۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
«ضایعات گندم» سرمایه ای که از بین می رود | عقب ماندگی از فناوری
بازار بررسی کرد؛

«ضایعات گندم» سرمایه ای که از بین می رود | عقب ماندگی از فناوری

گرگان- هرساله بخشی از گندم در زمان برداشت به دلیل فرسودگی کمباین ها و همچنین عدم حمل و نقل اصولی از مزرعه تا کارخانه تبدیل به ضایعات می شود که به معنی هدر رفت منابع ملی از جمله آب و خاک است.

بازار: گروه استان ها؛ هر ساله با نزدیک شدن فصل برداشت گندم، یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان استفاده از کمباینی است که کمترین هدر رفت را داشته باشد، ریزش کمباین ها به دلیل تنظیم نبودن آن و عدم تجهیز این ماشین آلات و همچنین فقدان کمباین های که با فناورری روز دنیا ساخته شده باشند، یکی از دلایل ایجاد ضایعات گندم در زمان برداشت است.

کارشناسان ضایعات گندم در فصل برداشت را بین پنج تا ۱۰ درصد پیش بینی می کنند که با توجه به برداشت ۱۳ میلیون تن گندم در سطح کشور، هدر رفت آن چیزی در حدود یک میلیون تن خواهد بود که متاسفانه رقم بسیار زیادی است. این خسارت، هدر رفت سرمایه های ملی از جمله آب و خاک را در پی خواهد داشت.

باتوجه به نبود زمین و عدم گسترش سطح زمین‌های کشاورزی، دولت برای پایداری امنیت غذایی باید به دنبال افزایش راندمان تولید در واحد سطح باشد تا ضایعات را به حداقل برساند. نخستین راهبرد از مجموعه اقدامات حوزه کاهش ضایعات، سرمایه‌گذاری در برداشت گندم است که تاکنون کارهای پژوهشی و اجرایی در این زمینه انجام شده اما نیاز به تداوم این کار وجود دارد.

نظارتی بر کمباین در حین برداشت وجود ندارد

یک کشاورز گلستانی در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص هدر رفت گندم در زمان برداشت گفت: تمامی کمباین های استان دارای معاینه فنی هستند مگر مواردی که مدارک ندارند و نمی خواهند از سوخت استفاده کنند.

کشاورز گلستانی: فرسودگی کمباین ها مشکل بزرگ است

ابراهیم سعیدی نیا با اشاره به اینکه بازدید از همه کمباین ها انجام می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه این بازدید در حین کار رخ نمی دهد زیرا علاوه بر وسیله، عامل انسانی و یا همان کاربر کمباین نیز می تواند در هدر رفت گندم دخیل باشد. متاسفانه هر چه کمباین قدیمی تر باید هدر رفت گندم و دیگر محصولات بیشتر خواهد بود چرا که از استاندارد لازم برخوردار نیست.

این کشاورز با بیان اینکه راننده باید شاخک ها و پروانه های کمباین را با استاندارد لازم تنظیم کند، یادآور شد: در استان ما عوامل انسانی و ماشین آلات بین پنج تا هشت درصد باعث به وجود آمدن ضایعات در زمان برداشت گندم می شوند. یکی از دلایل اصلی هدر رفت گندم فرسودگی کمباین است، مدل کمباین های موجود اکثرا بین سال های ۵۷ تا ۷۲ بوده، هر چند برخی کمباین های جدید نیز وارد کار شدند که شرایط آنها بهتر است.

«ضایعات گندم» سرمایه ای که از بین می رود | عقب ماندگی از فناوری

فناوری نداریم!

ضایعات بخش کشاورزی یکی از چالش‌های بزرگ در کشور به شمار می رود که سرمایه‌گذاری در مدیریت آن، کمک به امنیت غذایی محسوب می‌شود. مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گلستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: به دلیل گرانی تکنولوژی روز دنیا نتوانسته ایم هماهنگ با برخی کشورهای توسعه یافته در حوزه ماشین آلات کشاورزی پیشرفت کنیم.

علیقلی ایمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضایعات کمباین ها زیاد است اما جهاد کشاورزی با اجرای طرح معاینه فنی برای همه آنها شرایطی فراهم کرده تا جلوی بخشی از ضایعات گرفته شود. با همه این تلاش ها از آنجایی که از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم، بخشی از هدر رفت ها اجتناب ناپذیر و متاسفانه درصد ضایعات گندم از نورم جهانی بالاتر است.

رییس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان: برای جلوگیری از هدر رفت محصولات در زمان برداشت کلاس های آموزشی برای کمباین داران و کشاورزان برگزار شد

وی ادامه داد: برخی از ماشین آلات جدید ضایعات کمتری دارند اما به طور کلی در ریزش گندم بیش از پنج درصد ضایعات داریم و علاوه بر آن درصدی از ریزش هم در حمل و نقل بار رخ می دهد. کشاورزان در زمان برداشت باید دقت کافی داشته باشند و از ماشین آلاتی استفاده کنند که معاینه فنی دارد و همچنین زمانی به برداشت گندم اقدام کنند که رطوبت هوا کم باشد تا دچار کمترین میزان تلفات باشند.

تلفات برداشت گندم در دنیا یک درصد است

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران بیان کرد: تلفات برداشت در دنیا یک درصد است اما درصد تلفات در کشور ما به دلیل تحریم و عدم بهره مندی از تکنولوژی روز، یک خسران در بخش کشاورزی محسوب می شود که البته این مساله در برداشت کلزا به دلیل اینکه ماشین آلات مخصوص آن در کشور وجود ندارد، بیش از گندم است. اگر حاکمیت میزان ریزش و تلفات گندم در زمان برداشت در کل کشور را حساب کند، می تواند سالانه کمباین های استاندارد زیادی را از محل همین ریزش ها تهیه و با قیمت مناسب و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهد.

ایمانی بیان کرد: تلفات پنج درصدی در زمان برداشت و همچنین تلفات پنج درصدی در زمان حمل و نقل در مجموع ۱۰ درصد خسارت به کشاورز تحمیل می کند لذا با توجه به میانگین برداشت در کل کشور که حدود ۱۳ میلیون تن است، شاهد تلفات یک میلیون تنی در برداشت این محصول هستیم که رقم بالایی به حساب می آید که قطعا استفاده از تکنولوژی روز دنیا از بروز این ضرر و زیان پیشگیری خواهد کرد.

بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل برداشت و نگهداری نادرست از بین می روند، بنابراین برای توسعه بهره وری در تولید محصولات کشاورزی دولت باید با ترسیم برنامه ریزی های آموزشی و تخصصی، نیروهای انسانی را به سمت ابزارهای نوین کشاورزی در زمینه تولید، کاشت و برداشت محصولات کشاورزی هدایت کند.

«ضایعات گندم» سرمایه ای که از بین می رود | عقب ماندگی از فناوری

نگرانی در خصوص برداشت به موقع گندم وجود ندارد

رییس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه یک ششم کمباین های کشور در گلستان هستند لذا نگرانی در خصوص برداشت به موقع عملیات زراعی نداریم. حدود ۱۰ هزار دستگاه کمباین برای برداشت محصولات در گلستان وجود دارد که در حال حاضر پروسه معاینه فنی این اداوات کامل شده و برای برداشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو، کلزا و دیگر محصولات آمادگی کامل داریم.

رییس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان: اگر کمباینی معاینه فنی دریافت نکند سوخت به آن تعلق نمی گیرد

مریم برزنونی با بیان اینکه هماهنگی لازم برای تامین سوخت این ماشین آلات با شرکت پخش فرآورده های نفتی انجام شده و همچنین برای جابه جایی محصولات با شبکه حمل و نقل استان هماهنگی لازم انجام شده تا کمترین تلفات محصول را بین جاده ها داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با هماهنگی پلیس راهور توصیه می شود حتما بر روی محصولات کاور کشیده شود تا در اثر باد تلفات جاده ای نداشته باشیم.

جلوگیری از هدر رفت

رییس اداره فناوری های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: برای جلوگیری از هدر رفت محصولات در زمان برداشت کلاس های آموزشی برای کمباین داران و کشاورزان از اول اسفند ماه شروع کردیم و آماده ایم با کمترین ضایعات پروسه برداشت محصولات را در گلستان داشته باشیم.

برزنونی با اشاره به اینکه عمر مفید کمباین در ایران ۱۳ سال است، گفت: در خصوص کمباین نمی توانیم عمر مفید کارکرد قائل شویم چون هر ساله به طور کامل بازسازی و با معاینه فنی قطعات آنها بروز می شود. با توجه به اینکه یک ششم کمباین های کشور در گلستان هستند لذا نگرانی در خصوص برداشت به موقع عملیات زراعی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه اگر کمباینی معاینه فنی دریافت نکند سوخت به آن تعلق نمی گیرد، تصریح کرد: انجام معاینه فنی کمباین داران برای این است که قطعات کهنه آنها تعویض شده تا زمان برداشت کمترین تلفات محصول را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار بازار، آنچه مسلم است به دلیل فرسودگی ماشین آلات در فصل برداشت بخشی از گندم، جو و دیگر محصولات به ضایعات تبدیل می شوند که دولت می تواند با برنامه ریزی مناسب این سرمایه ملی را که همه ساله به هدر می رود به چرخه تولید برگرداند تا علاوه بر کمک به معیشت کشاورزان شرایط بهتری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور در حفظ امنیت غذایی و پایداری آن رقم بخورد.

کد خبر: ۲۸۶٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha