۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
ابهام در سرنوشت نهال کاری های منابع طبیعی گلستان| سرمایه‌ای که از بین می‌رود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ابهام در سرنوشت نهال کاری های منابع طبیعی گلستان| سرمایه‌ای که از بین می‌رود

گرگان- طبق شواهد موجود نهال های غرس شده در طرح کاشت یک میلیارد درخت با مشکل زنده مانی و مراقبت مواجه هستند و امید چندانی به سرپا ماندن اکثر این نهال ها و تبدیل آنها به درخت نیست.

بازار: گروه استان‌ها؛ طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در اواخر سال ۱۴۰۱ به پیشنهاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مطرح و از آذر ماه سال ۱۴۰۲ شروع شد. قرار شده طی چهار سال به تعداد یک میلیارد درخت یعنی هر سال ۲۵۰ میلیون درخت در کل کشور غرس شود.

مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر هر ایرانی سه نهال بکارد برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال در طول چهار سال محقق می‌شود» با توجه به اینکه ۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور فاقد پوشش گیاهی است لذا برای جلوگیری از بیابانی شدن و تغییرات اقلیمی نیاز به اجرای این طرح مشاهده می‌ شود. از اهداف این طرح می‌توان به احیای جنگل‌ها، ایجاد فضای سبز شهری، جلوگیری از تغییر اقلیم، توسعه زراعت جهت تامین نیاز چوبی کشور و کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد. در یک سال گذشته که این طرح در دست اجرا قرار گرفت سازمان منابع طبیعی استان گلستان اقداماتی در این راستا انجام داده است.

نهال های کشت شده نیاز به مراقب دارند تا درصد زنده مانی آنها افزایش یابد اما آنچه از شواهد بر می آید این است که مراقبت از این نهال ها جز در مورد زراعت چوب که با منفعت اقتصادی همراه است با چالش روبرو بوده، به همین واسطه خبرنگار بازار برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه گفت‌وگویی را با رسول مقسم رییس اداره جنگل‌کاری، پارکها و تفرجگاه‌های جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ترتیب دادیم. مقسم معتقد است در حال حاضر ۹۵ درصد نهال ها شاداب هستند و ارزیابی زنده ماندن نهال ها پس از تابستان انجام می شود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

* با توجه به طرح کاشت سالیانه ۲۵۰ میلیون درخت در ایران سهم گلستان از این طرح چه تعداد درخت است؟

در راستای این طرح با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر کاشت سه اصله درخت توسط هر ایرانی و ابلاغ ریاست جمهوری به سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مراتع و جنگل های کشور، گلستان نیز در این طرح مشارکت دارد که سهم این استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله در بخش تولید و پنج میلیون اصله در بخش کاشت است. این طرح در چهار قالب فضای سبز، زراعت چوب، جنگل کاری و احیا عرصه‌های مرتعی و بیابانی به استان گلستان ابلاغ شد.

در بخش نگهداری، با توجه به قرارداد یک ساله، عملیات وجین و سله شکنی برای پیمانکار تعریف شد

* با گذشت یک سال از اجرای این طرح در کشور، اکنون گلستان در چه جایگاهی قرار دارد؟

اداره کل منابع طبیعی استان گلستان در بخش جنگلکاری طی چهار فقره درختکاری، پیمانکار نهالکاری در ۵۷ هکتار از اراضی شهرستان رامیان، ۳۰ هکتار در شهرستان گالیکش، ۲۰۰ هکتار در مینودشت و ۱۰۰ هکتار در مراوه تپه شناسایی و قرارداد تنظیم و کار آغاز شد که اسفند ماه در مجموع ۳۸۷ هکتار از گونه‌های بلوط، داغداغان، ون، سرو و کاج در این مناطق نهال کاری شد.

* برای جلوگیری از خشک شدن و نابودی این نهال‌ها چه اقداماتی انجام می شود؟

در بخش نگهداری، با توجه به قرارداد یک ساله، عملیات وجین و سله شکنی برای پیمانکار تعریف شد و در فصل تابستان با توجه به گرمی هوا طی سه عملیات، اقدام به آبیاری نهال ها کردیم؛ باتوجه به بارش‌های اسفند و فروردین ماه نهال‌ها بسیار شاداب هستند. گاه ورود دام و بعضی فعل و انفعالات باعث از بین رفتن نهال ها می شود که امسال اقدام به حصارکشی و استقرار نیروی حفاظتی در منطقه قلعه قافه کردیم و این اقدام در زنده ماندن نهال‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد نهال‌ها زنده مانی دارند و سرسبز هستند.

ابهام در سرنوشت نهال کاری های منابع طبیعی گلستان| سرمایه‌ای که از بین می‌رود

* در مورد پروژه فضای سبز پیشرفت کار به چه شکل بوده است؟

در بحث فضای سبز و توسعه آن، نهال‌های سازگار شناسایی شده‌ را در اختیار افراد، دستگاه‌ها و ادارات قرار می‌دهیم؛ این نهال‌ها به دستگاه ها و ادارات تحویل داده می شوند، متولی دارند و به طور مرتب آبیاری می‌شوند؛ این اقدام احتمال زنده ماندن آنها را افزایش می دهد و باعث سرسبزی منطقه، شهر یا روستا می‌شود.

* زراعت چوب که یکی از اهداف این طرح است در چه مرحله ای قرار دارد؟

پروژه بعدی پروژه زراعت چوب است که از نکات بسیار مهم این پروژه تامین نیاز چوبی کشور بوده. نهال‌های صنوبر و اکالیپتوس را در برای این طرح در نظر گرفتیم و آنها را در اختیار افراد قرار دادیم که خود متقاضیان عرصه را برای کاشت و پرورش نهال ها آماده می‌کنند. با توجه به اینکه در سال‌های آینده این نهال‌ها به بهره‌برداری می‌رسند و دارای منافع اقتصادی هستند، اتفاق خوب در این پروژه نگهداری و مراقبتی است که به این واسطه رخ می دهد. با توجه به نظارت‌های دقیقی که انجام می‌شود احتمال زنده ماندن این نهال‌ها بسیار بالاست.

* آیا نظارتی بر اجرای این طرح صورت می‌گیرد؟ چگونه و به چه شکل؟

اتفاق خوب دیگری که امسال افتاد این است که تمام این فعل و انفعالات یعنی تولید، انتقال و کاشت در سامانه‌ای به اسم «ساتک» بارگذاری می‌شود و جزئی ترین اطلاعات به صورت آنلاین رصد می‌شود؛ با توجه به نقشه های موجود به راحتی بر این طرح نظارت شده و به صورت هفتگی آمارها به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ارسال می‌ شود؛ این موضوع در سراسر کشور اتفاق افتاده است و آمار دقیق را می توان تجزیه و تحلیل کرد.در سال جاری با توجه به تفاهم‌نامه‌های مشترک با بسیج سازندگی، هلال احمر و یگان ویژه نهال کاری‌های مشترکی انجام شد که بسیار به این طرح کمک کرد.

ابهام در سرنوشت نهال کاری های منابع طبیعی گلستان| سرمایه‌ای که از بین می‌رود

* برای نهالکاری ساحل‌های گلستان چه برنامه‌ای دارید؟

با تاکید ریاست منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، برنامه ریزی برای نهال کاری اراضی ساحلی در دست اقدام است؛ باتوجه به سواحلی که در شهرستان‌های گمیشان، بندر ترکمن و بندر گز وجود دارد، ۵۳۲ هکتار از این اراضی شناسایی شده که باید طی چهار سال نهالکاری شود. این اقدام آغاز و اکنون هشت هکتار از سواحل استان درختکاری شده است. کارهای مقدماتی دو پروژه ۱۴۳ هکتاری زراعت چوب در بندرگز و ۵۰ هکتاری در بندر ترکمن انجام شده که در سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود.

اینکه چه تعداد نهال خشک می شود، بعد از تابستان مشخص خواهد شد؛ نهال برای نجات پیدا کردن باید تابستان را سپری کند

* نقش مردم در اجرای این طرح چیست؟

یک هزار و ۳۱۰ تفاهم‌نامه شهرستانی و ۱۸ تفاهم نامه استانی با دستگاه‌ها منعقد شده است. اتفاق خوب دیگر که در این طرح رقم خورد، تبدیل ۳۵ مدرسه در سطح استان به نهالستان است که در این مدارس نهال تولید و کاشت انجام می‌شود. با توجه به اینکه این طرح با عنوان «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت» نام گذاری شده، وظیفه ما و همه مردم کمک به سرسبز و شاداب ماندن نهال ها است.

* آیا پیش بینی از آمار خسارت این طرح دارید؟

اینکه چه تعداد نهال خشک می شود، بعد از تابستان مشخص خواهد شد؛ نهال برای نجات پیدا کردن باید تابستان را سپری کند که این وظیفه ماست و وظیفه مردم و آنهایی که کاشت را انجام دادند، وجین و آبیاری نهال ها خواهد بود.

کد خبر: ۲۸۶٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha