۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
لزوم طراحی زنجیره ارزش برای هر محصول کشاورزی در گلستان| صرفا کم آب‌بر بودن کافی نیست 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

لزوم طراحی زنجیره ارزش برای هر محصول کشاورزی در گلستان| صرفا کم آب‌بر بودن کافی نیست 

گرگان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: باید زنجیره ارزش را برای هر محصول به درستی طراحی کنیم تا کاشت آن به صرفه باشد زیرا صرفا کم آب بری یک محصول برای کاشت آن مد نظر قرار نمی گیرد.

به گزارش بازار، محمد برزعلی در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه که در گرگان برگزار شد، با اشاره به تغییر اقلیمی در دنیا، اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده در سال ۲۰۴۰ تا ۲۰۶۹ دمای هوا حداقل ۲/۲ تا ۲/۸ درجه سانتیگراد در دنیا افزایش می یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: این افزایش دما بر تولید گندم و برنج تاثیر می گذارد و طبق آمارها، تولید گندم ۱۲ تا ۱۴درصد و تولید برنج ۱۵ تا ۱۷ درصد در دنیا کاهش می یابد.

برزعلی بیان کرد: در سه ماه انتهایی سال گذشته ۲/۲ درجه سانتیگراد دمای هوا افزایش پیدا کرد که به همین دلیل زمان برداشت محصولات نزدیک‌تر شد.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی فصل برداشت باید نسبت به تامین انبارهای خالی، معاینه فنی کمباین‌ها و تامین کارگر به اندازه موردنیاز و آمادگی نرم‌افزارهای ثبت میزان تدبیر شود.

خسارت ناشی از زنگ زرد کاهش یافت

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اپیدمی بیماری زنگ زرد در مزارع گندم، گفت: با اقدامات پیشگیرانه میزان خسارت ناشی از این بیماری از بالای ۳۰ درصد به زیر دو درصد کاهش یافت.

برزعلی با اشاره به اجرای طرح الگوی کاشت محصولات کم آب بر در گلستان، بیان کرد: در دو فصل زراعی گذشته ۶۹ هزار هکتار برنج کشت شده بود اما در فصل زراعی سال گذشته این مساحت به ۴۹ هزار هکتار کاهش یافت.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان ضمن بیان اینکه صرفا کم آب بری یک محصول برای کاشت آن مد نظر قرار نمی گیرد، افزود: بایستی زنجیره ارزش برای هر محصول به درستی طراحی شود تا کاشت آن به صرفه باشد.

وی اظهارکرد: برای اجرای طرح کاشت محصولات کم آب بر باید از صنایع تبدیلی استفاده کنیم که دایر کردن آنها هم نیاز به تسهیلات دارند.

کد خبر: ۲۸۴٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha