۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
آیا صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا با حفر خندق برای چین پیشتاز خواهد بود؟

آیا صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا با حفر خندق برای چین پیشتاز خواهد بود؟

سیاست خودروسازی واشنگتن علیه خودروهای الکتریکی چینی ابتدا خودروسازان آمریکایی را هدف قرار می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا در مقاله ای نوشت: تسلا، یک شرکت آمریکایی خودروهای الکتریکی یک کارخانه در شانگهای تأسیس کرد. سه خودروساز بزرگ آمریکایی سال هاست که در بازار چین فعالیت می کنند و چین هرگز آنها را تهدید تلقی نکرده است. وسایل نقلیه ای که در جاده های چین تردد می کنند از اقتصادهای سراسر جهان می آیند و نسبت به هر منطقه دیگری از جمله ایالات متحده، ژاپن، اروپا و کره جنوبی از نظر برد متنوع تر هستند. حتی در محیطی که رقبای قوی فراوان هستند، صنعت خودروهای برقی چین رشد کرده است.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اخیرا در بیانیه خود در مورد خطراتی که صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا با آن مواجه است اعلام کرد: خودروهای چینی نباید بدون قرارداد در ایالات متحده آمریکا فعالیت کنند.

باید گفت خودروهای ساخت چین در خیابان های ایالات متحده آمریکا دیده نمی شوند، در حالی که خودروهای برند آمریکایی در جاده های چین وجود دارند. آیا این «احساس بحران» آینده‌نگر واقعاً از سناریوی خودروهای چینی ناشی می‌شود که «خطر امنیت ملی» را برای ایالات متحده ایجاد می‌کنند؟ اگر واشنگتن بینی پینوکیو داشت، مردم شاهد رشد مداوم آن بودند.

به نظر می رسد دولت ایالات متحده آمریکا در حال بررسی «خطرات امنیت ملی» ناشی از خودروهای ساخت چین است، اما اگر چیزی برای تحقیق در ایالات متحده آمریکا پیدا نکند، چه باید کرد؟ افکار عمومی آمریکا بر این باور بود که این تحقیقات می تواند منجر به محدود کردن استفاده از قطعات ساخت چین در خودروها توسط ایالات متحده شود که این یک واکنش ناخودآگاه بازتابی است.

خودروسازان آمریکایی واقعاً نگران این موضوع هستند. آنها به طور جمعی از وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا خواستند برای تعیین دامنه هر اقدامی از نزدیک با صنعت خودرو همکاری کند و معاملاتی را که برای امنیت اقتصادی و ملی ایالات متحده آمریکا خطرناک است هدف قرار دهد.

سیاست خودروسازی واشنگتن علیه خودروهای الکتریکی چینی ابتدا خودروسازان آمریکایی را هدف قرار می دهد

سیاست ها ممکن است کمی پیچیده باشند، اما درک آنها دشوار نیست. با توجه به سبک اقدامات اخیر واشنگتن، این امکان وجود دارد که خودروهای ساخت آمریکا برچیده شوند جهت تشخیص اینکه کدام قطعات ساخت چین هستند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد خودروسازان آمریکایی اولین کسانی هستند که از آشفتگی ناشی از بازار خودرو متضرر می شوند بنابراین آنها خواستار گفتگو در مورد حوزه اقدامات شدند.

«خطر امنیت ملی» یک بهانه است و هدف واقعی واشنگتن از اقدامات این بار آزار و اذیت خودروسازان آمریکایی نیست. بیانیه کاخ سفید با افتخار درباره خودروهای آمریکایی آغاز شد و ادعا کرد که خودروسازان و کارگران خودروسازی آمریکایی بهترین‌ها در جهان هستند. سه شرکت بزرگ و کارگران خودروسازی آمریکایی در کیفیت و نوآوری در جهان پیشرو هستند. کاخ سفید به دنبال تقویت روحیه خودروسازان بود، اما یک حقیقت ناگفته را نیز افشا کرد. اگر واقعاً صنعت خودرو سازی آن اینقدر خوب است، آیا لازم است با خودروهای برقی چینی که هنوز وارد بازار آمریکا نشده اند به عنوان یک تهدید بزرگ برخورد کرد؟ ایالات متحده قبلاً موانع تعرفه‌ای بالایی را علیه خودروهای برقی چینی ایجاد کرده است، اما نتایج چه بوده است؟

موانع تعرفه ای ایالات متحده آمریکا دیگر نمی تواند جریان صادرات شرکت های خودروسازی چینی به خارج از کشور را متوقف کند

بسیاری از رسانه های آمریکایی اشاره کردند که واشنگتن دریافته است تعرفه ها به تنهایی ممکن است خودروهای الکتریکی برند چینی را برای همیشه از بازار ایالات متحده آمریکا حذف نکند. به عبارت دیگر، موانع تعرفه ای ایالات متحده آمریکا دیگر نمی تواند جریان صادرات شرکت های خودروسازی چینی به خارج از کشور را متوقف کند و واشنگتن تنها می تواند موانع بیشتری ایجاد کند.

برخی از تحلیلگران خاطرنشان کردند که ایالات متحده به عنوان کشوری پیشرفته، صنعت خودرو را نه تنها یک موضوع اقتصادی بلکه یک موضوع سیاسی نیز می داند. میشیگان، اوهایو و پنسیلوانیا که در آن کارگران یقه آبی زیادی وجود دارند، ایالت های نوسانی محسوب می شوند و کانون مناقشه بین دو حزب سیاسی ایالات متحده در سال انتخاباتی فعلی هستند. درست در این زمان، کاخ سفید تصمیم گرفت تحقیقاتی را در مورد خودروهای الکتریکی چین آغاز کند. به همین دلیل خودروهای الکتریکی چینی به موضوعی برای تبلیغات تبدیل شده است.

وسایل نقلیه ای که در جاده های چین تردد می کنند از اقتصادهای سراسر جهان می آیند و نسبت به هر منطقه دیگری از جمله ایالات متحده، ژاپن، اروپا و کره جنوبی از نظر برد متنوع تر هستند

البته در ایالات متحده آمریکا افراد عاقلی نیز وجود دارند که این موضوع را درک می کنند. به عنوان مثال در 27 فوریه، نیویورک تایمز مقاله ای منتشر و به دولت آمریکا یادآوری کرد که باید با احتیاط عمل کند و بازار خودروی ایالات متحده را از سایر نقاط جهان جدا نکند و امریکا را به کشوری با صنعت خودروی عقب مانده با ماشین های بزرگ، گران قیمت و پر سوخت تبدیل نکند. در واقع قدرت خودروهای برقی چین از طریق رقابت کامل و منصفانه به دست آمد.

تسلا، یک شرکت آمریکایی خودروهای الکتریکی یک کارخانه در شانگهای تأسیس کرد. سه خودروساز بزرگ آمریکایی سال هاست که در بازار چین فعالیت می کنند و چین هرگز آنها را تهدید تلقی نکرده است. وسایل نقلیه ای که در جاده های چین تردد می کنند از اقتصادهای سراسر جهان می آیند و نسبت به هر منطقه دیگری از جمله ایالات متحده، ژاپن، اروپا و کره جنوبی از نظر برد متنوع تر هستند. حتی در محیطی که رقبای قوی فراوان هستند، صنعت خودروهای برقی چین رشد کرده است.

روز بعد پس از انتشار مقاله نیویورک تایمز، کاخ سفید بیانیه ای صادر کرد و مدعی شد که خطرات امنیت ملی ناشی از وسایل نقلیه متصل چین را بررسی می کند. چه طنز تلخی - ساختن دیواری به این بلندی به علت احساس ناامنی، سپس حفر یک خندق دیگر برای چین.

کد خبر: ۲۷۶٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha