۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
 ارزش اقتصادی ۲۰۰۰ میلیاردی تولید بادام زمینی در گیلان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مطرح کرد:

ارزش اقتصادی ۲۰۰۰ میلیاردی تولید بادام زمینی در گیلان

رشت - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت بادام زمینی در استان، ارزش اقتصادی این محصول را بیش از دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

به گزارش بازار، به نقل از جهاد کشاورزی گیلان، علی درجانی با اشاره به آغاز کشت بادام‌زمینی در این استان در خصوص وضعیت کشت این محصول در استان گیلان گفت: سطح زیرکشت بادام زمینی در استان گیلان حدود سه هزار هکتار و تولید غلاف آن نیز حدود ۱۲ هزارتن با تعداد پنج هزار بهره بردار، است.

وی اذعان کرد: ارزش اقتصادی این محصول در پیک عرضه بالغ بر دو هزار میلیارد ریال بوده که عمدتاً به مصرف آجیلی می رسد.

درجانی تصریح کرد: شهرستان آستانه اشرفیه با سطح زیرکشت دو هزار و ۵۶۷ هکتار و تولید ۸۰ درصد بادام زمینی با میزان ۱۰ هزار تن مرکز عمده تولید بادام زمینی در کشور است که تولید غلاف (خشک) آن بیش از ۹ هزارتن بوده و در شهرستان های رشت، تالش، انزلی و رودبار نیز در سطوح کمتر کشت می شود.

وی با اشاره به ۵۰ هکتار کشت مکانیزه و برداشت مکانیزه بادام زمینی با استفاده از دستگاه خرمنکوب بادام زمینی اضافه کرد: تعداد ۸ واحد کارخانه فرآوری بادام زمینی در آستانه با ظرفیت هر کدام در سال هزار و ۵۰۰ تن فعالیت دارند و تعداد کارگاه های سنتی بادام در آستانه نیز ۲۰۰ واحد است.

درجانی در ادامه فعال نمودن بخش خصوصی در زمینه خالص سازی توده های ارقام بادام زمینی و تولید بذر، راه اندازی دفتر فعالیت های تحقیقاتی بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه را از جمله اقدامات انجام گرفته برای کشت و کار این محصول برشمرد.

کد خبر: ۱۸٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha