌بر

مجری احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع گفت: تا ابتدای اوج بار سال جاری، صنایع انرژی‌بر از طریق ۹ نیروگاه خود تامین ۱۸۷۱ مگاوات برق وارد مدار می‌کنند.

به گزارش بازار، با نزدیک شدن به فصل گرم سال و آغاز برنامه‌های مدیریت مصرف بار به منظور حفظ پایداری شبکه برق سراسری، موضوع تامین برق صنایع به ویژه صنایع انرژی‌بر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزارت نیرو در دو سال گذشته تلاش کرد تا ضمن تامین حداکثری و بدون محدودیت برق صنایع کوچک و صنایع حساس همانند صنایع غذایی و دارویی، همچنین از طریق جابجایی روز تعطیل نسبت به تامین حداکثری برق برای شهرک‌های صنعتی اقدام کند.

در حوزه صنایع انرژی بر همانند سیمان، فولاد و آلومینیوم نیز وزارت نیرو تلاش کرد در قالب انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت صمت و جابجایی ساعت تامین بار نسبت به تامین حداکثری برق این بخش اقدام کند.

موضوع مهمی که سبب شد تا در اوج بار مصرف برق سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف برق این صنایع تا ۲۵ درصد افزایش یابد. این موضوع در حالی است که مستند به ماده ٤ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق مصوب مجلس شورای اسلامی، صنایع بزرگ باید ضمن احداث نیروگاه خود تامین، بخشی از نیاز خود به انرژی برق را از این طریق تامین کنند.

بر اساس این قانون صنایعی که اجرای این قانون را در دستور کار قرار می‌دهند، در برنامه‌های مدیریت بار مصرف برق در اولویت برنامه‌های مدیریت مصرف قرار نمی‌گیرند.

سید زمان حسینی - مجری احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع با اشاره به استقبال بسیار خوب صنایع از برنامه دولت سیزدهم برای احداث نیروگاه خود تامین گفت: باتوجه به ناترازی موجود در صنعت برق و تصویب ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع بزرگ به منظور تامین برق کافی خود در فصل گرم سال می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه خود تامین کنند.

مجری احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع با بیان اینکه تاکنون برای ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات درخواست احداث نیروگاه از سوی صنایع موافقت اصولی صادر شده است، اظهار داشت: برق تولیدی نیروگاه‌های خود تامین علاوه بر حل نیاز برق بخش صنعت می‌تواند به صورت قراردادهای دو جانبه بین نیروگاه و مصرف کنندگان مبادله شود که طی قراردادی از پشتیبانی شرکت مدیریت شبکه برق ایران برخوردار می‌شود.

حسینی افزود: محاسبات نشان می‌هد هزینه احداث نیروگاه خود تامین توسط صنایع ظرف دو الی سه سال به واسطه جلوگیری از خسارت عدم تولید در محدودیت‌های فصل گرم سال جبران می‌شود و ضمن آن این صنایع می‌توانند مازاد برق تولیدی خود را به شبکه سراسری تزریق و به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار مگاوات برق از طریق ۵ نیروگاه خودتامین صنایع وارد مدار شده است، افزود: تا ابتدای فصل گرم سال جاری ظرفیت برق تولیدی صنایع انرژی‌بر از طریق ۹ نیروگاه به ۱۸۷۱ مگاوات خواهد رسید.

حسینی با تاکید بر اینکه صنایعی که در عمل به ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق پیشقدم شده‌اند، در برنامه‌های مدیریت مصرف فصل تابستان در اولویت قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: ۲ واحد گازی فولاد مبارکه به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات، ۱ واحد گازی آلومینیوم المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، ۱ واحد گازی گل گهر سیرجان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و ۱ واحد گازی شرکت فولاد غرب آسیا در استان قم تاکنون با شبکه سنکرون شده است.

مجری احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع اضافه کرد: لازم به یاد آوری است که ۲ واحد گازی در استان سمنان نیز به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات در تابستان سال گذشته وارد مدار شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا پایان سال ۱۴۰۴ بخش عمده‌ای از قراردادهای منعقد شده با صنایع برای احداث نیروگاه خود تامین به نتیجه برسد و از این طریق تامین بخش قابل توجهی از برق مورد صنایع از طریق این نیروگاه‌ها تامین شود.

بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود در سایه احداث نیروگاه خود تامین از سوی صنایع انرژی‌بر و نیز سایر برنامه‌های مدیریت مصرف وزارت نیرو امکان تامین حداکثری تامین برق این صنایع از در سال جهش تولید با مشارکت مردم فراهم شود.

کد خبر: ۲۸۶٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha