۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱
«سورگوم» به جای «ذرت علوفه ای»؛ جایگزینی محصولات راهی برای افزایش بهره وری از آب 
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان تاکید کرد؛

«سورگوم» به جای «ذرت علوفه ای»؛ جایگزینی محصولات راهی برای افزایش بهره وری از آب 

گرگان- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان گفت: با در نظر گرفتن خشکسالی که با آن روبرو هستیم تنها با جایگزینی محصولات می توانیم شاهد افزایش بهره وری درست از آب باشیم.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا صابری ظهر یکشنبه در همایش توسعه کشت محصولات کم‌آب بر در راستای الگوی کشت با محوریت پنبه که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: الگوی کشت یکی از رویه‌های کلان ما بوده تا به واسطه آن بتوان پتانسیل و ظرفیت اقلیم هر منطقه را استفاده کرد و در اراضی تحت کشت تنوع بخشی داشت.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان افزود: یک رویکرد کلان برای بهره‌برداری از آب در بخش کشاورزی، استفاده از نزولات آسمانی است که در همین راستا کشت یک سری از محصولات را از فصل تابستان به فصل پاییز سوق داده ایم و رویکرد دیگر این است که از محصولاتی استفاده شود که ضریب تبدیل خوبی دارند.

وی ادامه داد: تولید یک کیلو گرم ماده خشک گیاه سورگوم ۳۱۳ لیتر آب مصرف می‌کند و این محصول مقاوم به شوری آب است، این در حالی است که گندم در فصل پاییز و زمستان کشت می‌شود و تولید یک کیلو ماده خشک گندم ۴۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن خشکسالی که با آن روبرو هستیم تنها با جایگزینی محصولات می توانیم شاهد افزایش بهره وری درست از آب باشیم.

تمام ارقام مرکز تحقیقات مقاوم به تنش‌های محیطی هستند

صابری اظهار کرد: تمامی ارقامی که در مرکز تحقیقات ارائه می شود مقاوم به تنش‌های محیطی هستند و دوره رشد کوتاهی دارند، ضمن اینکه در شرایط سخت و دشوار دوره رشد را به سرعت سپری می‌کنند.

وی با تاکید به اینکه در ایجاد تنوع محصولات زراعی باید به تمام عوامل موثر توجه کرد، گفت: این عوامل شامل، تجربه و سلیقه کشاورز، محدودیت‌های اقلیمی، محدودیت‌های تکنولوژیک، وجود منابع جانبی، حمایت‌های دولت، تناوب علمی و مسائل اقتصادی و رغبت کشاورز به کشت است.

صابری در رابطه با ذرت علوفه ای گفت: با توجه به هزینه تولید و مصرف بالای آب ذرت علوفه‌ای که سلطان گیاهان علوفه‌ای نام گرفته است، می‌توانیم محصولات جایگزین مثل سورگوم علوفه‌ای را با همان کیفیت کشت کنیم.

وی اضافه کرد: محصول جایگزین بعدی کوشیا است که هم میزان پروتئین و قابلیت هضم بالایی دارد و هم می توان از این گیاه روغن استخراج کرد.

کد خبر: ۲۸۴٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha