۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
سهام یک زمین خالی را با نام شرکت پتروشیمی زنجان، پروژه کردند؟
تحلیل بنیادی سهام زنجان

سهام یک زمین خالی را با نام شرکت پتروشیمی زنجان، پروژه کردند؟

شرکت پتروشیمی زنجان علاوه بر وضعیت نقدینگی بسیار ضعیف، زیان ده است و قیمت سهام بر روی حمایت لغزنده ای قرار دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: صنایع شیمیایی مواد شیمیایی مورد نیاز دیگر صنایع را برای تولید بیش از ۷۰ هزار محصول، از طریق تبدیل مواد خام به مواد مورد نیاز، تأمین میکنند. اسید سولفوریک، اتیلن، هیدروکسید سدیم، پروپیلن و نیتروژن از پرمصرف‌ ترین مواد شیمیایی در جهان هستند. مقدار سود آوری محصولات پتروشیمی بسیار بیشتر از فروش نفت خام است و یکی از بخش هایی که ارزآوری خوبی برای ایران در زمان تحریم ها داشت، فروش تولیدات مجتمع های پتروشیمی بود. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام شرکت زیان ده پتروشیمی زنجان خواهیم پرداخت که با بررسی عملکرد شرکت، سرمایه گذاران با اگاهی بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند.


معرفی و جایگاه شرکت
احداث، راه اندازی و بهره برداری شهرک ها و کارخانجات صنعتی به منظور تولید محصولات پتروشیمی از فعالیت های اصلی شرکت پتروشیمی زنجان است؛ البته باید بگوییم خواهد بود. این پروژه در سال ۱۳۸۵ در شهرستان ایجرود افتتاح شد و در سال ۱۳۹۲ نیز در سازمان فرابورس ایران درج گردید و مالک ۱۰۰ درصدی شرکت های شهرک صنعتی پتروشیمی، بازرگانی پتروشیمی زنجان، اوره و آمونیاک پتروشیمی زنجان، پتروسازه نگین زنجان و حمل و نقل پترو ترابر زرین میباشد. محصول اصلی شرکت، اوره و آمونیاک میباشد که فعالیت عملیاتی آن در سال ۱۳۹۲ به دلیل برخی مشکلات متوقف شد؛ اما در حال حاضر با اضافه کردن اندکی تجهیزات به زمین حصاری شده میگویند که فعالیت را مجددا آغاز کرده اند. ارزش بازار سهام زنجان در بورس، مبلغ ۱ هزارو ۴۷۷ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر طی آخرین روز معاملاتی و در زمان نگارش مقاله، ۱.۹ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.

سهام یک زمین خالی را با نام شرکت پتروشیمی زنجان، پروژه کردند؟


تحلیل سود و زیان
زیان خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته اش این رقم نصف شده و اوضاع کمی بهبود یافته است. هزینه های اداری و عمومی نیز در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۳ میلیارد تومان میباشد که همانند سود خالص، نسبت به سال گذشته اش نصف شده و این نشان میدهد هزینه های اداری را با سود تنظیم میکنند تا زیان بیشتر از این نشود. سود خالص شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۲ به مبلغ ۶ میلیارد تومان میباشد که بنظ میرسد بخشی از زیان گذشته را جبران نموده اما دقیقا نمیدانیم که واقعا فعالیت اقتصادی و عملیاتی در شرکت اتفاق افتاده یا صرفا از راه تسهیلات و کمک های مالی سود را به دست آورده اند! هزینه های اداری نیز به مبلغ ۴.۷ میلیارد تومان شناسایی شده است که نسبت به یکسال ۱۴۰۱ افزایش یافته و برای روند سودسازی در سالهای آتی ریسک زیادی را به همراه دارد. اطلاعات بیشتری از صورت های مالی شرکت حتی در منابع معتبر در دسترس نیست که بتوان همه موارد را تجزیه و تحلیل کرد. نسبت نقدینگی جاری شرکت پتروشیمی زنجان ۰.۱۷ است که اوضاع بسیار وخیم را نشان میدهد و میتوان پی برد که شرکت گردش نقدینگی و توان مالی جهت پرداخت بدهی های کوتاه مدت خود را ندارد.

زیان خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته اش این رقم نصف شده و اوضاع کمی بهبود یافته است؛ اما همچنان زیان ده است و هنوز هم مشخص نیست شرکت چه فعالیتی انجام میدهد و یا اصلا فعالیتی انجام میدهد که بتوان گفت سودسازی و درآمد دارد؟! شرکت پتروشیمی زنجان را در وضعیتی بسیار غمناک به بورس عرضه کردند؛ در واقع دور یک زمین خشک و خالی را حصار کشیده و اندک تیر و تخته ای در آنجا قرار دادند و بدون فعالیت اقتصادی خاصی سهم را به مردم فروختند.


تحلیل تکنیکال زنجان
قیمت سهم در آبان ماه ۱۴۰۱ همزمان با رشد بازار، ۱۴۰ درصد افزایش یافت و از محدوده ۱۵۰ تومان به ۳۶۵ تومان رسید و پس از ایجاد یک سقف شروع به ریزش ۳۵ درصدی کرد و در حال حاضر در محدوده ۲۴۰ تومان معامله میشود. قیمت بر روی حمایت داینامیکی بلند مدت قرار دارد که محدوده ۲۲۰ تومان نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت، حمایت معتبر ۱۵۰ تومان در دسترس خواهد بود. با عبور از ۲۶۰ تومان میتوان به اهداف ۳۷۰ و در نهایت به ۹۰۰ تومان فکر کرد؛ اما در صورت از دست رفتن ۲۲۰ تومان، ممکن است ریزش بیشتری را از قیمت زنجان شاهد باشیم.


سخن پایانی
شرکت پتروشیمی زنجان را در وضعیتی بسیار غمناک به بورس عرضه کردند؛ در واقع دور یک زمین خشک و خالی را حصار کشیده و اندک تیر و تخته ای در آنجا قرار دادند و بدون فعالیت اقتصادی خاصی سهم را به مردم فروختند. سهامداران هم بدون اطلاع از وضعیت بنیادی شرکت اقدام به خرید سهم در روز های خوش بازار بورس و رسیدن قیمت سهام زنجان به اوج روند صعودی خود کردند که در اردیبهشت ۱۳۹۹ حباب بزرگ سهم ترکید و به اصطلاح سهم را پروژه کردند. بسیاری از سرمایه گذاران دل خوشی از این سهم و شرکت زیان ده ندارند و به لحاظ کارشناسی شده توصیه میشود در مقاومت های قیمتی، سهم را بفروشید و یا اگر قصد خرید دارید بهتر است فراموشش کنید.

کد خبر: ۲۸۴٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ... IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      8 3
      باسلام این مطلب شبیه هرچیزی بود بجز تحلیل بنیادی! این زمین خالی مربوط به چندسال قبل است و الان از 2سال پیش بیشتر مشکلات برترفع و اکثر تجهیزات خریداری و تعداد زیادیش هم وارد سایت شرکت شدند و بزودی شروع به نصب خواهند شد. مشکل جریمه وام ارزی هم سال گذشته رفع شد. سودش هم که نوشتید معلوم نیست از چه محلیست! کافیست صورتهای مالی را ببینید که از محل کاشت گندم است. چراکه وسعت زمین شرکت بسیار بالاست و در قسمتهای بلااستفاده فعلا گندم میکارن تا هزینه های جاری شرکت تامین شود. اگر قصد تحلیل بنیادی دارید باید وضعیت سودآوری شرکت را برای پس از راه اندازی با مفروضات مختلف و ارزش بازار آن باتوجه به ظرفیت و مقایسه با دیگر نمادهای مشابه(برای فرض پس از راه اندازی) بررسی کنید. طبق خبرها فاز نخست شرکت تا نیمه سال بعد به بهره برداری میرسد و فازهای بعدی هم پس از آن. میتوان گفت در بین تمام نمادهای بازار این سهم دارای بیشترین پتانسیل رشد بالقوه با دید بلند مدت(حداقل 2سال) است که زمان اینرا اثبات خواهد کرد.
    • پژمان اسدی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
      6 3
      شمامطلبتون واسه۴سال پیش هستش.الان پتروشیمی زنجان۶۰درصدپیشرفت فیزیکی داره بانصب تجهیزات جدیدی ک اومده تاپایان امسال یااوایل سال بعد فازیک استارت میخوره.اول تحقیق لازمو انجام بدید بعدانتشاربدید.
      • محمد CA ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
        2 3
        این پلنت، پالایشگاه گاز نیست که یک فاز آن با خوراک گاز ترش شروع به فعالیت کند. این مجموعه پتروشیمی، مجموعه ای از تعداد زیادی تجهیزات و سیستمهاست که همه آنها بصورت دومینو وار بهم گره خورده اند و بدون خرید، نصب و راه اندازی کلیه سیستم‌های آن، هیچ بخشی از آن به طوری که به تولید محصول قابل عرضه برسد، قابل راه اندازی نخواهد بود. پیشرفت ۶۰ درصدی چنانچه واقعی گزارش شده باشد، امیدبخش بوده و معمولا اگر مشکل حاد مالی نباشد، حدود دو سال بعد، قابل بهره برداری خواهد بود.
    • حقیقت IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      مطمئنا دولت مردمی آقای رییسی برای سهامداران زنجانی حداقل احترام را قائل است و قطعاً این پتروشیمی با صدها هزار سهامدار زنجانی در دور اول دولت آقای ریسی افتتاح خواهد شد