۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
افزایش عرضه دام و کاهش قیمت گوشت در بازار طی هفته‌های آینده
رئیس شورای تامین دام خبر داد

افزایش عرضه دام و کاهش قیمت گوشت در بازار طی هفته‌های آینده

رئیس شورای تامین دام کشور از روند افزایش عرضه و کاهش قیمت دام زنده سبک و گوشت قرمز در هفته‌های آینده خبر داد.

به گزارش بازار، منصور پوریان با تاکید بر اینکه قیمت گوشت گوساله در بازار گوشت تاثیر بسزایی دارد، افزود: پاییز سال گذشته شرایط خوبی نداشتیم و تولید منفی بوده، اما در زمستان گذشته و از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون تولید رشد داشته است.

وی اظهار داشت: بخش اصلی بازار را گوشت گوساله تشکیل می‌دهد، به همین دلیل در تولید دام زنده گوساله مشکلات عدیده‌ای را داشتیم که وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته کمک‌های زیادی کرد به طوری که در دو مناسبت عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان مشکلی نداشتیم.

رئیس شورای تامین دام کشور اضافه کرد: اکنون مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع رسیده‌اند که تا زمانی که وضعیت تولید گوشت گوساله بهبود نیابد و به مازاد تولید نرسد وضعیت بازار گوشت کاهش محسوسی نخواهد داشت، به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا با پرواربندی‌های گوساله به صورت قوی و گسترده اجرایی شود.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تلاش کرده که استان‌هایی که تولیدشان در گوساله منفی یا کمتر است، گسترش پیدا کند. به نظر می‌رسد طی دو ماه آینده شاهد پرشدن اکثر دامداری‌ها از گوساله پروار باشیم که افزایش عرضه می‌تواند موجب کاهش بیشر قیمت‌ها شود.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: دولت سال گذشته اقدامات خوبی در بحث واردات گوشت قرمز منجمد، گرم و دام پرواری داشته است، اما امسال اجرای برنامه افزایش پروار در اکثر استان‌های کشور است که به نظر می‌رسد در بازار گوشت قرمز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

پوریان با اشاره به بهبود وضعیت جمعیت دام سبک کشور افزود: این بدان معناست که در واقع افزایش جمعیت دامی سبک احراز شده و واقعی و موجود است که امتیاز خوبی است به طوری که جمعیت دام مولد به ۴۰ میلیون راس و جمعیت دام زیر یک سال بین ۳۰ تا ۳۲ میلیون راس می‌باشد که بیشتر جمعیت دام کشتاری زیر یک سال و یک سال است.

وی تاکید کرد: همچنین زایش‌های بهاره را پیش رو داریم که وضعیت دام زنده سبک بهبود پیدا کرده است، اما وضعیت دام سنگین باید به شکلی پیش برود که شاهد پرواربندی و بیشتر فعال شدن پرواربندی‌ها و دامداری‌ها شویم که یکی از تصمیم‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید و پرواربندی است.

رئیس شورای تامین دام کشور اضافه کرد: قرار شد گوساله پای پروار در اختیار دامداران قرار بگیرد که یک حرکت خوب و مثبت بود و می‌توانیم شاهد تحریک پرواربندی در سراسر کشور در بخش گوساله باشیم، البته از لحاظ گوشت وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که گوشت‌های منجمد یک برتری نسبی نسبت به تقاضا دارد.

پوریان گفت: قیمت گوشت منجمد و فراوانی آن کاملاً ثابت است و این ثبات باعث شده که وضعیت خوبی در گوشت منجمد داشته باشیم؛ در بخش گوشت گرم هنوز با حد برتری فاصله داریم. احتمالاً در روزهای آینده با شدت عرضه زیاد گوشت شاهد پیشی گرفتن عرضه به نسبت تقاضا در بخش گرم خواهیم بود، به‌ویژه در بخش گوساله که سبب ثبات و کاهش قیمت در بخش و اکثریت اقلام گوشت گرم خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون وضعیت گوشت بسیار مناسب است و برای روزهای آینده این استمرار وجود دارد که شامل دو بخش واردات است که به صورت گرم عرضه و بخش دوم گوشت‌های منجمد که در سراسر کشور توزیع می‌شود.

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به در دام زنده، گفت: تقاضا برای خرید دام زنده پایین است و یکی از معیارها و ملاک‌ها که باعث این موضوع شده، این است که قیمت‌ها مقداری بالاست و مشتریان از آن استقبال نمی‌کنند. بیشترین استقبال از دام‌ها و گوشت با قیمت پایین است.

پوریان اضافه کرد: بر اساس برنامه قرار است، بخشی از دامی که در دست گله‌دار و دامدار است به صورت حمایتی خرید شود. اکنون گوساله پای پرواری که سال پیش وارد کشور شده، در حال رفتن به کشتارگاه‌ها است که در روزهای آینده عرضه گوشت به بازار را افزایش می‌دهد.

شیب کاهش قیمت گوشت شدت می‌گیرد/ کاهش قیمت دام زنده

وی با بیان اینکه شاهد کاهش قیمت دام زنده و گوشت قرمز گوسفندی در بازار هستیم، گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده پروار شده نقدی گوسفندی کشتاری بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان است، اما دام زنده مدت‌دار ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تومان معامله می‌شود؛ همچنین قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوساله بین ۱۹۷ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه شیب قیمت‌ها در بازار طی هفته آتی کاهشی خواهد شد، تاکید کرد: در گوشت گرم نیز شاهد شیب قیمت‌ها خواهیم شد. طی ماه‌های گذشته قیمت دام زنده به شکل غیرواقعی افزایش یافته بود.

کد خبر: ۲۸۷٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha