۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
روستاهای ایلام در انتظار طرح جهاد آبرسانی| ۲۱۰ روستا از آب آشامیدنی برخوردار می شوند
بازار گزارش می دهد؛

روستاهای ایلام در انتظار طرح جهاد آبرسانی| ۲۱۰ روستا از آب آشامیدنی برخوردار می شوند

ایلام- یکی از چالش بزرگ طی سال های گذشته در استان ایلام بحث آبرسانی به روستاها است، برای حل این مشکل طرح جهاد آبرسانی به ۲۱۰ روستای استان در حال انجام است.

بازار؛ گروه استان ها: سالهاست که استان ایلام با پدیده‌ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این امر نه تنها خسارات زیادی به بخشهای مختلف این استان وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین آب شرب سالم و بهداشتی مواجه کرده است.

لازم به ذکر است، خشکسالی در چند سال اخیر به گونه ای کمر همت به تاراج روستاهای استان ایلام بسته است که بارش‌های دو سال اخیر هم نتوانست مرهمی بر این بحران باشد.

به گفته برخی کارشناسان، کم آبی در روستاها در آینده ای نه چندان دور منجر به از بین رفتن دشت‌های سیلابی و تالاب‌ها، آسیب به محیط زیست، کاهش تولیدات کشاورزی، مهاجرت، کم شدن تنوع گیاهی، کاهش تولیدات دامی و حساس شدن دام ها به انواع بیماری ها خواهد شد.

کمبود آب آشامیدنی در روستاهای ایلام

عزت نوری یکی از روستائیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با وجود قرار داشتن در فصل بهار، بسیاری از روستاهای استان ایلام از داشتن آب آشامیدنی مناسب بی بهره هستند و به همین علت در هر کوچه و محله‌ای تانکرهای آبی دیده می‌شوند که مردمانی ظرف به دست در صف انتظار بسر می‌برند، این در حالی است که آب داخل تانکرها هم کیفیت مناسبی ندارند.

وی افزود: گرچه آبرسانی سیار آن هم با مشکلات ریز و درشت بسیار انجام شد، اما منبع پایداری برای تأمین آب شرب در اکثر روستاهای ایلام وجود ندارد که همین امر رفته رفته موجب می شود کشاورزی و دامداری اهالی روستا آسیب جدی و جبران ناپذیری ببینند.

کم شدن میزان آب های زیرزمینی

مجید صفری یکی دیگر از روستائیان به خبرنگار بازار گفت: به سبب کم شدن ضخامت سفره‌های آب زیرزمینی و کوهستانی بودن منطقه، اکثر روستاهای این استان مدت هاست دچار خشکسالی و کمبود منابع آبی شده‌اند.

روستاهای ایلام در انتظار طرح جهاد آبرسانی| ۲۱۰ روستا از آب آشامیدنی برخوردار می شوند

وی افزود: این مشکلات علاوه بر اینکه دامن کشاورزی را به شدت گرفته و عملاً یک تهدید بزرگ در این راه به حساب می‌آید، به حوزه شرب مردم نیز وارد و به یک مشکل جدی تبدیل شده است.

لزوم اخذ تدابیری اساسی جهت رفع بحران کم آبی در روستاها

منیره معصومی کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استقرار جمعیت روستایی کشور در مناطق محل سکونتشان بسیار حائز اهمیت بوده و این در حالی است که طی سالهای اخیر با وقوع خشکسالی های پی در پی و ادامه دار، مشکلات عمده ای در تامین آب شرب روستاها ایجاد شده است.

وی افزود: نقش بی بدیل جمعیت روستایی کشور در تولید و تامین نیازهای استراتژیک و حیاتی کشور، پایداری، استقرار و صیانت مرزها، عدم مهاجرت بی رویه و رشد لجام گسیخته حاشیه نشینی در شهرها و عوامل دیگری از این دست، لزوم اتخاذ تدابیر و انجام برنامه ریزی های کلان برای تامین زیرساختهای اولیه روستاییان به ویژه تامین آب شرب را بیش از پیش افزایش داده است.

کاهش مشکل کم آبی در روستاهای ایلام

محمد محمدی مدیرعامل شرکت آبفای ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بی شک یکی از مهمترین و اساسی ترین زیرساخت های هر جامعه ای، تامین آب شرب و بهداشتی است.

وی افزود: تأمین آب شرب روستاهای استان ایلام، با برنامه ریزی دقیق و تامین اعتبار لازم از اولویت‌ها تلقی می شود.

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام: فاز اول پروژه جهاد آبرسانی به ۱۲۸ روستای مواجه با کمبود و تنش آبی استان بر اساس قرار داد اول محرومیت زدایی منعقد شده با بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصد در حال انجام است و قرارداد دوم جهاد آبرسانی به ۲۱۰ روستای مواجه با تنش آبی در سطح استان هم با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است

محمدی ادامه داد: به منظور رفع بحران کم آبی در روستاها، اقداماتی قبیل آبرسانی پایدار به ۷۱ روستای استان و مرتفع نمودن مشکلات حوزه تامین و زیرساخت های آب مناطق روستایی، احداث و بهره‌برداری ۳۰ باب مخزن ذخیره آب به حجم ۱۶ هزار و ۳۵۰ متر مکعب و همچنین شروع عملیات اجرایی ساخت ۱۴ باب مخزن ذخیره به حجم ۱۱ هزار و ۴۵۰ متر مکعب در مناطق روستایی لحاظ گردیده است.

انعقاد فاز دوم آبرسانی به ۲۱۰ روستای درگیر کم آبی

این مسئول تصریح کرد: در ادامه نیز فاز اول پروژه جهاد آبرسانی به ۱۲۸ روستای مواجه با کمبود و تنش آبی استان بر اساس قرار داد اول محرومیت زدایی منعقد شده با بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصد در حال انجام است و قرارداد دوم جهاد آبرسانی به ۲۱۰ روستای مواجه با تنش آبی در سطح استان هم با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

روستاهای ایلام در انتظار طرح جهاد آبرسانی| ۲۱۰ روستا از آب آشامیدنی برخوردار می شوند

سرپرست شرکت آبفای استان ایلام در پایان گفت: طرح‌ها و پروژه‌های آبرسانی متعددی در مناطق شهری، روستایی و حتی بخش کشاورزی استان ایلام آغاز و یا انجام شده که امید می‌رود با همکاری سایر دستگاه های اجرایی بتوان قدمی جدی جهت رفع کم آبی و کاهش مشکلات روستاییان برداشت.

برنامه دولت برای رفع مشکل کم آبی در استان ایلام

استاندار ایلام نیز به برخی از خدمات آبفای استان طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این مدت به ۱۸ روستای بخش جزمان و ۱۳ روستای دهستان داجیوند(بخش مرکزی هلیلان) آب‌رسانی شده است.

حسن بهرام‌نیا افزود: تکمیل تصفیه‌خانه آب ملکشاهی تا پایان خردادماه در اولویت قرار گیرد و تصفیه‌خانه فاضلاب ایلام در قالب قرارداد(بی‌ او تی) تکمیل شود و همچنین تکمیل فاضلاب مهران و ایوان در دستور کار قرار گیرد.

استاندار ایلام با اشاره به آب‌رسانی به روستاهای شهرستان چوار با مشارکت بسیج سازندگی سپاه، افزود: در قالب آب‌رسانی به مناطق محروم، به بیش از ۱۴ روستای محروم با مشارکت آبفای استان و قرارگاه سازندگی سپاه، آب‌رسانی شده است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام یادآورشد: با دستور مخبر معاون اول رییس‌جمهور برای تعمیر و اصلاح سیل‌بندهای شهر ایلام، ۱۸‌هزار میلیارد ریال اختصاص یافت که مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو طی زمان‌بندی سه‌ساله، به صورت برابر این اعتبارات را تامین و این پروژه را تکمیل کنند.

استاندار ایلام افزود: با کمک قرارگاه بسیج سازندگی سپاه پاسداران، آبرسانی به ۱۲۸ روستای استان با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال اجرا بوده و قرار است که این تعداد روستا به ۲۱۰ روستا با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان در استان افزایش یابد.

تأمین نیازهای اولیه جوامع روستایی به ویژه آب شرب از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که باعث حفظ و بقای جمعیت روستایی در سکـونت‌گاه‌های فعلی خواهد شد، از این رو تلاش برای رساندن آب سالم و پایدار به مردم روستاهای استان ایلام یکی از اهداف اساسی است که باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۴٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha