۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
تشکیل شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند| قرارداد ۳۷۰ میلیون دلاری توسعه بندر چابهار افزایش می یابد
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تشکیل شرکت کشتیرانی مشترک ایران و هند| قرارداد ۳۷۰ میلیون دلاری توسعه بندر چابهار افزایش می یابد

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد ایران و هند برای توسعه بندر چابهار ۳۷۰ میلیون دلار است و احتمال افزایش هست گفت: ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک در دستور کار ایران و هند قرار دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مهرداد بذرپاش در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بندر چابهار نقشی بسیار راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دارد و می‌تواند به نقاط مختلف دسترسی پیدا کند گفت: این بندر کشورها و شهرهای مختلفی را می‌تواند از طریق خطوط جاده‌ای و ریلی در دسترس قرار دهد و بر همین اساس نقشی بسیار راهبردی در کریدور شمال- جنوب به ویژه شاخه شرقی آن دارد.

میزان سرمایه گذاری طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار ۳۷۰ میلیون دلار خواهد بود هر چند در آینده امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند

وی در خصوص قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار بین هند و ایران ادامه داد: میزان سرمایه گذاری طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار ۳۷۰ میلیون دلار خواهد بود هر چند در آینده امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.

بذرپاش درباره توسعه زیرساخت‌های کریدوری و توسعه ناوگان برای حمل بیشتر کالا گفت: توسعه زیرساخت‌های کریدوری پیش از این نیز در دستور کار بوده و توسعه نرم افزارها نیز در برنامه است. بخشی از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در کشور مدیون رشد نرم افزارهای مربوط به این حوزه است. آنچه که مشخص است این است که خط کانتینری بین ایران، چین و هند در جریان است و در سال ۱۴۰۲ میزان ترانزیت این خط بیش از ۱۵۴ درصد رشد داشته است.

رشد ترانزیت این خط در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و با توسعه بندر شهید بهشتی چابهار امیدوار هستیم که شاهد رشد بیش از پیش این میزان از ترانزیت باشیم

او یادآوری کرد: رشد ترانزیت این خط در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و با توسعه بندر شهید بهشتی چابهار امیدوار هستیم که شاهد رشد بیش از پیش این میزان از ترانزیت باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع توسعه گردشگری در بندر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیل شدن به منطقه گردشگری نیز یکی از اهداف تعریف شده در بندر چابهار بود و تعریف شهرهای ساحلی که می‌توانند ظرفیت‌های مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد کند، در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

بذرپاش در ادامه با بیان اینکه تکمیل ظرفیت‌های کشتیرانی نیز به صورت جدی در دستور کار است گفت: در تلاشیم تا با مذاکرات مشترک، ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک را در دستور کار قرار دهیم که می‌تواند به صورت جدی به توسعه تجارت در این بندر و بنادر مختلف کمک کند.

تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان می‌تواند بخش ریلی را در این منطقه در خدمت ترانزیت قرار دهد که امیدواریم این خط در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد

بذرپاش ادامه داد: تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان می‌تواند بخش ریلی را در این منطقه در خدمت ترانزیت قرار دهد که امیدواریم این خط در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد.

میزان ترانزیت از بندر چابهار را به صورت جدی افزایش دهیم که رشد ۱۵۴ درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، می‌تواند گواهی بر این امر باشد

وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه بندر چابهار میزان ترانزیت از این بندر به صورت جدی افزایش پیدا کند و با وجود این که اکنون بیشتر ترانزیت کشور از بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد، برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که میزان ترانزیت از بندر چابهار را به صورت جدی افزایش دهیم که رشد ۱۵۴ درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، می‌تواند گواهی بر این امر باشد.

بذرپاش ادامه داد: این یک شروع است برای روابط بیش از پیش بین دو کشور و امیدواریم با این قرارداد شاهد توسعه روابط ایران و هند باشیم.

کد خبر: ۲۸۷٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha