۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
حساب سود و زیان انباشته چیست و چگونه حساب می‌شود؟

حساب سود و زیان انباشته چیست و چگونه حساب می‌شود؟

اقتصاد در جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل امروزه به کسانی که دانش اقتصادی و حسابداری داشته باشند، بیش‌ازپیش نیاز است. یکی از شاخه‌های اقتصاد و حسابداری حساب است.

بازار: اقتصاد در جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل امروزه به کسانی که دانش اقتصادی و حسابداری داشته باشند، بیش‌ازپیش نیاز است. یکی از شاخه‌های اقتصاد و حسابداری حساب است. حساب‌ها می‌توانند مدل‌های مختلفی داشته باشند. یکی از این حساب‌های بسیار مهم حساب سود و زیان انباشته است.

تعریف کلی حساب سود و زیان انباشته

حساب سود و زیان انباشته یکی از مدل‌های حساب‌هایی است که در همه‌ی شرکت‌ها و کسب‌وکارها فارغ از بزرگ یا کوچک بودن آن‌ها استفاده می‌شود. این مدل حساب در تمامی شرکت‌های سهامی و غیر سهامی وجود دارد. تعریف ساده حساب سود و زیان انباشته به مقدار سود یا زیانی گفته می‌شود که شرکت پس از پرداخت تمامی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، مالیات ‌بر درآمد و سود سهام سهام‌داران برایش باقی می‌ماند. درواقع حساب سود و زیان انباشته می‌تواند نشان‌دهنده بخشی از دارایی شرکت باشد که با آن می‌توان روی سرمایه‌گذاری‌های مختلف مانند خرید تجهیزات جدید و یا تحقیق و توسعه استفاده کرد.

حساب زیان و سود انباشته می‌تواند ماهیت خنثی نیز داشته باشد. به همین دلیل هر شرکتی بعد از پایان یک دوره مشخص می‌تواند بدهکار و یا اینکه بستانکار شود. اینکه شرکت سود خواهد داشت یا ضرر همگی به اتفاقاتی که در طول دوره زمانی مشخص افتاده است، بستگی دارد.

مانده‌حساب سود و زیان انباشته هرسال روی‌ همدیگر جمع زده می‌شوند. دارایی این نوع حساب ویژگی انتقال به هیچ حساب دیگری را ندارد. زیرا از آن برای پیوند زدن صورت درآمدها و ترازنامه‌ها استفاده می‌شود. بررسی و انجام محاسبات حساب سود و زیان انباشته بسیار گسترده و پیچیده است. به همین دلیل بهتر است این کار به فردی سپرده شود که آموزش صفر تا صد حسابداری را دیده باشد.

سود انباشته چیست؟

حساب سود و زیان انباشته چیست و چگونه حساب می‌شود؟

حساب سود و زیان انباشته همان‌طور که از نامش مشخص می‌باشد از دو بخش سود و زیان تشکیل شده است. سود انباشته به سودی گفته می‌شود که شرکت پس از پرداخت سهام سهام‌داران برایش باقی می‌ماند. با این سود شرکت می‌تواند دو کار انجام دهد. اول اینکه آن را پس‌انداز کند و یا راه دوم اینکه آن را وارد کسب‌وکار نماید تا برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده شود. در صورت وارد شدن این سود به کسب‌وکار معمولاً سرمایه برای اهداف زیر به کار برده می‌شود:

  • پرداخت هرگونه وام بدهی‌های باقی‌مانده شرکت
  • سرمایه‌گذاری روی فرصت‌های تحقیقاتی و توسعه بازار شرکت
  • تشکیل شراکت‌های جدیدی که می‌تواند به نفع کسب‌وکار باشد.
  • گسترش کسب‌وکار و عملیات با استخدام کارمندان جدید؛ شرکت می‌تواند با استخدام کارمندان جدید و گسترش پروژه‌ها به بازارهای مصرفی جدیدی ورود کند و شاخه فعالیت‌های خود را گسترش ببخشد.
  • شرکت با سود باقی‌مانده پس از حساب سود و زیان انباشته می‌تواند در فعالیت‌های بازاریابی سرمایه‌گذاری بیشتری کند. همچنین امکان تولید محصولات جدید یا افزایش ظرفیت تولید محصولات موجود نیز می‌تواند فکر خوبی باشد.

تصمیم‌گیری برای سود انباشته شرکت همیشه به عهده مدیریت شرکت است. اما اگر این تصمیم قطعی و یا رضایت‌بخش نباشد، تصمیم‌گیری توسط سهام‌داران انجام می‌شود. زیرا این سهام‌داران هستند که به‌عنوان مالکان واقعی شرکت شناخته می‌شوند.

زیان انباشته چیست؟

بخش دوم حساب سود و زیان انباشته، بخش زیان انباشته است. برای درک کلی لازم است بدانید که زیان انباشته به زیانی گفته می‌شود که شرکت درگذشته و در یک بازه زمانی خاص مثلاً یک سال متحمل شده است. شرکت برای جبران این ضررها حقوق صاحبان سهام را تعدیل می‌کند که منجر به کاهش سرمایه‌های شرکت می‌شود.

حساب سود و زیان انباشته چیست و چگونه حساب می‌شود؟

برای درک بهتر فرض کنید که شما صاحب یک شرکت هستید و در ۲ سال اول کار خود ضرر می‌کنید. در انتهای سال دوم شما باید ترازنامه‌ای را منتشر کنید که تمامی زیان‌های ۲ سال گذشته را نشان دهد. این زیان‌ها با سرمایه درج شده توسط سهام‌داران تعدیل می‌شود. به همین دلیل اگر کسب‌وکاری سود کافی نداشته باشد و بااین‌حال به پرداخت سود سهام خود ادامه دهد، ورشکست می‌شود و ارزش حقوق صاحبان سهام خود را در ترازنامه شرکت کاهش می‌دهد.

چگونه می‌توان سود انباشته را حساب کرد؟

به‌طورکلی برای حساب کردن سود انباشته شرکت یک فرمول وجود دارد که به شرح زیر است:

سود انباشته= سود ابتدای دوره + سود و زیان خالص – سود سهام نقدی – سود سهمی

کاهش سود انباشته نیز می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. برخی از مهم‌ترین این دلایل شامل توزیع سود سهام، زیان خالص و ایجاد اندوخته است. برای اینکه بتوانید درک بهتری از حسابداری و حساب سود و زیان انباشته داشته باشید ، لازم است که در بهترین آموزشگاه حسابداری اصفهان یا دیگر شهرها شرکت کنید تا دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.

چنانچه ساکن شهر زیبای اصفهان هستید می توانید با مراجع به آموزشگاه حسابداری تدبیر دانش لازمه را به دست آورید.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha