۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
آیا افزایش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی است؟

آیا افزایش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی است؟

از اوایل ژانویه ۲۰۲۳ قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال رشد قابل توجهی را آغاز کرده‌اند. در شرایط فعلی دقیق نمی‌توان قضاوت کرد که آیا با یک الگوی تله گاوی مواجه هستیم یا خیر.

به گزارش بازار، در زمان نوشتن این مطلب قیمت بیت کوین ۲۰٬۷۰۷ دلار است. سطح ۱۸٬۸۰۰ دلار نقش بسیار مهمی در تشخیص این موضوع دارد. اگر قیمت این ارز دیجیتال به ناحیه ذکر شده برسد و حمایت شود، می‌توان گفت روند صعودی آغاز شده است. اما اگر سطح حمایت، ضعیف عمل کرد و قیمت از این ناحیه کمتر شد، رشد فعلی قیمت در بازار کریپتو Bull Trap بوده است.

چند نشانه برای احتمال شروع روند صعودی وجود دارد:

  • شکسته شدن خط روند نزولی قیمت بیتکوین در تایم فریم روزانه
  • پر شدن گپ پرایس اکشن ۱۹٬۰۰۰ دلار
  • ثبت شدن یک اوج هفتگی جدید نسبت به هفته قبل (higher high)

از طرفی چند دلیل برای احتمال از سرگیری روند نزولی نیز وجود دارد:

  • رسیدن دامیننس تتر به ناحیه حمایت اصلی خود؛ افزایش دامیننس تتر به این معنی است که معامله‌گران، تتر را به بیت کوین ترجیح می‌دهند پس BTC خود را می‌فروشند.

آیا افزایش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی است؟

  • رسیدن شاخص S&P500 به مقاومت خود در ۴٬۰۰۰ واحد؛ چند وقت اخیر بیت کوین ثابت کرده است با بازار S&P500 همبستگی پیدا کرده است و با افت این بازار قیمت آن نیز احتمالا ریزش خواهد داشت.
  • رسیدن شاخص دلار (DXY) به حمایت مهم خود در ۱۰۲؛ دلار رقیب سنتی و دیرینه بیت کوین است و اگر رشد کند و قدرت بگیرد به نفع بیتکوین نخواهد بود.

تله گاوی چیست و چطور از آن دوری کنیم؟

تله گاوی وضعیتی است که قیمت یک دارایی که مدتی است نزولی پیش می‌رود به یکباره رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند. اما این افزایش، موقت است و کسانی که دارایی مورد نظر را خریده‌اند در تله افتاده‌اند. در این شرایط قرار دادن حد ضرر (Stop Loss) و اتخاذ موقعیت معاملاتی فروش (Short) می‌تواند ضررهای احتمالی را کاهش دهد.

افزایش قیمت بیت کوین در روزهای اخیر کمی مشکوک به تله گاوی است. اما برای حصول اطمینان از این موضوع می‌توان تا اصلاح قیمت صبر کرد و دید آیا پس از رسیدن قیمت به سطوح مهم حمایتی مثل ۱۸٬۸۰۰ دلار آیا قیمت رشد می‌کند یا روند نزولی خواهد بود. اگر قیمت به زیر این سطح برسد می‌توان گفت با یک بول ترپ طرف بوده‌ایم.

در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت بیت کوین هستیم. برخی سوال می‌کنند افزایش فعلی قیمت بیت کوین یک بول ترپ است یا روند صعودی آغاز شده است.

بسیاری از معامله‌گران رسیدن قیمت به بالاترین حد قبلی خود را شروع روند صعودی تفسیر می‌کنند و موقعیت خرید (لانگ) می‌گیرند. اما این صعود موقتی بوده و قیمت به زودی روند نزولی خود را از سر می‌گیرد که منجر به ضررهای سنگین برای کسانی می‌شود که در نزدیکی بالاترین حد قبلی خرید کرده‌اند.

آیا افزایش اخیر قیمت بیت کوین یک تله گاوی است؟

رسیدن قیمت به بالاترین حد قبلی خود در تله گاوی

در چند روز اخیر گاوها پیروز میدان بوده‌اند و قیمت بیت کوین را تا بالاترین حد قبلی خود یعنی ۲۱ هزار دلار افزایش داده‌اند. برخی فکر می‌کنند ممکن است الگوی تله گاوی تشکیل شده باشد. در ادامه چند نشانه معرفی می‌کنیم که می‌توانند به تشخیص الگوی Bull Trap از روند صعودی کمک کند.

چگونه تله گاوی را تشخیص دهیم؟

  • واگرایی RSI: عدد بالای شاخص قدرت نسبی (RSI) می‌تواند یک الگوی تله گاوی یا خرسی بالاقوه را نشان دهد. RSI بالا می‌تواند نشانه این باشد که ممکن است به زودی فشار فروش بالا برود. بنابراین شاید بهتر باشد اولین شکست قیمت و جهش به سمت بالا را شروع روند صعودی تعبیر نکنیم. (زود قضاوت نکنیم!)
  • پایین بودن حجم معاملات: جان مورفی در کتاب تحلیل تکنیکال خود می‌گوید زمانی روند صعودی آغاز می‌شود که باور اکثر معامله‌گران این باشد که قیمت کف خود را دیده است. در این شرایط افراد زیادی شروع به خرید می‌کنند و حجم معاملات قابل توجه است. شکست روندی که با حجم قابل توجه همراه نباشد مشکوک است.
  • عدم وجود مومنتوم: قیمت تمایل دارد به سمت روند خود حرکت کند. حرکت‌های شدید و خارج از روند مشکوک هستند. مثلا در یک روند نزولی یک کندل بلند قرمز که پس از آن یک کندل سبز دیده می‌شود. این کندل سبز می‌تواند یک بول ترپ باشد.
  • شکسته نشدن روند: در قسمت قبلی گفتیم که در تله گاوی قیمت به بالاترین حد قبلی خود می‌رسد. اما نمی‌تواند از آن فراتر برود. به این منطقه سرزمین هیچکس گفته می‌شود. به اعتقاد برخی تحلیلگران این بدترین نقطه برای خرید است. بهتر است صبر کنند تا قیمت بالاتر برود و طمع نکنند که در قیمت‌های پایین‌تر خرید کنند و در تله بیافتند.
  • آزمایش مجدد سطوح حمایت: زمانی که با یک روند صعودی قدرتمند طرف هستیم خریداران تمام منابع خود را به کار می‌گیرند و علی رغم فشار خرس‌ها قیمت را تثبیت می‌کنند. اما اگر دوباره قیمت کاهش پیدا کرد و به سطوح حمایت بازگشت این می‌تواند نشانه ضعیف بودن روند صعودی و ریزش قیمت باشد.
  • کندل مشکوک صعودی بزرگ: در مرحله آخر که پس از آن ریزش قیمت شروع می‌شود معمولا یک کندل سبز بزرگ داریم که آخرین تلاش گاوها برای بالا بردن قیمت است.
  • تشکیل محدوده رنج: آخرین ویژگی بول ترپ تشکیل یک ناحیه رنج در منطقه مقاومت است.

کد خبر: ۲۰۰٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha