۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱
ماجرای افزایش رسوب سپرده برای دریافت تسهیلات؛ وام گران «بانک مسکن»| قسط اول بعد از ۶۰ درصد پیشرفت
دبیر کانون انبوه سازان در گفتگو با بازار اعلام کرد

ماجرای افزایش رسوب سپرده برای دریافت تسهیلات؛ وام گران «بانک مسکن»| قسط اول بعد از ۶۰ درصد پیشرفت

پورحاجت، دبیر کانون سراسرای انبوه سازان با اشاره به اینکه رسوب سپرده گذاری انبوه سازان برای دریافت تسهیلات همچنان از سوی بانک مسکن با قوت ادامه دارد گفت: تعادلی میان تورم و میزان تسهیلات پرداختی نیست.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دریافت تسهیلات ارزان قیمت همچنان از سوی انبوه سازان یکی از چالش های اساسی در این روزهای رکودی محسوب می شود. اکثر فعالان بازار مسکن معتقد هستند که این روزها میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن به شکل ویژه ای کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده تا کاهش قابل ملاحظه ای در بخش ساخت و ساز ایجاد شود.

آمارها نشان می دهد که سالانه بخش خصوصی ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید می کند در حالیکه توانایی بسیار بالاتری نسبت به این میزان را دارد.

اگر بر اساس طرح جامع مسکن گفته شده است که سالانه باید ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی تولید شود تا تعادلی میان عرضه و تقاضا ایجاد شود اما به خوبی مشخص است که چالش های سازندگان مسکن و انبوه سازان در کنار هم قرار گرفته و بخش مسکن را بیشتر از قبل دچار مشکل کرده است.

یکی از مواردی که این روزها بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می کند نبود نقدینگی لازم به دلیل رکود حاکم بر بازار و خرید و فروش است.

فعالان بازار مسکن معتقد هستند که وقتی رکود خرید و فروش مسکن در بازار سایه می افکند به خودی خود، سازندگان و انبوه سازان نیز دچار ضعف مالی در تولید مسکن می شوند. اما سوال این است که آیا در کشورهای دیگر نیز سازندگان مسکن تنها باید چشمشان به دستان خریداران باشد؟ آیا نباید بانک ها در این برهه که خرید و فروش دچار رکود می شود با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کمک بخش خصوصی بشتابند.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «فرشید پورحاجت» دبیر کانون سراسری انبوه سازان ساختمان کشور را با هم می خوانیم:

برای دریافت تسهیلات مسکن، انبوه سازان باید ۱۵ تا ۲۰ درصد سپرده خود را در بانک مسکن رسوب کنند تا بتوانند تسهیلات بانکی دریافت کنند. هر چند ما معتقد هستیم که برخی اقدامات از سوی این بانک باعث می شود حتی این سپرده گذاری تا ۳۰ درصد هم افزایش یابد

* آیا ماجرای رسوب سپرده گذاری ۶ ماهه انبوه سازان برای دریافت تسهیلات بانکی در بانک مسکن همچنان ادامه دارد؟ چرا که پارسال این موضوع بسیار مورد انتقاد سازندگان قرار گرفته بود.

رسوب سپرده گذاری در سال گذشته هم بود و اتفاقا امسال نیز با قدرت بیشتر توسط بانک مسکن ادامه دارد. برای دریافت تسهیلات مسکن، انبوه سازان باید ۱۵ تا ۲۰ درصد سپرده خود را در بانک مسکن رسوب کنند تا بتوانند تسهیلات بانکی دریافت کنند. هر چند ما معتقد هستیم که برخی اقدامات از سوی این بانک باعث می شود حتی این سپرده گذاری تا ۳۰ درصد هم افزایش یابد. به هر حال سابقا گفته می شد که باید به مدت یک سال ۱۵ درصد سپرده گذاری رسوب شود تا تسهیلات بانکی تعلق بگیرد. امسال این عدد به ۲۰ درصد رسیده است. به هر حال اگر برخی اقدامات در کنار هم قرار بگیرد متوجه خواهیم شد که نسبت به پارسال این عدد رسوب سپرده گذاری به ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد رسیده است.

باید واحد مسکونی حداقل ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد تا بانک مسکن قسط اول وام مسکن را پرداخت کند

* با این حساب امسال هم ماجاری رسوب سپرده انبوه سازان در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات بانکی و وام مسکن ادامه دارد؟

امسال شرایط سختی خواهیم داشت. مضافا بر اینکه در حالت اجرا هم انبوه سازان دچار چالش هستند چرا که اتفاق بزرگی که رخ داده است این است که اگر صاحب شرایط دریافت تسهیلات هم شوید باید واحد مسکونی حداقل ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد تا بانک مسکن قسط اول وام مسکن را پرداخت کند. یعنی زمین داشته باشید. اسکلت هم زده باشید و بخشی از تاسیسات را نیز نصب کردذه باشید تا بتوانید قسط اول تسهیلات بانکی را دریافت کنید. این اقدام بانک مسکن مصیبتی است که به نوعی تولید مسکن را زمین زده است.

در سال جدید می بینیم که هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است و شرایط دریافت تسهیلات بانکی از بانک مسکن سخت تر شده است

* جلسه ای با مدیر عامل بانک مسکن در این خصوص برگزار نکرده اید که مشکل را مرتفع کند؟

با مدیر عامل بانک مسکن قبل از سال جلسه ای برگزار کردیم. در خصوص متمم های جهش تولید مسکن نیز صحبت هایی شد چرا که به هر حال مسکن ملی برنامه عملیاتی دولت است. ما معتقد هستیم که باید بابت متمم مزبور در سیاست های اعتباری سال جدید اصلاح شود. اما در سال جدید می بینیم که هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است و شرایط دریافت تسهیلات بانکی از بانک مسکن سخت تر شده است.

* به نظر می رسد هنوز با گذشت حدود دو ماه از سال دسترسی به وام بانکی مشکل است؟

نه فقط مربوط به این دو ماه باشد. به هر حال سطح دسترسی به تسهیلات برای فعالان بخش خصوصی و بخش مسکن دور از دسترس است.

* آیا در جلسه ای که مدیر عامل بانک مسکن داشتید به این نکته اشاره ای نشد که چون بانک مسکن ورشکسته است نمی تواند وام بدهد؟

در این جلسه در مورد اینکه بانک مسکن ورشکست شده است صحبتی نشد. اما موضوع ما کاملا تخصصی بود و تاکید ما این بود که باید پرداخت تسهیلات تسهیل شود. چرا که تسهیلات و پرداخت وام بانکی به هیچ وجه با تورم همخوانی ندارد و همواره تورم از میزان تسهیلات بانکی جلوتر بوده است. به نوعی می توان گفت که میان تورم و میزان تسهیلات تعادلی نیست.

در سال گذشته که وضعیت بازار معاملات ملکی به این شکل درآمد، صدها واحد صنفی و دفاتر مشاوره املاک به تعطیلی کشانده شدند و هزاران نفر، شغل خود را از دست دادند

* راه نجات بخش مسکن چیست؟

تنها راه نجات این وضعیت، حضور جدی دولت به عنوان سیاستگذار اصلی بازار مسکن است. در صورتی که دولت، برنامه ای جدی داشته باشد، تکلیف فعالان و افراد شاغل در بازار برای سال ۱۴۰۳ مشخص تر می شود و می دانند که باید چه اقداماتی را در پیش بگیرند تا بیش از این، ضرر نبینند. گردش نقدینگی در این بازار، می تواند چرخ تولید مشاغل زیادی را به گردش دربیاورد. بنابراین در صورت تداوم رکود این بازار، معیشت صدها نفر به خطر خواهد افتاد. به عنوان مثال در سال گذشته که وضعیت بازار معاملات ملکی به این شکل درآمد، صدها واحد صنفی و دفاتر مشاوره املاک به تعطیلی کشانده شدند و هزاران نفر، شغل خود را از دست دادند.

با توجه به وضعیت درآمد مردم و متقاضیان مسکن، بعید است که امسال هم بتوان از رکود بازار خارج شد

* به نظر می رسد امسال هم بازار مسکن از رکود خارج نشود؟

با توجه به وضعیت درآمد مردم و متقاضیان مسکن، بعید است که امسال هم بتوان از رکود بازار خارج شد. تنها راهکاری که باقی مانده، دخالت جدی دولت در وضعیت بازار است. دولت سیزدهم باید یک برنامه عاجل و سیاست ورزی درست را برای سال جاری در نظر بگیرد تا بتواند کمی صنعت ساختمان و مسکن را نجات دهد.

کد خبر: ۲۸۴٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha