۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
مانع تراشی پخش کننده‌های صنعت «رنگ و رزین» | تازه کارها با دیواری از مشکلات روبرو هستند
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

مانع تراشی پخش کننده‌های صنعت «رنگ و رزین» | تازه کارها با دیواری از مشکلات روبرو هستند

کرج- تولید کنندگان رنگ و رزین عقیده دارند صنعتی که در آن فعالیت دارند با دیوار بلندی از مشکلات روبرو است که پخش کنندگان رنگ و زرین تنها بخشی از آن هستند.

معصومه آموده، بازار: توزیع و فروش محصول یکی از دغدغه های تولیدکنندگان استان البرز به شمار می آیند. فعالان این حوزه عقیده دارند که در صنعت رنگ و رزین کشور برخی از برند ها قدمت زیادی دارند و برای خود اسم و رسمی به هم زدند و در این میان پخش کننده های صنعت رنگ و رزین فقط با شرکت هایی قرارداد می بندند که قدمت دارند و حاضر نیستند با تولید کننده هایی تازه نفس هستند و یک دهه قدمت دارند همکاری کنند.

مصطفی افسر مدیرعامل آتی فام پایدار از تولیدکنندها تازه نفس صنعت رنگ و رزین در شهرک صنعتی اشتهارد است که فعالیت خود را از سال ۹۴ شروع کرده گواهینامه و استانداردهای لازم را هم کسب کرده است اما وی عقیده دارد که کماکان شرکت های پخش با این دست شرکت های تازه نفس همراهی ندارند. با وی گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

* مجموعه شما در این سال ها، در خصوص توزیع و فروش محصولات خود با چه چالش هایی مواجه شده است؟

برخی شرکت ها معروف شدند و فعالیت خوبی دارند. پخش کننده های رنگ در مورد همکاری با ما از خود تمایلی نشان نداده و در پاسخ به همکاری با ما اعلام می کنند که با کارخانه های برند کار می کنند. این درحالی است که ما استانداردهای لازم را کسب کردیم اما این پخش کننده ها به سمت ما نیامدند و برای خود مافیا تشکیل داده و در رنگ‌های ساختمانی فقط از برندهای خاصی استفاده می کنند.

در شهرک صنعتی اشتهارد اصلاً از ما تولید کنندگان حمایت نمی کنند چرا که یک روز برق قطع می شود و یک روز گاز

* تولید کننده های رنگ برای رنگ های صنعتی نام برند خود را AVL(وندور لیست) ثبت کنند، آیا شما تاکنون توانسته اید برند خود را در وندورلیست رنگ های صنعتی ثبت کنید؟

برخی شرکت ها در گذشته AVL (وندور لیست فهرستی از تامین کنندگان معتبر پذیرفته شده بر اساس معیار های هر سازمان برای تامین کالا است) را کسب کردند اما به تولید کنندهای جدید اجازه ورود به AVLرا نمی دهند. در AVL از ۱۰ شرکت نام می برند و از تولید کننده های نوپا غافل می شوند. ما با پخش کننده های رنگ که به مافیا تبدیل شده اند و همچنین با این وندور لیست گذاشتن ها نمی توانیم کار کنیم. با وجود اینکه ما از هشت الی نه سال قدمت برخوداریم و قیمت های مناسب را ارائه می دهیم نمی توانیم با از خیلی از جاهای بازار رقابت کنیم.

* آیا سازمان ها و ارگان ها به شما کمک می کنند تا با آن ها رقابت کنید؟

ما با صنایع، نامه نگاری کردیم حتی با جود اینکه اکنون جز آزمایشگاه های همکار محسوب می شویم با توجه به این موارد بازار به ما اجازه ورود نمی دهد.

* مواد اولیه صنعت رنگسازی در انحصار صنایع پتروشیمی قرار دارد، شما برای تهیه این مواد با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

مواد اولیه را از پتروشیمی تهیه و از بورس خریداری می کنیم که بورس کالا را سهمیه بندی، و پول خود را به صورت نقدی می گیرد اما کالا را با تاخیر تحویل می دهد.

مانع تراشی پخش کننده‌های صنعت «رنگ و رزین» | تازه کارها با دیواری از مشکلات روبرو هستند

* قیمت مواد اولیه در بورس چگونه است؟

قیمت ها دربورس بر اثر رقابت تعیین می شود و با کاهش و افزایش نرخ دلار، قیمت مواد اولیه نوسان پیدا می کند. برای مثال قیمت زایلن (xylene) چند وقت پیش با قیمت ۳۸ هزار تومان عرضه شد اما الان با قیمت ۴۰ تومان عرضه می شود.

* آیا با تغییر قیمت پتروشیمی شما می توانید قیمت نهایی کالا را تغییر داده و آن را عرضه کنید؟

ما به دلیل اینکه برای مشتریان خود پیش فاکتور صادر می کنیم اگر قیمت ها دچار نوسان شود ما قیمت نهایی کالا را با سود کمی به دست مشریان می رسانیم و در نتیجه ضرر می کنیم.

* در بالا به تاخیر ارسال کالا از بورس اشاره کردید، اگر مواد اولیه با تاخیر به دست شما برسد شما آن را چگونه تهیه می کنید؟

ما تولید کننده هستیم و اگر مواد اولیه به موقع به دست ما نرسد یا با تاخیر ارسال شوند به ناچار مواد اولیه را با قیمت گرانتر از بازار باید تهیه کنیم.

* بخشنامه ممنوعیت ورود کالای مشابهه تولید داخلی چه تاثیری بر تولید خواهد گذاشت؟

من تاکنون بخشنامه را مطالعه کردم تا از محصولات ممنوع شده با خبر شوم اما اگر در کشور، تعدادرقیب افزایش یابد و ایرانی ها تولید را افزایش و محصول خود را با قیمت مناسب ارائه دهند خیلی بهتر است چرا که مواد اولیه را در داخل کشور می توان تهیه کرد.

اما محصول داخلی با کیفیت ارائه نشود ما از نمونه خارجی آن استفاده می کنیم به سبب اینکه ما در تولید از مواد اولیه استفاده می کنیم نمی توانیم برای آزمون و خطای آن زمان نگذاریم

* به نظر شما چه تکنولوژی و فناوری باید در صنعت رنگ ورزین کشور گنجانده شود؟

محصولات بسیار زیادی وجود دارند که نتوانستیم فرآیند تولید آن را به علم روز ارتقاء دهیم برای مثال رزین های پلی اورتان بر پای آب در بازار عرضه شده و تولید کننده ها، پایه حلال را حذف و پایه آب را جایگزین می کننداما این هنوز در ایران جای نیافتاده است. البته رنگ اکریلیک بر پایه آب وجود دارد اما هم چنان رنگ هایی که جایگزین رنگ های اپوکسی شوند، عرضه نشده اند.

* آیا تاکنون دانشگاه های استان با شما در خصوص فناوری صنعت رنگ و رزین همکاری کردند یا مجموعه شما با دانشگاه های استان در این زمینه همکاری کرده است؟

خیر. تاکنون همکاری انجام نشده است.

شرکت های حمل و نقل متاسفانه خدمات زیادی به تولید کننده ارائه نمی دهند

* حمل و نقل عمومی استان البرز را در مورد رفت و آمد به شهرک های صنعتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرکت های حمل و نقل متاسفانه خدمات زیادی به تولید کننده ارائه نمی دهند. برای نمونه اتوبوس یا خطی نیست که افراد را از شهر اشتهارد تا شهرک صنعتی اشتهاد برساند و این باعث می شود تا هم کارکنان اذیت شوند و هم ما برای رفت و آمد آن ها سرویس بگذاریم.

* آیا از امکانات خدماتی شهرک صنعتی اشتهارد راضی هستید؟

در شهرک صنعتی اشتهارد اصلاً از ما تولید کنندگان حمایت نمی کنند چرا که یک روز برق قطع می شود و یک روز گاز و روز دیگر آب را قطع می‌کنند اما از شارژ می گیرند و حمایتی نمی کنند.

* این هزینه‌های شارژ شامل چه مواردی می شود؟

هرماه از ما هزینه ای با عنوان آبونمان شهرک دریافت می کنند اما خیابان بندی و آسفالت شهرک افتضاح و پر از دست‌اندازاست و اصلا رسیدگی نمی شود. این درحالی است که وقتی سالانه از ما شارژ دریافت می کنند خرابی ها را درست کنند اما این اتفاق رخ نمی دهد.

کد خبر: ۲۸۶٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha