۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
سازمان استاندارد داخلی سازی خودروهای سنگین را متوقف کرد| چینی ها به خودروسازان داخلی چه می گویند؟
بازار گزارش می دهد؛

سازمان استاندارد داخلی سازی خودروهای سنگین را متوقف کرد| چینی ها به خودروسازان داخلی چه می گویند؟

مدیر ارشد یک شرکت تولید کننده خودروهای سنگین که نخواست نامش فاش شود به بازار گفت: سازمان ملی استاندارد با بهانه عدم رعایت استانداردهای ۸۵ گانه مانع از تولید و داخلی سازی انواع خودرو سنگین شده است.

بازار؛ گروه خودرو: تولید و واردات انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین (ون، کامیون، کامیونت و کشنده) در کشور با دخالت سازمان ملی استاندارد به سمت توقف حرکت می کند، شرکت های خودروساز و وارد کننده علیرغم ارائه مستندات خود با وزارت صمت در پیچ و خم سازمان استاندارد متوقف شدند. بسیاری از فعالان صنعت خودرو نسبت به عملکرد سازمان ملی استاندارد نقدهای دارند که اگر وزیر صمت به عنوان متولی این صنعت نسبت به آن کوتاهی داشته باشد، چالش عرضه دامن مشتریان را در بازار خواهد گرفت. تعریف و تدوین قوانین تولید خودرو باید براساس زیرساخت های صنعتی کشور باشد، ارائه ضوابطی که مناسب شرایط جوی و سوختی کشور نباشد فقط معضل عرضه برای فعالان صنعت و بازار خودرو ایجاد می کند. ارتقا استانداردها باید همگام با توسعه فناوری در صنایع خودروسازی باشد، اگر کشور چین به عنوان برترین تولید کننده خودروهای برقی در دنیا شناخته می شود، دلیل آن چشم پوشی از استانداردهای بین المللی برای تولید این محصولات است. شاید مدیران ارشد سازمان ملی استاندارد نیز باید چین را در تولید خودرو الگو قرار دهند تا پیشرفت برای خودروسازان ایجاد شود.

داخلی سازی کامیون ها متوقف می شود؟

مدیر ارشد یک شرکت تولید کننده خودروهای سنگین که نخواست نامش فاش شود با اشاره به دپو قطعات مورد نیاز ساخت کامیون و کامیونت به خبرنگار «بازار» گفت: علیرغم اینکه سال گذشته ثبت سفارش واردات برخی از قطعات خودروهای سنگین در کشور انجام شد، از زمان رسیدن این محصولات به گمرکات کشور سازمان ملی استاندارد اجازه ترخیص را نمی دهد. مدیران ارشد این سازمان مدعی هستند که قطعات وارداتی توان رعایت استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند، این در حالی است که موتور یکی از خودروهای سنگین با استاندارد آلایندگی یورو۵ به کشور رسیده است.

این مدیر شرکت خودروساز که نخواست نامش فاش شود، در خصوص ارتقا استانداردهای خودروسازی به خبرنگار «بازار» توضیح داد: ارتقا استاندارد مستلزم وجود زیرساخت های صنعتی جهت اجرا است، باتوجه به اینکه صنعت خودرو کشور در دنیا فقط با چین ارتباط دارد؛ اجرای استانداردهای تعلیقی چگونه باید انجام شود؟ آیا قطعه سازان در کشور زیرساخت های خود را برای ارتقا این موضوع فراهم کردند؟ براساس مصوبه هیئت وزیران اجرای استانداردهای تعلیقی به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور با دو سال وقفه مواجه شد، اما سازمان ملی استاندارد این مصوبه را برای اجرای استانداردها نادیده گرفته است.

مدیر ارشد یک شرکت تولید کننده خودروهای سنگین که نخواست نامش فاش شود: خودروسازان چینی به تولیدکنندگان یا واردکنندگان داخلی می گویند، شما در اروپا هستید که استانداردهای ۸۵ گانه را نیاز دارید؟ آیا خودروسازان چینی دانش و توان انتقال تکنولوژی یا حتی استانداردهای ۸۵ گانه را به صنعت خودرو کشور دارند؟

این فعال صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی براینکه چینی ها حاضر به همکاری در ارتقا استانداردهای ۸۵ گانه هستند، بیان کرد: خودروسازان چینی به تولیدکنندگان یا واردکنندگان داخلی می گویند، شما در اروپا هستید که استانداردهای ۸۵ گانه را نیاز دارید؟ آیا خودروسازان چینی دانش و توان انتقال تکنولوژی یا حتی استانداردهای ۸۵ گانه را به صنعت خودرو کشور دارند؟ علیرغم اینکه تولیدکنندگان خودرو اعتقادی به اجرای استانداردهای که برای کشور اهمیت ندارند، اما حاضر به اجرای آن هستیم؛ متاسفانه سازمان استاندارد به ما مجوز نمی دهد.

وی افزود: در کشور آمریکا که قوانین تولید و واردات خودرو بسیار سختگیرانه تر از سایر بازارهای جها تعریف شده؛ استاندارد ترمز اضطراری برای خودرو از سال ۲۰۲۹ اجباری خواهد شد، اما در کشور الزام به رعایت این استاندارد از سوی خودروسازان وجود دارد. متاسفانه بیشتر آزمایشگاه های همکار سازمان استاندارد یا حتی این سازمان دانشی نسبت به شرایط و فرآیند تست های مربوط به سیستم ترمز ندارند.

مدیر ارشد یک شرکت تولید کننده خودروهای سنگین که نخواست نامش فاش شود با اشاره به عدم هماهنگی میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد که منجربه افت تولید خودروها شده، اظهار داشت: براساس جلساتی که با وزیر صمت برگزار شده است، وعده تلفیق سازمان ملی استاندارد با وزارت صمت جهت چابکی در فرآیند تولید داده شده است. در گذشته نیز سازمان ملی استاندارد زیرمجموعه وزارت صمت محسوب می شد و اکنون نیز باید مانند گذشته این دو ارگان ادغام شوند.

سازمان استاندارد داخلی سازی خودروهای سنگین را متوقف کرد| چینی ها به خودروسازان داخلی چه می گویند؟

مدیرعامل یک شرکت واردکننده خودرو که نخواست نامش فاش شود: علیرغم اینکه برخی از ون های موجود در گمرکات کشور محصول برندهای معتبر دنیا هستند، مجوز ورود دریافت نکردند. این درحالی است که سازمان ملی استاندارد به ون های چینی که ایمنی و استانداردهای کمتری از این ون ها دارند، مجوز شماره گذاری می دهد

ون و کامیون های وارداتی کجا هستند؟

مدیرعامل یک شرکت واردکننده خودرو که نخواست نامش فاش شود، در خصوص عدم عرضه ون های وارداتی به بازار کشور به این رسانه گفت: علیرغم اینکه برخی از ون های موجود در گمرکات کشور محصول برندهای معتبر دنیا هستند، مجوز ورود دریافت نکردند. این درحالی است که سازمان ملی استاندارد به ون های چینی که ایمنی و استانداردهای کمتری از این ون ها دارند، مجوز شماره گذاری می دهد. ادعای این سازمان برای شماره گذاری ون ها دریافت مدارک ایمارک است، متاسفانه جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور سبب شده که شرکت های خارجی حاضر به ارائه مدارک ایمارک به شرکت های داخلی نباشند.

این فعال بازار خودرو که نخواست نامش منتشر شود، در خصوص عدم شماره گذاری برخی از کامیون ها و مینی بوس های وارداتی به کشور، بیان کرد: سازمان استاندارد خواستار رعایت استانداردهای ۸۵ گانه برای محصولات وارداتی است، بیشتر خودروهای وارداتی به دلیل بازارهدف معمولا تمام استانداردها را رعایت نمی کنند، این مساله منجربه افزایش تقاضا انباشت در بازار و آشفتگی می شود.

وی افرود: در ماه های پایانی سال گذشته مدیران ارشد سازمان ملی استاندارد اقدام به اعلام درخواست ایمارک از محصولات وارداتی کردند، این درحالی است که بیشتر ون های وارد شده به کشور متعلق به پیش از اعلام این درخواست بود.

کد خبر: ۲۸۶٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • روضه رضوان IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      1 0
      *|- روضه رضوان -|* اگراستانداردهای 85 گانه خودش بر اساس استاندارد و منطق تدوین میشد که نیازی به اضافه کردن 35 آیتم جدید نبود، پس این جنگ روانی وفشارسازمان استاندارد نه تنها باعث بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی نمی شود،بلکه علاوه بر ایجاد نارضایتی مشتریان خودروهای داخلی، منجر به افزایش قیمت محصولات می گردد. لطفا یکی به داد مشتریان برسد که از اول سال تا الان نزدیک به دوماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» میگذرد همه منتظر تایید خودروهایی هستند که تا دقایق قبل از سال جدید مجوز استاندارد داشتند. انگاری جهش تولید را با جهش آیتم های استاندارد اشتباه گرفتن... به امید داشتن یک سازمان استاندارد، " استاندارد"