۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
ره آورد بارش های اردیبهشت ماه ایلام| سدها سرریز کردند
بازار گزارش می دهد؛

ره آورد بارش های اردیبهشت ماه ایلام| سدها سرریز کردند

ایلام- بارش های مطلوب اردیبهشت ماه در استان ایلام علاوه بر خوشحالی کشاورزان و مردم باعث سرریز شدن سدهای استان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: روزهای پاییز سال گذشته و اولین ماه زمستان که با بارش کم و خالی شدن سدهای کشور همراه بود زنگ خطر تنش آبی در اقصی نقاط کشور از جمله استان ایلام به صدا درآمد. روزهایی که مردم با نگرانی خبرهای مربوط به کاهش آب مخازن پشت سدها را دنبال می کردند و منتظر بودند تا شاید با بارش برف و باران کمبود آب جبران شود.

رفته رفته بهمن و اسفند ماه با بارش برف همراه شد و کمی از نگرانی ها کم کرد اما به دلیل مصرف بیش از حد، روند کاهشی میزان آب مخازن سدها همچنان ادامه پیدا کرد، با این حال بارش های خوب هفته آخر فروردین ماه و اردیبهشت شرایط بد وضعیت آب سدهای استان را تغییر داد.

شرایطی که استان ایلام را با سیلاب همراه کرد و باعث تخریب خانه های روستایی و دام های عشایر و آب گرفتگی خانه ها در برخی از نقاط استان شد، اما روی دیگر این ماجرا پر شدن آب سدهای استان ایلام بود.سامانه های بارشی که از اول بهار وارد استان ایلام شد، بارش های خوبی را در طی فروردین ماه و اردیبهشت ماه به همراه داشت، به گونه ای که منجر به جاری شدن رودخانه ها و سد ها شده است.

ثبت ۲۲۰ میلی متر باران در هفته های گذشته در شهر ایلام

مجتبی میهن پرست کارشناس هواشناسی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در ایستگاه های باران سنجی ۲۲۰ میلی متر باران طی بارش های اخیر برای استان ایلام ثبت شده و در ایستگاه های اصلی مراکز شهرها نیز ۱۴۰ میلی متر بارش باران برای شهرستان ها ثبت شده است.

معاون حفاظت و بهروری از آب منطقه ای استان ایلام: کل ظرفیت مخازن سدها ی استان ۳۰۰ ملیون متر مکعب است که با ۹۹ درصد پرشدگی و حجم ۳۰۰ ملیون متر مکعب در شرایط مطلوبی قرار دارند

وی افزود: میزان بارش برای شهر ایلام نسبت به بلند مدت، ۲۳ درصد افزایش داشته به عبارتی دیگر میزان بارش ها از میزان یک سال آبی بیشتر بوده است.

میزان بارش موجب سرریز شدن سدهای استان ایلام شده است

احسان یارمحمدی معاون حفاظت و بهروری از آب منطقه ای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کل ظرفیت مخازن سدها ی استان ۳۰۰ ملیون متر مکعب است که با ۹۹ درصد پرشدگی و حجم ۳۰۰ ملیون متر مکعب در شرایط مطلوبی قرار دارند.

ره آورد بارش های اردیبهشت ماه ایلام| سدهای ایلام سرریز کردند

وی افزود: در پی بارش های اخیر حجمی برابر ۳۱ ملیون متر مکعب ورودی به مخازن سدها ی دویرج، ایلام، کنگیر و گلال را داشته ایم که نسبت به سال گذشته با افزایش حجم ۶ درصدی سدها مواجه شده ایم.

در شمال استان سد ایلام بعد از چهار سال در بهار سرریز کرد

وی اظهار داشت: سد ایلام با بیش از ۱۰۰ درصد پرشدگی حجمی معادل ۶۲ ملیون متر مکعب را دارا است که خوشبختانه در پی بارش های اخیر بیش از ۸.۵ ملیون متر مکعب آب وارد مخزن شده که باعث پرشدگی ۱۰۰ درصدی سد شده است.

وی افزود: به ناچار برای مدیریت مخزن بخشی از آب سد را از طیق سرریز کردن و از طریق تخلیه کننده تحتانی عبور دادیم.

معاون حفاظت و بهروری از آب منطقه ای استان ایلام : سد مخزنی دویرج درتراز نرمال ۲۰۵ ملیون متر مکعب طی بارندگی های اخیر ظرفیت ان تکمیل شده و آب مازاد از طریق سرریز کردن سد در حال تخلیه است

یارمحمدی با اشاره به اینکه در جنوب استان نیز بارش های سیلاسای جوزه ابریز دویرج ظرفیت مخازن سد دورج را تکمیل کرد تا آب مازاد سرریز کند، افزود: سد مخزنی دویرج درتراز نرمال ۲۰۵ ملیون متر مکعب طی بارندگی های اخیر ظرفیت ان تکمیل شده و آب مازاد از طریق سرریز کردن سد در حال تخلیه است.

افزایش حجم سد سیمره

وی تصریح کرد: سد سیمره نیز ۲.۸ ملیارد مار مکعب نیز ظرفیت آب دارد که این میزان جدا از ظرفیت سدهای استان است.

وی افزود: تراز دریاچه نسبت به سال گذشته افزایشی بوده و به میزان ۲ ملیارد متر مکعب حجم آب ذخیره شده در پشت سد قرار دارد.

کم آبی و تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌ها و معضلات جدی تبدیل شده، به طوری که ذخایر منابع آبی در اقصی نقاط کشور به شدت کاهش یافته است، با این حال بررسی آمارهای هواشناسی و شرکت آب منطقه در استان ایلام نشان می دهد وضعیت بارش ها در استان ایلام در سال جاری نرمال بوده و حجم آبی در سدهای استان نیز مناسب است.

کد خبر: ۲۸۷٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha